Opretning af strøer.

Hej

Jeg er ved at renovere 1 sal i mit gamle hus fra 1900. der er 140 - 160 cm mellem strøerne, det svinger lidt. Der skal monteres 30 mm fyrtræs planker. Mit problem er at gulvet hælder i bredden ca 7 cm og i længden ca 9 cm, og jeg kan ikke helt se hvordan jeg jeg skal kunne etablere hjælpe strøer. Loftet i stue etagen er hævet op mellen bjælkerne. Kan jeg undvære hjælpe strøer og så nøjes med at rette de gamle strøer op?

Håber nogen kan hjælpe

Med Venlig Hilsen
Ivan Nielsen

Venlig Hilsen
Ivan Nielsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror 140-160 cm imellem strøerne er for meget. Jeg tror godt de kan bære det men de kommer nok til at bue.

Et alternativ, som nok er bedre er at ligge strøer på den anden led, altså så de går på tværs og ovenpå bjælkerne og så ligge dem med 45-90 cm mellemrum. Så kan du også bore nogle klodser under strøerne så dit gulv bliver plant. Mellemrummet kan du fylde med isolering, ikke for varmens skyld men for lydisoleringen.
Strøerne skal kunne bære dit gulv over 140-160cm, så det er nok ikke de mindste du skal bruge.

Prøv at se hvilke størrelser kerto strøer fås i de er stærkere (efter deres udsagn).

Men et hofteskud er at der kan være op til 90 cm mellem strøerne når brædderne er 30mm, og der benyttes strøer i 5x5 så strøer i 6x6cm eller 7x7 er måske et bud?

Men måske du kunne ligge plader på gulvet istedet for også gulvet direkte ovenpå.

Men spørg i trælasten eller en tømrer som kender til det.
Jeg tror det er noget vås jeg skriver ovenfor - så du må hellere være sikker og spørge nogle andre også.
Hej,

Når der er 140-160 cm mellem, er der vel snarer tale om bjælkelaget :-).

Anyhow.
Træ 41 siger 950 mm mellem strøer for 30 mm gulvbrædder - så med 1600 mm så får du bestemt problemer med nedbøjning.
Samme siger opklodsningsafstand for savskårne 50x100 strøer = 1450 mm - hvilket er tæt på dit "mål", men det er også en 100 mm strø, så dit ønske om mindst muligt byggehøjde bliver ikke opfyldt.

Jeg ved ikke om du allerede har gulvbrædderne - ellers vil jeg anbefale dig at kigge på Dinesen gulve af Douglas gran - de føres i tykke dimensioner, og kan også lave special-planker, hvis du har brug for det. Jeg har ingen kommerciel interesse i Dinesen, men har selv deres gulve (hus fra 1920), og er total begejstret :-)

/Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis