Ny benzin til gamle cykler

Hej
Jeg har købt mig en gammel Harley Davidson fra 1938,
og er klar over at da den blev bygget var der udelukkende bly i benzinen. Min formodning er også at et vist blyindhold er godt for den men,nu er det jo ikke alle steder man kan få benzin med oktan 95 eller 98,altså de røde.
Findes der et additiv man kan fylde i benzinen,så den bliver ligesom oktan 95 eller 98?Mon den i det hele taget tager skade af at køre på blyfri benzin?
Nogen der ved noget?
Venligst Leoconfused

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har en BMW fra 75. Den er også vandt til bly fra da den blev bygget. Du kan på alle tankstationer købe et additiv,- blyerstatter. Mon ikke det er den vej du skal gå. Der skal ikke bruges særlig meget, men der er målebæger indbygget i flasken

mvh jan
Citat fra leo

Hej
Jeg har købt mig en gammel Harley Davidson fra 1938,
og er klar over at da den blev bygget var der udelukkende bly i benzinen. Min formodning er også at et vist blyindhold er godt for den men,nu er det jo ikke alle steder man kan få benzin med oktan 95 eller 98,altså de røde.
Findes der et additiv man kan fylde i benzinen,så den bliver ligesom oktan 95 eller 98?Mon den i det hele taget tager skade af at køre på blyfri benzin?
Nogen der ved noget?
Venligst Leoconfused


Hej Leo
Stort tillykke med din Harley..
Til det jeg ved er det sådan at blyfri giver en større temp ved forbrændning.
Derfor er det som udgangspunkt motore med letmetal topstykke der kan køre blyfri... Ikke motore med støbejerns topstykke... (ved ikke om den holder 100%)
Mvh Jan J
som jancar siger kan man købe noget på tankstationer til at fylde i istedetfor, men jeg (mener) at have set at man også kan købe noget med bly i. held og lykke


 

Tillykke med cyklen - det må være en knuckle-head ??

En vigtig ting på disse gamle cykler er olien - helst en god fed mineralbaseret classic-olie (f.eks. Castrol) med en moderne olie og blyfri benzin vil det gå hårdt ud over den - og den vil æde olien hurtigere end du kan hælde det på

Og så -som de andre skriver - et godt additiv

Iøvrigt er det helt slut med bly i benzinen også i de røde haner 95-98 oktan er tilsat et blyadditiv

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for svarene.

Nææ, det er nu en WLD 45 cui. Den samme motor somWLC og WLA. Samme stil som Panhead bare i 750ccm.
For øvrigt en sideventiler. Lige hvorfor at denne hedder WLD er jeg ved at finde ud af,dog uden at jeg endnu ved det med sikkerhed.

MVH Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Blytilsætningen var af hensyn til udstødningsventilerne.
Det gav en tynd belægning, der "smurte" og forbedrede varmeoverførslen til topstykket. Det hindrer altså brændte ventiler.
Derudover mener jeg ikke det har nogen gavnlig funktion.
Man kan få ventilsæderne fræst ud og ikrympet nye, der sammen med passende ventiler betyder at almindelig blyfri benzin kan benyttes.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis