VandBassin i kolonihave

Nu har jeg fået til opgave af fruen, at lave sådan et bassin/havedam i vores kolonihave. smile Det vil jeg jo gerne udføre. så hun ikk blive muggen.. Hehe.

Men nu har jeg læst mig frem til på nettet at man skal bruge filter og pumpe, for at holde vandet rent og fiskene i live.
Men da vi ingen el har på grunden.

Spørger jeg nu jer om løsninger hva man kan gøre

Bassinet bliver 1,5 * 2 M.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver nok svært at holde "dammen" alge fri hvis der ikke er en form for iltning i den, fiskene vil også dø af iltmangel i så lille et hul. Men hvis du dropper ideen med fiskene og blot vil have et vandhul, kan du købe et algemiddel der fjerner algevækst. Der findes også nogle vandplanter der forhindre algevækst, jeg kan bare ikke lige huske hvad de hedder.

V.h. Håndværkeren
Hej igen Joachim BJ.

Jeg kom til at tænke på at der for et år eller to siden, var nogle flydende solcelle springvands pumper på markedet.
Jeg kan ikke huske hvad de hed, men det var måske værd at undersøge om de stadig findes.

Hvis du ikke alerede har opgivet tanken ?

V.h. Håndværkeren
Citat fra jesperd

Løsningen må være en solcelle pumpe.

Oase laver et par stykker:

http://www.koicenter.dk/produkter.asp?GroupID=143
http://koiimport.dk/group.asp?group=756&sub=0

Den største har en ydelse på helt op til 6000 l/t

Jeg vil nok vælge at tilslutte solcellepanelet direkte til pumpen, uden batteri.

Men kan et filter "tåle" at det ikke køre om natten???


VI har selv en havedam på knap 20.000 l med filter osv. Filteret kan godt slukkes om natten (hvis man ikke har koikarper: se evt www.koihaven.dk
( vores hjemmeside) Hvis filteret bliver slukket om natten bliver bakteriekulturen ødelagt i filteret, Guldfisk kræver ikkk engang noget filter,(da det er en meget hårdføre fisk) Men har i tænkkt på at have koikarper gående der i skal dammen laves mindst 5.000 L......


MVH www.koihaven.dk
Annonce
Hvis det bare er et lille støbt plastikbassin, og du ikke har nogle planer om avancerede fisk, kan du sagtens nøjes med at fjerne de værste alger med en rive, omviklet med noget kyllingenet. Det er OK til både haletudser og små åkander. Du behøver ikke komme gift i vandet.

Green

Tak for alle de svar og løsninger i er kommet med.

Jeg har simplenhed lavet min dam færdi. planter og fisk og det trives fint fint.
Vandet var meget grumset efter jeg satte de første planet ned.

Men nu her efter 1 uges tid er vandet blevet klart og fiskene er stadigvæk i live.

Overvejer at købe noget algemidl når vandet bliver meget grønt. Så prøver den løssning og ser hva der sker..

hvis der andre der har en bedre ide må i lige skrive smile
Så tjek lige at algemidlet ikke slår dine fisk ihjel. Og tillykke med dammen.

V.h. Håndværkeren
Jeg har fået anbefalet vandsnegle af en, der taler af erfaring. Hos hende er der aldrig alger...
Hej Zep.
Der skulle også findes en vandplante der på det nærmeste lever af algevækst.

Håndværkeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis