Ny Bom

Hej Sejlerfolk.

Jeg vil lave en ny Bom. Jeg har fået fældet et stykke træ der holder målene, men det er en rødgran.

Er der nogen der ved om den kan bruges! hvor længe den bør tørre (er temmelig tung). Eller lidt om hvordan den kan bearbejdes, til de rigtige mål!

Da der jo er mange sidegrene og harpiks i træet, er jeg blevet lidt skeptisk. Men vil alligevel gerne høre om det er langt ude i skoven biggrin

Mvh Thomas C
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Thomas C

Hej Sejlerfolk.

Jeg vil lave en ny Bom. Jeg har fået fældet et stykke træ der holder målene, men det er en rødgran.

Er der nogen der ved om den kan bruges! hvor længe den bør tørre (er temmelig tung). Eller lidt om hvordan den kan bearbejdes, til de rigtige mål!

Da der jo er mange sidegrene og harpiks i træet, er jeg blevet lidt skeptisk. Men vil alligevel gerne høre om det er langt ude i skoven biggrin

Mvh Thomas C

Hej Thomas.
Ja den er lidt langt ude i skoven, den skal afbarkes med en speciel kniv der kaldes en båndkniv så vidt jeg lige husker. og så skal den tørre i mindst et år inden du kan bruge den. Nu skriver du ikke noget om hvilken bådtype du skal bruge din bom til, det ville hjælpe en del når jeg skal råde dig.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker.

Tak for svaret. Jeg regnede også med at den skulle tørre lidt tid, derfor er den lagt på hylden, et tørt sted.

Båden er gaffelrigget, og træet lignet den gamle bom i dimensioner. Er også rund. Men spørgsmålet er om det ikke var bedre at finde et godt stykke lærke træ til formålet. Er Rødgran overhoved velegnet!

Hele processen med træet ville i så fald, være fra start til slut. Da jeg selv har peget den ud i Gripskov.

Men gaffelrigget, det var det den er. Håber det gør den mere brugbar.
Havde forestilet mig den kunne blive høvlet med en elektrisk høvl, og et godt øjemål wink

Vh. Thomas C
Hej Thomas.
Jo den skal høvles med el høvl hvis man er doven, men pas nu på for sådan en sag flytter noget spån. Men du skal altså først have den afbarket så den kan tørre ordentligt, og Rødgran egner sig fortrinligt til rundholter på en gaffel rigger.
Sørg endelig for at den er støttet ordentligt af medens den ligger og tørre, så den ikke bliver skæv. Den må heller ikke tørre for hurtigt så recikere du at den sprækker, hvilket den ikke bliver mere stabil af, et par så revner hist og her gør ikke så meget dem kan du fylde med en blandning af fint savsmuld og lim.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker.

Og tak for svaret.
Det med revner kender jeg godt. Har lige haft problemet på en mast,
der fik jeg rådet at gi det linoliekit. Det skal tørre i lang tid, selvom jeg også fik at vide at 14 dage ikke var nødvendigt, inden lakering. Et par dage skulle række.
Måske jeg skulle prøve lim og savsmuld næste gang!

Det med at afbarke. Er det ikke bare en klinge, med et håndtag i hver side. Det er jo ikke den nemmeste måde jeg griber det an på. Måske jeg også skulle ringe til en flagstangs fabrik, og lige høre om priser.

Men der er jo også fornøjelsen i at lave tingene selv. Heldigvis ved jeg ikke hvor mange timer der ligger i arbejdet. Problemet ligger mest i den lange tørretid.

Mvh Thomas C
Her laver de også master, for dem som ikke vil selv, mig selv incl.
http://www.bfi.dk/

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo det er sådan et specielt jern med et håndtag i hver side man afbarker med.
Problemet med at bruge lindoliekit i revnerne på masten er at det falder ud når det bliver for tørt, og netop en mast er udsat for megen sol og varme når dit skiv ligge stille.
Om du så skulle bruge 300 timer på at høvle dig en flot bom, så betyder det ingen ting. Tænk på at det er ren kvalitets tid, hvor du går og hygger dig i ledige stunder med din bom.
Flagstangs fabrik det er da ikke et yughurt bæger du sejler rundt i vel, tingene skal laves ordentligt fra starten, og ikke bare være fræset af i en automatisk maskine hvor der står en fabriksarbejder der er kold over hvad du skal bruge dit træ til. Så forsvinder sjælen i arbejdet.
Du kender sikkert til fornøjelsen ved at lave sine klamper selv, nusse for dem så de får de helt rigtige deltaljer som du syntes om.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis