Motorsav - et spørgsmål

Hej

Min Jonsered 2041 er ved at være godt brugt efterhånden. Den er stadig en yderst stabil og god sav. Den trænger til nu kæde og sværd. Jeg har lagt mærke til at det hjul som trækker kæden også er slidt. Se billede. Er der nogen som udfra billedet kan sige om det er tjeneligt til udskiftning, eller om det evt kan holde lidt endnu?
Hvis hjulet skal skiftes, er der så noget der ved, hvordan det afmonteres? Der er en stor møtrik, men den drejer bare motoren rundt. Er der nogen som ved, hvordan man gør?
På forhånd tak.

mvh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.

Desværre er billedet af kædehjulet så dårligt (opløsningen) at jeg ikke kan bedømme slidet. Normalt burde hjulet holde til adskillige sværd forudsat du sørger for at kæden er strammet normalt, dette er faktisk meget vigtig !

Du kunne da tage saven med ned i forretningen og lade dem se kædehjulet når du alligevel skal have ny kæde og sværd.

Nemmeste måde at afmontere koblingen/kædehjulet er at påsætte en top med en vrider, altså ikke din skralde, og give enden af stangen et let men bestemt dap med en hammer. Husk lige at se på gevindet hvilken vej den skal. Det plejer at kunne løsne møtrikken.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen

Vedhæfter lige et billede med en større forstørrelse. Tak for svarret. Der er altså ingen metode til at holde aklsen stille?

mvh Anders
Hej Anders.
Jo det er der da, men det er nok svært at komme til. Hvis du aligevel vil skifte kædehjulet, som ser meget slidt ud kan du holde det fast med en polygrip tang (papegøjetang) Og det er sansynligvis lings gevind ved din møtrik.

V.h. Håndværkeren
Selvfølgelig skal kædedrivhjulet skiftes!

Husqvarna anbefaler dette allerede efter opslidning af en enkelt kæde - Stihl efter to kæder - og dit kædedrivhjul er absolut, voldsomt slidt!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej

Tak gode, klare og kompetente svar. Hjulet bliver skiftet.

mvh Anders
Annonce
Hej Anders.

Tak for det nye billed. Vil også mene at kædehjulet er godt slidt.

Til TrumfThye. Fabrikanterne lever jo også af at sælge stumper. Har ingen erfaring med Jonsrede save men Stills kædehjul kan godt overleve et par svær som nævnt før.

Og Symand. Det er utroligt svært at holde kædehjulet med en poligriptang da det sidder på den forkerte side af koblingen. Motoren skal jo rotere flere tusinde omdr. før koblingen tager kædehjulet med !

Metoden jeg beskrev bruges vist nærmest alle steder, også på værksteder. Den helt rigtige metode er vist, at aftage skjoldet over svinghjulet og fastholde dette når mødtrikken løsnes.

Hygge til alle.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fantastisk, jeg bliver jo klogere og klogere - TAk

mvh Anders
Til Nitter

Det er sandt at anbefalingerne ligger på den forsigtige (eller forretningsinteresserede) side. Men anbefalingerne giver dog et vink. Jeg skifter heller ikke lige så ofte som fabrikanterne foreskriver på mine save (Husqvarna 53ccm og Stihl 92ccm), men jeg tjekker ofte og skifter i fornuftig tid, når de første tegn på slidtage forekommer. Søger man for altid velsmurte og godt passede maskiner sparer man en del slidtage (og ulykker). Anders fremviser et billede af et kædedrivhjul med, efter min mening, faretruende slidtage.

Når det er sagt vil jeg gerne komme dit synspunkt yderligere i møde med en interessant detalje fra lidt andre motorer, nemlig biler. Tager man to identiske biler solgt på hver sin side af Øresund vil man opdage at den danske servicevejledning i visse tilfælde foreskriver langt hyppigere udskiftninger af dele (besøg på serviceværksteder) end den tilsvarende svenske. Forklaringen ligger i at der er længere imellem de svenske serviceværksteder. I konsekvens heraf kan man jo tjekke servicevejledningen for sin bil i det land man kan finde med ringeste udbredelse af serviceværksteder, følge disse og på den måde spare nogle penge!?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej igen

Så er et nyt kædehjul af mærket "oregon" indkøbt til den beskedne sum af 128kr. Oveni købet en professionel slags, hvor den del af hjulet som er i kontakt med kæden (og som slides) kan udskiftes særskildt. Fremtidige udskiftninger bliver således billigere. Se vedhæftede foto.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis