Nye plastvinduer

Vi står overfor udskiftning af vinduer i hele huset og har besluttet os for plastvinduer. Det er alle regulære topstyrede vinduer i stueplan i parcelhus fra 1975. Det er første gang vi skal igang med sådan et projekt, så et par spørgsmål melder sig

1. Hvis jeg selv køber vinduerne, vil det være noget problem at finde en "motiveret" tømrer til at montere og har I nogle erfaringer for hvor lang tid sådan noget tager ca. pr. vindue ?

2. Jeg har læst om nogle leverandører af vinduer herinde som man bør undgå, men er der omvendt nogle der har gode erfaringer med andre firmaer ?

På forhånd tak

Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet, hvad det betyder for værdien på dit hus, at montere plasticvinduer?

Sorry!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Har du overvejet, hvad det betyder for værdien på dit hus, at montere plasticvinduer?

Sorry!

mvh
ktm


Jeg har jo ikke kunnet undgå at høre diverse for og imod holdning til plastvinduer. Vi har lige fået huset vurderet af en mægler ifm. omlægning af lån og snakkede i den forbindelse om at vi ville sætte plastvinduer i og der var ingen rynkede øjenbryn el. lign. fra hans side.

Vi har en vest vendt facade mod et åbent område, hvor regn og vind er ubarmhjertig hele vinterhalvåret og jeg kan se hvad det har gjort ved de nuværende trævinduer. Derfor har jeg en naiv tro på, at plastvinduer vil være mere modstandsdygtige med væsentlig mindre vedligehold.

Vi har som sagt aldrig været igang med sådan et projekt før, men hvis vi antager at der er et værditab som følge af plasvinduer ift. træ, kan du på nogen måde kvantificere det ?

Jeg har googlet mine fingre til blods inden vi besluttede os for plast og kan ikke finde nogle der kan argumentere præcist for hvad det betyder for værdien.

Men det er jo ikke for sent at ombestemme sig, hvis der er gode argumenter for det :-)
Jeg kan, som ingen andre heller, præcisere, hvad det betyder for værdien i fremtiden.
Vi har selv afvist et par huse, vi havde været ude at se på. Ikke pga plastvinduerne alene, men i det samlede indtryk af huset, var det måske disse vinduer og døre i plast, der fik bægeret til at flyde over.
Det er så 10-12 år siden og da var disse vinduer måske også endnu grimmere end de muligvis kan være i dag.
Min tidligere nabo isatte også plast vinduespartier og døre m.m. En dejlig velbeliggende ejendom, som dog var utrolig svær at sælge. Jeg ved ikke om det lige var vinduer/døre der var årsagen, men i mine øjne var det ikke en god ting. Disse vinduer især, skriger til himlene på lang afstand, at det er plast. I mine øjne er det lidet kønt. Jeg kunne ikke leve med det.

Jeg bor selv ude på Lars Tyndskids Mark, med hidsig og vedvarende vind fra hele den vestlige side, fra åben mark og 2-3 km i fugleflugt fra havet. Jeg maler hver 3-5 år vinduerne og de er i fineste stand.
Jeg tror trævinduer er i en væsentlig bedre kvalitet i dag, end for 20 år siden, i hvert fald ser jeg ikke forfald på mine utalrige vinduer og døre af træ, jo hvor vi har sjoflet det helt vildt og kattene har kradset for længe inden fornyet maling, men småting.

For meget nylig var der en, der her på LDS spurgte på, hvorledes man kan friske plastvinduer op igen. Det undrer mig ikke, idet jeg synes at plast forvitrer i sol og regn på en uskøn måde, både vinduer o.a. ting at plast i elementernes rasen. Så er man jo ligevidt, hvis også plast skal behandles og vedligeholdes for ikke at skæmme endnu mere.

mvh
ktm, med ca 35 vinduer og døre i træ! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Meget god sammenligning med øvrige ting i plast, her er vi jo ikke voldsomt imponerede over eks. vores havemøbler.

Men hvis vi så snakker træ i stedet, er der nogle erfaringer med gode, billige leverandører ? I den ene ende ser jeg dyre danske vinduer med høj avance og i den anden elendige vinduer af tilfældigt træ. Jeg hører mange snakke om litauiske vinduer i kernetræ af god kvalitet til rimelig priser.

Og hvis vi så gør mit spørgsmål 1 generelt. I denne tid med håndværkermangel, vil de så være mindre motiverede for "kun" at få en monteringsopgave, fremfor også at sælge vinduerne ?

Tak for de konstruktive kommentarer.
De seneste ting jeg har købt er KIPA, og de virker fornuftige.
Det er dog ikke mere end 1½ år gammelt, så jeg kan ikke sige noget om langtidsholdbarheden.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra ktm

Vi har selv afvist et par huse, vi havde været ude at se på. Ikke pga plastvinduerne alene, men i det samlede indtryk af huset, var det måske disse vinduer og døre i plast, der fik bægeret til at flyde over.


Sådan er vi jo så allesammen så forskellige. Vi har netop købt hus og var bestemt glade for at huset har plastvinduer over det hele. Noget ejendomsmægleren faktisk lagde vægt på var mit indtryk.

Citat fra ktm

For meget nylig var der en, der her på LDS spurgte på, hvorledes man kan friske plastvinduer op igen. Det undrer mig ikke, idet jeg synes at plast forvitrer i sol og regn på en uskøn måde, både vinduer o.a. ting at plast i elementernes rasen. Så er man jo ligevidt, hvis også plast skal behandles og vedligeholdes for ikke at skæmme endnu mere.


Vores vinduer i dette hus er 16 år gamle og de er faktisk rigtigt pæne og skriger bestemt ikke af plastik og har stadig en pæn hvid farve der ikke har taget skade af vind og vejr.

De trænger dog til en omgang vask men det er da til at overse. I øvrigt (som jeg også skrev i den tråd) er vi blevet anbefalet at give vores plastvinduer lakforsegler til biler. Det skulle gøre dem som nye. Har dog ikke prøvet det (endnu)

/Cata
Har du ikke overvejet Træ/Aluvinduer :-)

Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra tagdækkerclaus

Har du ikke overvejet Træ/Aluvinduer :-)

Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle


Jo det har jeg overvejet, men de priser jeg har set er stort set dobbelt op ift. almindelige trævinduer. Men jeg kan se du bor lige rundt om hjørnet, så måske skal jeg have et tilbud fra dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også