nivelering

Vi står overfor at skulle bygge kolonihavehus som står på punktfumdament. Desværre har vi problemer med at få niveleret pillerne i forhold til hinanden. Vi har forsøgt ved brug af en gennemsigtig vandslange - de forbundne kars princip. Der er dog en difference på ca. 10 cm. på den ene af diagonalerne. Er der nogen der har gode råd om andre og mere effektive nivelerings metoder.

Venlig hilsen
Amatørerne

Venlig hilsen

Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nivelleringsapparat er nummer 1 hvis I har mulighed for at låne/leje et sådant.

Waterpas på en snor kan bruges, men er ikke særligt nøjagtigt til så store afstande.

Slangen og forbundne kars princip er ellers udmærket. Det som kan snyde er luftlommer og overfladespænding i vandet. Derfor er det vigtigt at blande lidt opvaskemiddel eller afspændingsmiddel i det vand i hælder i slangen. Og check så at der ikke er luftlommer i. Så skulle det kunne lade sig gøre.

mvh
Jens
Jeg ville også anbefale et laservaterpas, har selv investeret i et ca 150 kr i Silvan. Man skal lige "øve" sig lidt ( eller også er det bare mig smile ), men så virker det fint.
Elsebeth - du er et rigtigt mandfolk !

Mvh. JørgenE
(ps: det var ment som positiv omtale)

Mvh. JørgenE
Vandslangen er efter min mening klart den bedste metode.
Laservaterpasset er ikke mere nøjagtigt end den libelle der sidder på. Over 10 m kan det let betyde 5 cm. Jeg har også et 100 kr. laservaterpas. Den plasticdel der forbinder vaterpas med stativ er meget ustabil, hvilket gør det hele ret upræcist.

MVH Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 17-07-2003).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Man kan jo også flotte sig og leje et ordenligt nivelleringsapparat i et døgn - dte koster trods alt ikke mere end 100-150 kr.

Mvh.

René

Til orientering!
Det hedder ikke et nivelleringsapparat, men et nivelleringsinstrument. wink
mvh.
Landmåleren.
Melin, er det til at finde ud af at bruge sådan et nivelleringsinstrument?
Jeg skal have forlænget en eksisterende bygning, kan du give en kort vejledning, eller er det bare lige ud af landevejen!!

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Det er lige ud af landevejen.

Først sætter du trebenet op så det står godt plantet i jorden. Allerede her er det godt hvis toppen er nogenlunde vandret - sådan øjemål.

Så skruer du nivellerinstrumentet på, med en justeringsskrue udfor hvert ben - oftes er der kun en mulighed for placering.

Så tager du og sætter libellen mellem 2 justeringskruer - så kikkerten ligger parallelt med dem.

Så drejer du på begge skruer, enten fra hinanden eller mod hinanden. altod modsatte retninger. Så flytter boblen sig stille og roligt. Er boblen ikke til at få på plads drejes kikkerten ligger over en af de tidligere skruer og den du endnu ikke har rørt. samme procedure.

Når i så er klar er det vigtigt at den der holder stadiet (linialen) holder det helt i lod. Der sidder en lille dåelibelle på toppen af den første meter. Bedst står man med begge hænder på stadiet og begge ben pænt spredt på hver side.

Det er muligt at det lyder svært, men det hele giver sig selv når man har det i hænderne.

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis