Dæktryk og opbevaring

Hejsa,

Jeg har en Hyundai Accent 1,5 fra 1997.
Da jeg overtog den fik jeg sommerdæk med til den i størrelsen 195/60 R14. Men når jeg kigger i brugerhåndbogen til bilen, står der ikke denne dækstørrelse, så jeg ved ikke hvilket tryk de skal have.
Den største størrelse der står er 175/60 13 - skal jeg bare fylde det samme luft i som til denne størrelse eller skal der mere/mindre i?

Desuden - i de forskellige byggemarkeder sælges de der stativer til opbevaring af hjulene i vinter/sommer sæsonnen (Dem hvor de ligger overhinanden men lidt adskildte så hjulene ikke har kontakt med hinanden). Er der en fordel at bruge dem eller er det spild af penge?

Mvh
Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kasper

Der er jo mange holdninger til opbevaring af dæk. Jeg mener kun at det er vigtigt at de ikke står op, og får et "fladt sted" ellers kan det være lige meget om de ligger sammen eller adskildt i en dyr holder.
Ang. dæktrykket, så mener jeg at kunne huske tabeller fra servicestationerne fra førhen, men jeg ved ikke om de stadig eksisterer.

Kenn
Hej Kenn,

Citat fra LV_Faglærer

Der er jo mange holdninger til opbevaring af dæk. Jeg mener kun at det er vigtigt at de ikke står op, og får et "fladt sted" ellers kan det være lige meget om de ligger sammen eller adskildt i en dyr holder.

Okay - så er der jo ingen grund til at smide penge efter dét - jeg vidste bare ikke om det betød noget... dækkene ligger i mit kælderrum som er ret fugtigt, men det har vel heller ingen betydning(?!)
Citat fra LV_Faglærer

Ang. dæktrykket, så mener jeg at kunne huske tabeller fra servicestationerne fra førhen, men jeg ved ikke om de stadig eksisterer.

Ja... god idé - jeg kigger efter det biggrin
Hey - dæk på fælge opbevares bedst ved køligt, tørt og udenfor sollys. De kan fint stables ovenpå hinanden - eller stå op, bare der er rigeligt med luft i dem.
Med den relativt lille forskel på dækkene kan jeg ikke tro, der er grund til at køre med andet tryk end det foreskrevne. Men check evt. med forhandleren.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Men check evt. med forhandleren.

Dæk-forhandleren?
Umiddelbart en autoriseret forhandler - det er ikke altid, dækfirmaerne er lige vel-underrettet.....

Mvh.

Jan R.
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis