Stolpe til hængekøje

Hejsa lav det selv'ere

Jeg går med planer om at støbe en jernstolpe ned midt i hækken, der omkranser vores terasse. Stolpen skal ca. være 1,80 m. jeg vil så sætte en stor krog i remmen på huset, og spænde hængekøjen op mellem stolpen og remmen.

Mit ? går på hvorlangt skal stolpen graves ned? Skal der støbes en kegle omkring den? Og tror I det vil holde? Eller skal jeg bare glemme den løsning?

pft.

Braape
Hejsa lav det selv'ere Jeg går med planer om at... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for besvarelserne begge, det lyder godt at man kan løse det, uden at skulle støbe :)

Lopus --> Din fremgangsmåde, med at grave et rør ned i græsplænen, så overkanten er plan med jorden/græsset, er præcis samme måde som jeg havde tænkt mig at gøre det, tror det bliver rigtig godt :)

Er det bedst med firkantet, eller rundt rør? - eller har det ingen betydning?

Ved I forresten, hvor man lettest får fat i galvaniseret rør? - jeg bor i Århus - mit eget umiddelbare bedste bud, er hos en skrot/jernhandler...??
Ja nu ved jeg ikke om det er blevet gjort for så er mit svar lidt ligemeget...... meeeen jeg har været igang med lignende projekt - bare med en imprigneret træstolpe på ca 15*15 cm. Først lavede jeg et hul helt inde i hækken med pæleboret helt i bund (ca 1 meter9 Derefter ned med banditten lidt sand lidt smågrus og så skal alt jorden der kom op stampes ned i hullet igen. Herefter binder man køjen fast - og så er det bare at smide sig
Det holder godt - måske ikke evig men det skulle da gerne kunne stå 10- 15 år. Bare for at få det hele med er jeg altså tæt på de 100 kg så ja, det holder

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.

Hej.

Jeg vil gerne lave noget tilsvarende.

Jeg vil gerne have mulighed for at opsætte et stort (ca. 5m*5m) stykke stof op over terrassen. Ligesom en markise.

Der er to sider af huset, hvor jeg kan spænde det fast.

I modsatte hjørne vil jeg have mulighed for at sætte en stolpe. Men da det er midt på terrassen, vil jeg have mulighed for at tage den op igen.

Det jeg har er et 3m langt firkantet og hult rustfrit stålrør (som jeg har hørt omtalt som mejeri stål), det er ca. 75 mm * 75 mm.

Jeg tænkte umiddelbart på at putte sådan en beton stolpefod ned i et hul. Fandt en uden beslag; men med gevind støbt ind. Og så et beslag, der kan monteres på røret, og skrues ned i blokken ved lejlighed.

MEN jeg tror bare, at det vertikale træk bliver for meget.

Jeg tænkt også på om man kunne støbe en beton klump, hvor stolpen så kunne puttes ned over. Men det er jeg usikker på hvordan jeg laver ordentlig, og om det holder.

Det kunne også være jeg skulle kikke efter en løsning mere som Lopus. Bare omvendt, med en stålpind nede i jorden.

Lavede lige nogle hurtige skitser:

 


Hvad siger I?

Find et galvaniseret eller rustfast rør som passer uden på dit "mejerirør", og grav det ned i 80-90 cm dybde.


Søren O

Sjovt denne tråd bliver genoptaget nu.. jeg har lige i sidste uge, gravet mit rør op og sat det ned igen, med lidt ekstra grus omkring..

Det lille rør var forsvundet godt ned i jorden, og stolpen stod lidt for skråt, den forkerte vej..

Men løsningen har da holdt i 10 år....

Min kammerat lavede en løsning med et ø110 kloakrør og en ø100 mm rund hegns stolpe.. det holdte også fint.. her skal man bare huske at ta stolpen ind om vinteren...


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Det lyder da som en god løsning din kammerat fik.

Mvh.

Mikkel


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis