rustfast plade som grillplade

Hej
Har fået fat i en rustfast plade,og planen var at bruge den som grillplade. Men har hørt at man ikke må bruge rustfast til den slags pga frigivelse af crom og mangan. Lyder ikke sundt... Er der nogen der kan af eller bekræfte det?
Mvh
Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rustfast, hvad er det? Der er noget som hedder rustfri stål. Uden at være klog på det mener jeg at uanset hvilket type metal man bruger må det ikke udskille skadelige stoffer. Bestik og andet har et mærke som angiver at materialet må anvendes til madopbevaring og madlavning.

 

Jo den er god nok at den er dårlig. ved høj varme afgiver rustfast stål diverse skadelige stoffer og bør ikke bruges som grill riste,men.........jeg har nu arbejdet som rustfast kleinsmed i ca 20 år og har lavet et utal af grille og riste i rustfri stål til andre og har selv en grill med rustfrit trådnet og jeg tvivler på om det metallet afgiver er værre end det brankede fedt vi med glæde indtager. Så jeg ville ikke være nervøs ved at bruge den. døden skal have en årsag...rolleyes
Rustfrit stål er ikke bare rustfrit stål. Der findes et hav af forskellige typer. I de fleste tilfælde er det ikke magnetisk, da de metaller der i legeringen, "fortynder" jernet så meget at magneter ikke længere binder. Men det rustfri stål man bruger til knive er magnetiske, da det er en anden legering.
Jeg er selv maskinarbejder, og arbejder til dagligt med rustfrit stål, der bliver brugt i fødevareindustrien. Men mig bekendt bliver det jeg laver ikke opvarmet, så det evt kunne afgive noget.

Den viden jeg har tilegnet mig er at ja, en typisk alm rustfri stållegering indeholder metaller, der ved opvarmning kan afgive giftstoffer.

Typisk når man indkøber stål, så vælger man en legering, der i dit tilfælde, ville kunne bruges til opvarmning af mad.
Men når man ikke ved hvilken legering man har, så har man ikke en chance for at vide hva den indeholder.

Når det er sagt så kender jeg også et utal af mennesker der har fået grillriste, som huleboeren også siger, og de fleste har da overlevet, og jeg ville ikke selv være så nervøs for det.

Men jeg vil også lige nævne at der (ifølge min ringe viden) er stor forskel på det rustfri stål man finder i stænger (til riste), og det man får i plader.

Bon appetit biggrin

Mvh Grandjean 

Hej Handy...

Det hedder rustfast, men kaldes fejlagtigt i folkemunde rustfrit.
Intet stål er rustfrit... Men noget er mere rustfast en andet...

MVH Njord
Hej Njord

Hører selv begge udtryk jævnligt, både gennem mit erhverv, og min omgangskreds. Jeg giver dig ret i at intet stål kan undgå korrosion (hvis man venter længe nok. Men hvis man kalder det rustfast betyder det jo i ligeså høj grad at det ikke bliver angrebet af rust. Så det ene er vel ikke bedre end det andet?

Og jeg ved ikke hvad du mener med folkemunde. Der hvor vi handler med stål, og køber værktøj til at bearbejde det (6-7 forskellige større, uafhængige firmaer, der kalder de det alle for rustfrit stål?

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

Annonce
Man behøver vist ikke engang altid at vente så længe.....

Bare læg noget sort jern på det rustfaste, vent på en lille byge, og se så løjer biggrin

Med venlig hilsen
FlemmingB

lille bidrag

Rustfast/rustfri stål, rustfri er populærudgaven af rustfast som er den faglige korrekte betegnelse for materialet. At de ansatte hos grossisterne ikke benytter den korrekte betegnelse, bliver det ikke bedre af. Er det så De fleste der har ret fordi De er de fleste ?

Til FB. Det er nok nærmere det sorte jern der afgiver kulstofpartikler til den rustfri plade, og når det regner er det sandsynligvis disse der ruster og sætter sig i overflade af det rustfri stål, på samme måde som når dine dyre alu fælge er blevet sandblæst med stålsand, så er det vel også sandet der ruster og ikke aluen ?rolleyes

Til Grandjean. Det er muligt at visse typer af rustfri stål kan afgive dampe, men her skal temperaturen op over hvad en grill kan præsterer, der er ofte først ved bearbejdning af materialer, typisk laserskæring eller lign. og i øvrigt er der ikke forkel på stål i stænger eller plade, det er derfor man har opfundet diverse normer for dette eks. ANSI 316, ANSI 314 osv. hvis ikke stålet var af samme kvalitet og kemiske sammensætning ville det bringe uoverskuelige problemer ved sammensætning af forskellige stålprofiler.

Min påstand efter mangeårigt arbejde i stålbranchen, er at du roligt kan benytte rustfast/Rustfri stål til din grill, tænk på hvor mange steder der bliver benyttet rustfri stål ved fremstilling af fødevare, og hvor der samtidigt sker en opvarmning af materialet. Desuden kan du jo købe gryder, potter og pander i rustfri, aluminium og kobber tilsyneladende uden sundhedsrisiko.

Mvh

Peter

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis