Er denne væg bærende på nogle måder?

Jeg har en skillevæg, den virker hvertfald som om det er en skillevæg på ca. 1 meter, den lyder hul når jeg banker på den men har boret nogle store huller og kan se den er masiv men af noget sort stads der minder om gasbeton. Det handler om en måske 100 år gammel væg i en lejlighed. Mit spørgsmål er om nogle ved hvad matriale det er og om det må fungere som en bærende væg?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder som en koksvæg det er noget være bras og sviner af ht. men er der vægge der står over den ovenpå (næste etage?) for så vil jeg ikke vide mig sikker... men højstsansynligt er den ikke!

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
En enkelt måde at se om det er en bærende væg er som regel om den står på tværs i huset eller om den følger husets længde retning. Følger den husets længderetning er det som regel en bærende væg, der kan dog være undtagelser, men de er sjældne i gamle huse.

V.h. Håndværkeren
... og vægge, som står på tværs, er måske ikke bærende for tage eller overliggende etager, men de er som regel afstivende for vindpåvirkning. Man kan derfor heller ikke ukritisk fjerne dem efter for godt befindende.

Carsten.
Hmm ! Carsten.
Jeg kommer til at tænke på manden der ville ud i verden for at finde tåber (af H.C.Andersen)
Han kommer til et hus uden vinduer, hvor folkene render ud og ind med sække for at slæbe lyset med ind. Han viser dem hvordan de skal lave nogle huller i ydervægene for at lyset kan komme ind. Men på sin tilbage tur hvor han igen kommer forbi huset er det faldet sammen !

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis