Vandskuring / maling af ydermure

Jeg har et 70'er hus hvor vi er meget trætte af at kigge på de gamle ydersten og fuger. Vi har fået en pris på udkrasning af fugerne og ny fuge i, men det er alt for dyrt...

Derfor overvejer vi nu at få det vandskuret inden vi får nye alu vinduer i. Jeg kan ikke lide vandskurede huse der ikke er malede da de altid ser skjoldede ud (store fugtpletter). Hvad kan man gøre, kan man ikke trække en for for cement på der dækker fugerne og et tyndt lag på stenen og så bagefter male det med en maling der ikke bliver skjoldet?

Og i samme ombæring overvejer vi at få et rulleskifte på under vinduerne eller sort skifer, er der nogle der har erfaring med hvad der holder bedst/ er pænest?

Sådan ser ydermuren ud nu tæt på:
mur.jpg

Sådan ser huset ud INDEN:
foer.jpg

Sådan skal de ca se ud EFTER:
efter.jpg
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du beskriver er jo netop en vandskuring eller filtsning om du vil, der trækker man strandmørtel blandet med cement på lader det sidde lidt hvorefter man skraber det meste af. men du kan ikke male med det samme da det skal tørre op først. vandskurede huse ser kun skjoldede ud indtil de er malede.
med hensyn til dine sålbænke så har jeg et rulleskifte af en 3/4 sten under mine vinduer som er meget lig dine fremtidige,ulempen de skal males oftere end det andet murværk
så vidt jeg husker kan man ikke vandskure med mindre at fugerne går helt ud til murstenen det vil sige din mur skal være helt plan inden du kan vandskure..... og lige for at gøre dig endnu mere ked af det så er der en masse slags mursten som man efter sigende heller ikke særligt godt kan vandskure - det skal helst ikke være maskinsten og det ligner dine faktisk uden at jeg er ekspert i mursten dog smile jeg har dog prøvet at vandskure på mursten som ikke var egnet til det og det gik faktisk meget godt....

men ellers er din ide rigtigt go det ville se flot ud og rulleskifte under vinduerne ville også pynte meget....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Murstene i huset på billedet mener jeg godt man kan vandskure , mine fuger lå lige så langt tilbage og blev vandskuret af en murer med fint resultat
Citat fra RØRsmed

Murstene i huset på billedet mener jeg godt man kan vandskure , mine fuger lå lige så langt tilbage og blev vandskuret af en murer med fint resultat


ok mener bare at have læst på producenternes hjemmesider at man ikke må have tilbage liggende fuger - men jeg kan huske forkert, det er set før biggrin
Man kan sagtens vandskure med strandsandsmørtel+cement selvom fugerne er tilbagelagt. Det er straks værre hvis man bruger skalcem. Hvis fugerne er lagt ret langt tilbage og stenene er meget sugende, som gule sten normalt er, vil skalcem'en tørre så uens i fuger og på mursten at det kan være svært at få pænt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har et hus med samme salgs sten som dig. og det har jeg vandskuret. hvor jeg har lagt et lag på og skrabt det af igen. og derefter filset det. så der faktisk kun kom lidt cement farve på selv stenenen. men det skal dog siges at jeg fyldte alle fugerne op først. Jeg kan godt tage et billede af det hvid du vil.
JDK>
Jeg vil meget gerne se billeder af dit resultat, har du malet det efterfølgende? Hvordan fyldte du fugerne op? Kan du skrive hvilke materialer og arbejdsgange? Evt. send billeder på [email protected]
Jeg tror nok at du skal bruge en særlig slags mørtel for at vandskure de sten du har. De suger nemlig ikke ret meget. Jeg har vandskuret en pejs med samme type sten, og der brugte jeg noget særligt klæbende mørtel fra Maxit. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men finder gerne ud af det hvis du har interesse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også