Rep. af glasfiberjolle

Jeg har fået mig byttet til en Glasfiberjolle, som har nogle huller i bunden.

Se billeder:


Hvordan griber jeg det an? Skal jeg skære hullerne rene eller lade dem være som de er?

Båden er ret dårligt vedligeholdt (malet med en gadekost tror jeg)
så den skal slibes helt ned, både ude og inde.

Det er min første gang med glasfiber, så en liste over hvad der skal bruges, og hvordan ville være rart!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra TCDK

Jeg har fået mig byttet til en Glasfiberjolle, som har nogle huller i bunden.

Se billeder:


Hvordan griber jeg det an? Skal jeg skære hullerne rene eller lade dem være som de er?

Båden er ret dårligt vedligeholdt (malet med en gadekost tror jeg)
så den skal slibes helt ned, både ude og inde.

Det er min første gang med glasfiber, så en liste over hvad der skal bruges, og hvordan ville være rart!



Forhåbentligt var det du byttede med ikke ret meget mere værd end en halv kasse øl, ellers er du blevet røvrendt !
Der ligger temlig meget arbejde forude med det skrog. Du skal ikke skære hullerne større men slibe dem så du kommer ind til ren glasfiber, og slib så det bliver tyndt ind mod hullerne, alt efter hvor store hullerne bliver er du nød til at have noget under på modsat side af hvor du skal støbe. Et stykke plade e.l. med et stykke tyk plastic på, så glasfiberen ikke støbes fast i træet.
Du skal bruge noget 450 g. glasvævs måtte, polyester og hærder i første omgang. Af værktøj skal du bruge en lille speciel aluminiums rulle og et par billige brede pensler. du skal desuden bruge en injektions sprøjte eller et måleglas med ml. indeling.
Nu er det svært at se hvor store de huller er, så start med at købe en meter måtte, 1,5 Kg polyester og en lille flaske hærder.
Du skal bruge Acetone til rengøring af rulle og pensel ca. 2 L. gummihandsker åndedræts værn og beskyttelsbriller ( det er krasse sager)

Start med at rive måtten i passende små stykker, du må ikke skære eller klippe den ud det giver skarpe overgange og en messe slibe arbejde bag efter, så vil jeg anbefale dig kun at blande små portioner polyester når du er nybegynder. Bland derfor et halvt Kg. polyester med 8 ml. hærder du skal være meget nøjagtig med hærderen, kommer der for meget i, brænder det sammen inden du får det brugt. Smør så polyester på stedet hvor der skal støbes læg et stykke måtte på og et nyt lag polyester. Så skal du med rullen rulle al luft ud af måtten, et nyt lag måtte - polyester rulle o.s.v. 4 lag skulle være nok i første omgang. Når det er tørt (24 timer) kan du slibe eventuelle strittere af og forme overfladen så den bliver jævn med resten af bunden.
Så skal du støbe fra den anden side, slib først grundiget så den nye glasfiber bliver ru i overfleden. To lag måtte skulle være nok her.
Den optimale støbe temperatur er 23 + grader eller der over.
Når du er kommet så langt så vend til bage så får du den sidste del.

V.h. Håndværkeren smile
Jeg byttede med min træbåd som var i mindst lige så dårlig stand.



Båden er dobbeltskroget, så jeg kan ikke komme til at støbe fra modsatte side.


Ellers tak for svaret, så har jeg lidt at gå i gang med.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er jeg gået i gang med at slibe, indtil jeg kan få fat i noget glasfiber og polyester.

Er det nok at slibe båden helt plant, eller skal alt gelcoat slibes væk?


Hvor kan jeg købe glasfiber i Ribe/Esbjerg området? Eller er der nogle online steder hvor det kan købes?
Der hvor du skal støbe er det bedst at du sliber gelcoaten væk. Du kan sikkert købe det i Esbjerg ved en skibshandel.
Du kan også købe det over nettet, her er et godt link: www.mmc.dk

V.h. Håndværkeren
Jeg har fundet det på qxl.dk til rigtig gode priser (halv pris af mmc.dk)

Hvad kan jeg bruge til at spartle ujævnheder med? overfladen er helt "nubret" nogle steder.



Nu mangler jeg kun at slibe den anden side af bunden, samt lave de 3 huller. alle småhuller, revner etc. er "lappet" med Glasfiberspartel (dejligt let at arbejde med)


Er der forskel på kvaliteten af Gel-coat?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ujævnhedderne spartler du også med glasfiber spatel masse. men slib lige først.
Der er kvalitets forskel både på polyester og gellcoat. Det er muligt at du kan købe polyester til halv pris på QXL. men hvilken kvalitet er det så, den kan jo være fortyndet så det er det rene "vand" så skal du bare bruge dobbelt så meget.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker el. andre

Du skriver at den optimale støbetemperatur til glasfiber er på 23 grader. Har du nogen ide om hvad minimumstemperaturen er og i hvor lang tid et givet temperatur niveau skal opretholdes ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg selv skal igang med en lign. operation som der omtales her, men da båden ligger i vandet, kan det være sin sag at få banket temperaturen op til 23 grader i længere tid.

Hilsen
Allan
Citat fra Håndværkeren

Ujævnhedderne spartler du også med glasfiber spatel masse. men slib lige først.

Det er store områder af overfladen der er "ruflet" Har prøvet med glasfiberspartel, men synes ikke rigtigt det virker dér.
Findes der noget spartel som er "finere" ?

Citat fra Håndværkeren

Der er kvalitets forskel både på polyester og gellcoat. Det er muligt at du kan købe polyester til halv pris på QXL. men hvilken kvalitet er det så, den kan jo være fortyndet så det er det rene "vand" så skal du bare bruge dobbelt så meget.

Han opgiver polyesteren til at dække 1m2 pr. kg.
Er det ikke meget normalt?
Han tager 50,- pr. kg. hvor mmc tager 118,-
Hej AllandF og Torben.

Den minimale støbe temperatur er 18 + Grader du skal så have 2-3 mL. mere hærder i for at få polyesteren til at hærde.
Jo det er normalt at 1 Kg. Polyester til 1 m2 måtte, du kan fortynde polyester spartelmassen ved at tilsætte lidt polyester og acetone, vær forsigtig med acetonen endelig ikke for meget i, og det skal være inden du tilsætter hærder.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej AllandF og Torben.

Den minimale støbe temperatur er 18 + Grader du skal så have 2-3 mL. mere hærder i for at få polyesteren til at hærde.
Jo det er normalt at 1 Kg. Polyester til 1 m2 måtte, du kan fortynde polyester spartelmassen ved at tilsætte lidt polyester og acetone, vær forsigtig med acetonen endelig ikke for meget i, og det skal være inden du tilsætter hærder.

V.h. Håndværkeren



Det er vel sådan noget i stil med dette, altså uden glasfibertråde i, som jeg kan bruge?

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=83172
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også