Dårlig gulvvarmeopsætning eller???

Hej!

Håber I kan hjælpe mig med et lille problem (måske er det ikke et problem?).

Jeg har fået sat lidt gulvvarme op, der kører på direkte fjernvarme. Installationen er, som det kan ses på det vedhæftede billede.

http://i112.photobucket.com/albums/n197/malkekoen/IMG_2572.jpg

Min overvejelse er genbrugen af det varme vand: Termostaten tager jo udelukkende den mængde varmt vand ind, som den har brug for. Men da min VVS'er har placeret afgangen fra systemet meget tæt på returløbet op til cirkulationspumpen, tænker jeg at en del af det varme vand som skulle genbruges via cirkulationspumpen, faktisk bliver skyllet med ud i returvandet i fjernvarmesystemet. Dvs. at der kommer et stort og muligvis unødvendigt flow.

Har jeg ret i den antagelse, eller suger pumpen faktisk så meget, at der ikke ryger det store op i returslangen?

Og hvis ja, hvad skal der så gøres?

Håber min forklaring er ok - ellers må I råbe højt!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da din shunt er et lukket kredsløb, kan der ikke lukkes mere ud af systemet - end termostaten tillader at der lukkes ind i den modsatte ende
Så snart shunt-vandet er oppe på temp. lukker termostaten og der kan ikke komme vand hverken ud eller ind

Så efter min bedste overbevisning er der ikke grund til bekymringsmile

Med venlig hilsen

Fladder
Sandt nok. Men jeg tænker bare en den står og cirkulerer med det øvrige returvand fra radiatorer (der jo er lidt køligere) INDEN vandet når cirkulationspumpen? Har det ikke betydning?

Kunne man gøre noget ved det?

/Malke

Citat fra Fladder

Da din shunt er et lukket kredsløb, kan der ikke lukkes mere ud af systemet - end termostaten tillader at der lukkes ind i den modsatte ende
Så snart shunt-vandet er oppe på temp. lukker termostaten og der kan ikke komme vand hverken ud eller ind

Så efter min bedste overbevisning er der ikke grund til bekymringsmile
confused Den kommer du lige til at skære i papconfused

Returvandet fra dine radiatorer kommer forhåbentlig ikke ind i shunten ??

Med venlig hilsen

Fladder
Altså........... Systemet er koblet på frem- og tilbageløb fra en radiator. Dvs. at returvandet fra gulvvarmesystemet løber ca. 50 cm op (se billedet fra før) og kobles via et t-stykke ind på returstrengen fra radiatoreren.

Og som du kan se på billedet, så kommer returvandet fra gulvet lige forbi returløbet op til strengen før det kommer til cirkulationspumpen. Og hvis der næsten ikke kommer noget varmt vand ind i systemet (når temp i systemet er nogenlunde stabil), så er det jeg tænker om cirkulationspumpen ikke står og får suget lidt af returvandet fra radiatoren med ned i systemet? Om ikke andet så står og blander det?


Citat fra Fladder

confused Den kommer du lige til at skære i papconfused

Returvandet fra dine radiatorer kommer forhåbentlig ikke ind i shunten ??
Nu tror jeg at det er feset ind, hvad du mener....

Der kan ikke komme returvand baglæns ind i systemet fordi:

1. der kan ikke komme vand ind i det lukkede system med mindre der lukkes vand ud i den anden ende

2. Mellem Frem og retur på en shunt sidder der- som regel - indbygget en kontraventil der sikrer omløbsretning

Iøvrigt er det med frem og retur lige op af hinanden ikke noget din VVS´er har fundet på - sådan ser shunten ud fra fabrik

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis