Opbevaring af blomsterløg

Hej,

Vi behøver hjælp vedr. opbevaring af blomsterløg. Det forholder sig således, at vi er ved at sætte hus og have i stand. Vores plan er, at omlægge den gamle have fuldstændig, dvs. alt skal ryddes og jævnes. Men vi vil selvfølgelig genbruge så meget som muligt og mildt sagt så er det et totalt kaos af alle mulige blomster. Planen er at starte på det næste forår og bliver nok først færdig meget sen sommer eller det efterfølgende år. Så alle blomsterne skal tages op og sorteres dette forår og sommer for at kunne se hvad der er.

Derfor vil jeg høre om det kan lade sig gøre at opbevare blomsterløg over en længerevarende periode? Og hvordan?

Al den information jeg har kunnet finde vedr. tørring af blomsterløg mv. forudsætter at løgene bliver plantet til næste spiringssæson… Det vil være mest praktisk for os, hvis vi blot kunne bruge løgene når det var krævede frem for at skulle omplante dem over flere gange.

Mvh. LcTo
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre. Men jeg turde ikke gøre forsøget...

Var jeg i jeres situation, ville jeg etablere et "ventebed". Lave et "hjørne", hvor jeg netop nu gik igang med at flytte alle de forårsblomstrende løg hen til de kan komme i bede igen.
Zeb har ret, det kan ikke lade sig gøre. De har et indbygget ur, der starter dem om foråret.
Du skal "slå dem ind" i et bed. Til gengæld kan de stå helt tæt, og ordnet efter sort, så det er rimeligt nemt at finde dem igen. Pluk buketter af dem, så løgene ikke spilder kræfter med at sætte frø.

Green

Jeg er så lige blevet medlem - egentlig bare for at kunne svare på dit indlæg.

Blomsterløg må gerne "bo" i jorden, men har det med at blive trætte og holde op med at blomstre. Så indimellem SKAL man faktisk grave dem op og holde dem ude af jorden et årstid eller to for at de kan hvile. Så i kan sagtens gemme dem til i er klar med haven igen. Hæng dem op et tørt, mørkt og gerne køligt sted i f.eks en nylonstrømpe eller net (i en kælder/garage). Dvs det gælder om at holde dem tørre, så de ikke tror de skal gro og så de ikke rådner. Det kan godt være at nogle af dem går til, men de fleste vil nærmest blive glade for en hvileperiode.

I vil nok se at nogle af dem har delt sig til flere løg - og så er det jo kun en fordel at få dem op af jorden så man kan få dem spredt ud og få endnu flere :o) Det kan også være at i finder nogle i ikke vidste i havde - de har nok bare ligget så dybt at de troede de lå i dvale (men det kan så være svært at vide hvad der er hvad!).

Men som du selv skriver, så skal de jo sorteres, så tag dem op når de lige er færdige med at blomstre (så i ved hvad der er hvad :o) ). Lad dem bare beholde bladene på - men niv blomst og evt begyndende blomstreknop af, for de skal suge næringen ud af bladene og helst ikke bruge kræfter på at sætte frø. Så er det også nemt at binde dem sammen i grupper når der er blade på. Når først bladene er helt visne må bladene gerne fjernes, men behøves ikke.

Og sidst men ikke mindst, hvis det er forårsblomster, så skal løgene i jorden i ca november (inden frosten for alvor slår til - den vil løgene gerne kick-startes med) og hvis det er sommerblomster så kan de vente til ca april.

Rigtig god fornøjelse.

Kh Trap
Hej med jer,

Jeg siger tusind tak til LcTo forbi du har oprettet denne tråd. Jeg kom faktisk selv lige på for at oprette en lignende tråd så jeg håber det ok at jeg indvaderer din!

Tak til Trap for et kanon godt og uddybende svar! Jeg har dog et tillægsspørgsmål.

Jeg har lige købt nogle tulipan løg.. og der ser ud til at være liv i dem. Hvordan sikrer jeg at de holder sig til efteråret når det igen er plantetid? Er det det samme der gælder der.. altså lade dem være sommeren over og lægge dem til efteråret.. eller er pengene spildt?

På forhånd tak!
Det er da en skæg side denne her - man kan jo få svar på hvad som helst.

