God ventilator?

Som det måsker efterhånden er gået op for flere er jeg stadig i gang med mit badeværelses projekt (skal jo også lige passe arbejdet). I den forbindelse vil jeg høre om der er nogen der har erfaringer med gode mærker indenfor ventilatorer / luftudskiftere til badeværlser. De eneste jeg kender er dem man også kan få i Silvan m.f. steder - nemlig Fresh 3100 etc.
Hvad anbefales der:
med timer
med fugtføler
med begge dele
hvilke mærker bør man gå efter ( det er sikkert en balance mellem pris/støj/evne.)

Mvh Tor
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv brugt en kanalventilator, pladseret på loftet, det larmer mindre og den suger bedre. Husker ikke mærket men prisen var 800 kr i det lokale råd og dåd byggemarked. fabrikken anbefalede brug af spirorør 110 mm, men alm pvc kloakrør virker lige så fint og er betydeligt billigere.
Ventilatoren tænder sammen med lyset i brusekabinen og da den er effektiv er det ikke nødvendigt at den køere udover den tid man opholder sig på badeværelset.
Det rigtige valg afhænger naturligvis af dine fysiske forhold.

Mvh Anders Kruse
En elektrikker fortalte mig følgende.

1 Vælg altid en ventilator der er med kuglelejer. Thermor laver sådan nogle, påtrykt navnet S&P.
Se eks på http://www.goerdetselv-el.dk

2. Vælg ikke en med indbygget hygrostat i, tag en ekstern hygrostat, placer den uden for selve vådzonen.

Og nej den skal ikke bare køre imens man er i bad, den skal køre indtil fugtigheden er ned på den indstilling hygrostaten siger, det er sundest for hele baderummet. Min kører meget her om sommeren hvor gulvvarmen er slukket, dette nogen gange i døgndrift, æv. Men jeg tør ikke tænke på følgerne hvis jeg slår den fra. Det har vist meget at sige at mit badeværelse ligger mod nord.

Husk luftsprækken eks. med en forkortet indgangsdør.

PS husk den lille luftklap som eks. fresh også laver, der forhindrer at der kommer luft ind når blæseren endelig slukker. Blæser der -15 grader kold vind ind kan det godt blive lidt koldt.

Jeg har iøvrigt en lille "Pruttekontakt" som sidder uden for badeværelse sammen med lyskontakten, den får ved aktivering blæseren til at køre i 10 minutter (en LK standart kroneafbryder med en fjeder i)

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 12-07-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Man kan fremføre mange betragtninger omkring ventilation af badeværelser og overstående er utvivlsomt fuldstændig korrekt, set fra en teoretisk synsvinkel.
Det viser sig bare ofte at en billigere og betydelig mindre avanceret løsning er fuldt tilstrækkeligt til at sikre en tilstrækkelig udluftning.
"pruttekontakten" som er en timer som lader ventilationen kører f.eks 10 min svarer jo fint til den tid de fleste (gælder nok mest mænd) tilbringer på badeværelset efter at der er slukket for vandet efter et bad. Således vil løsningen med at koble lys i brusekabinen/badeværelset og ventilator sammen i mange tilfælde være en god idé.
I øvrigt viser det sig ret hurtigt hvis ventilationen er utilstrækkelig, så egentlig mener jeg ikke at der er så meget at være bange for.
Jeg ville spare den ikke helt billige externe hygrostat og istedet bruge pengene på en god og effektiv ventilator.

Med venlige og velventilerede hilsner

Anders Kruse

mvh Anders Kruse
Altså en blæser med KUGLElejer, hygrostat, og pulsstart med timer, samt en klap så det ikke blæser baglæns ind når den ikke kører.

Min kilde er prof. og vedligeholder ca. 100 baderum her hvor jeg arbejder, han ved hvad han taler om. Jo den eksterme hygrostat er dyr, og jeg husker ikke argumentet.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 17-07-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Jeg betvivler ikke den teoretiske rigtighed af det som din "prof" har fortalt. Jeg konstaterer blot at den dyre løsning i mange tilfælde ikke er nødvendig. Langt de fleste private badeværelser vil være udmærket kørende uden den dyre Rolls Royce model.

mvh AK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis