Ydermurer i leca med cedertræ på???

Er i gang med en tilbygning.
Her var meningen at der skulle mures ydervægge i mursten også pudset.

Men men men nu er vi blivet lidt forelsket i cedertræ istedet for.

Kan vi istedet for murstensmuren rejse en lecavæg og på den lægte ud og sætte cedertræ på istedet for.

Den burde jo isoleret lige så godt(skidt) som en murstensmur??

nogen der erfaring med lecablokke(19*10*49 cm) også klinkebeklædning uden på

Min væg kommer så til at se sådan ud:

1:indervæg: letbeton (multiplader) (10 cm tyk)
2:190cm murisolering (rockwoll)
3:ydervægge i lecablokke (10 cm tyk)
4:træskelet påskruetlecablokkene (4 cm)
5:cedertræ som klinkebeklædning (2 cm)

Nogle gode bud på om dette er lovligt/god konstruktion

håber på gode svar

Er i gang med en tilbygning.
Her var meningen at der skulle mures ydervægge i mursten også pudset.

Men men men nu er vi blivet lidt forelsket i cedertræ istedet for.

Kan vi istedet for murstensmuren rejse en lecavæg og på den lægte ud og sætte cedertræ på istedet for.

Den burde jo isoleret lige så godt(skidt) som en murstensmur??

nogen der erfaring med lecablokke(19*10*49 cm) også klinkebeklædning uden på

Min væg kommer så til at se sådan ud:

1:indervæg: letbeton (multiplader) (10 cm tyk)
2:190cm murisolering (rockwoll)
3:ydervægge i lecablokke (10 cm tyk)
4:træskelet påskruetlecablokkene (4 cm)
5:cedertræ som klinkebeklædning (2 cm)

Nogle gode bud på om dette er lovligt/god konstruktion

håber på gode svar
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om 10 cm lecablokke er nok, hvis de er bærende.
Er det Leca vægen eller letbeton vægen der er bærende?
Husk på at cedertræ også skal vedligeholdes.
Der var mange der købte lærketræs teresser for få år siden fordi lærketræ holder meget længe. Det er ikke det samme som vedligeholdelses fri!

Mvh Thomas

Det er letbeton(multiplader) indervæggen der er bærende.
Nå har nu fundet ud af cedertræ ikke er klasse 2 godkendt og det skal det være når det bruges som udvendigt beklædning...Men man kan søge om det på teknisk forviring ...

mvh ulrik
cool Hej Ulle

Når jeg ser dit forslag til konstruktionen er der da noget der springer mig i øjnene....
Du har valgt to murede dele i vægen og en ret tyk isolering og så en træyderbeklædning.

Jeg ville gå en helt anden vej...

Jeg ville vælge enten en ren trækonstruktion med væge i fx 200 eller 250mm brede stolper og en indvendig beklædning af fs OSb plader eller en anden træ eler gipsplade. Udvendigt vil jeg vælge den træbeklædning jeg finder rigtigst for øjet. Naturligvis med den rette vindpap eller vindgips.

Indvendig på stolperne vil jeg nok placere min dampspærre og så lave en vandret lægte fx af billige 45x95 reglar. Her er der plads til dels krydsisolering, dels til at der kan trækkes El og evt luft til diverse udtag.

Du får langt mindre arbejde ved denne opbygning og en kraftigere isolering samtidig med at din mur bliver tyndere = mere plads inde i garagen ;-)

Alternativt vil jeg vælge kun en mur og så ellers lave resten som en trækonstruktion. Altså indermur i letbeton / multiplade og udenpå denne en træ konstruktion der afsluttes med træbeklædningen.

Eller mener du ikke dette er en mulighed? cool

MVH Njord
Annonce
Problemet er bare at indervæggen ER rejst(multiplader) og vores murer er løbet fra aftalen om at murer vores vægge op.

Så nu er vi ved at finde alternative løsninger som ikke inplacere en murer.
(jeg kan godt selv rejse lecablokkene)
Så ville jeg selv vælge at rejse en trækonstruktion udenpå indermuren.
Det er nemt og du får på den måde mulighed for at lave en ekstrem kraftg isolering. Du måler afstanden mellem yderside af indermuren og sokkelkanten, der er sokkelpudset. Den afstand kan du så finde noget spærtræ med samme bredde, de laves normalt i en tykkelse på 45mm. Så kan du rejse disse med passende mellemrum, vælg efter hvad der fåes i ioleringsbredder og bredder på vindgips, eller anvend vindpap. Uden på dette monterer du så en klemliste, tryk impr. 25mm tyk, på hver lodret stolpe. Uden på dette skruer du så din klinkebeklædning på.

Du kan også lave stolperne som fritstående, altså fri af bagmuren.. men det andet er langt lettere...

Husk at få trukket alt din El inde i vægen/muren inden du laver træ konstruktionen.

På denne måde er det også nemt at tilpasse omkrin vinduer og dørre i såvel bredde som højder.

Jeg har selv en klinkebeklædning i 6tommer lærk. Jeg malede den før opsætning, så undgåes at der kommer disse trælse flader uden maling... og det er også nemt at få malen nogle meter i en fart...

Kan du brude dette til noget?cool

MVH Njord
Hvor hører du hjemme i verden?

Du har ikke angivet noget postnummer og hvad du har af interesser osv....
Bare en tanke ;-)

MVH Njord
Damn - trist med din murer.....
Husk at få de to vægge "bundet" sammen, således de stabiliserer hinanden. Samt at få trækbånd med op til spærene.

Hvordan ser resten af huset ud? Pudset? Husk at tænke på, at tilbygningen helst skal harmonere med resten af huset - det betyder måske ikke noget for dig, men kan gøre det i en salgsssituation.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også