Nåh, men tilbage til løgene. De fleste løg kan jo sagtens blomstre uden at ligge i egentlig jord og skal stort set blot have varme og vand. Så enten må du krydse fingrene og håbe på at de ikke vågner for meget op, eller også se at få puttet dem i et eller andet hvor de kan få lov at blomstre (potte f.eks :0 ). Du siger du lige har købt dem - og det kan jo være at de har været opbevaret under frostgrader her i vinter mhp at den der køber dem kan lægge dem i jorden og få blomstring allerede i år. Men der sker i hvert fald ikke noget ved at du lægger dem i en potte, vander dem, ser dem blomstre, niver de afblomstrende blomster af, tager dem op igen og lægger dem til tørre/hvile indtil november hvor du så kan lægge dem i jorden igen dér hvor det oprindeligt var meningen.

Generelt for løg gælder at de skal ligge under lige så meget jord som løget er højt - skåret ud i pap, så skal et 5cm højt løg ligge under 5cm jord. Så de rigtigt "smarte og dygtige" lægger diverse forårsløg i lag i én og samme potte, kun adskilt af et tyndt lag jord (de har forskellig størrelse og blomstringstidspunkt) og så er det ellers bare at sætte sig tilbage og se på fyrværkeriet :o . F.eks tulipaner nederst, så påskeliljer, derefter krokus og sidst små vintergækker-løg under den sidste ene cm jord. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men ved at det virker.

Håber i kan bruge det til noget :o

kh Trap
Annonce
Tusind tak for det hurtige svar! biggrin Jeg har faktisk en lav potte med rimelig stor omkreds.. den kunne da vidst være oplagt!
Tak for den super gode idé!! cool
Tror jeg vil gå igang med det samme wink

Vh Nybegynderen.

Citat fra Trap

Det er da en skæg side denne her - man kan jo få svar på hvad som helst.

Nåh, men tilbage til løgene. De fleste løg kan jo sagtens blomstre uden at ligge i egentlig jord og skal stort set blot have varme og vand. Så enten må du krydse fingrene og håbe på at de ikke vågner for meget op, eller også se at få puttet dem i et eller andet hvor de kan få lov at blomstre (potte f.eks :0 ). Du siger du lige har købt dem - og det kan jo være at de har været opbevaret under frostgrader her i vinter mhp at den der køber dem kan lægge dem i jorden og få blomstring allerede i år. Men der sker i hvert fald ikke noget ved at du lægger dem i en potte, vander dem, ser dem blomstre, niver de afblomstrende blomster af, tager dem op igen og lægger dem til tørre/hvile indtil november hvor du så kan lægge dem i jorden igen dér hvor det oprindeligt var meningen.

Generelt for løg gælder at de skal ligge under lige så meget jord som løget er højt - skåret ud i pap, så skal et 5cm højt løg ligge under 5cm jord. Så de rigtigt "smarte og dygtige" lægger diverse forårsløg i lag i én og samme potte, kun adskilt af et tyndt lag jord (de har forskellig størrelse og blomstringstidspunkt) og så er det ellers bare at sætte sig tilbage og se på fyrværkeriet. F.eks tulipaner nederst, så påskeliljer, derefter krokus og sidst små vintergækker-løg under den sidste ene cm jord. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men ved at det virker.

Håber i kan bruge det til noget :o

kh Trap
Vi er helt enige om at løgene har godt af at komme op og blive sorteret, og de kan sagtens klare et halvt år "oppe" Men har du prøvet at lade dem hænge i kælder/gerage i 2 år?

Jeg glemte nogen i min frostfrie og mørke kælder, og de spirede lystigt næste forår, så jeg tvivler på at de kan overleve i 2 år.

Green

Hej igen

Ja, jeg har haft løg liggende i 1½-2 år inden jeg lagde dem i jorden igen og det gik helt fint. Men jeg har en enkelt gang fundet påskeliljer frem som var begyndt at skyde lystigt i den kurv de stod og skulle hvile i smile Jeg regnede med at det var fordi der var så rigelig krudt i løgene, at de egentlig slet ikke trængte til at hvile. Lige nu har jeg nogle tulipanløg jeg skal have taget op for de har kun sat enkelte små grønne blade i år og det er jo ikke så spændende. Så der er vel ikke andet for, end at hvis nogle af de løg man har liggende begynder at skyde, så må de plantes ud igen. De kan i hvert fald ikke stoppes igen wink. Men det kræver jo heller ikke meget plads at plante dem ud for en stund, set i forhold til LcTo's haveprojekt. De kan jo ligge ret tæt i en krukke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis