Sejlads i Svendborg sund

Jeg er ved at flytte mit sejlskib til Svendborg og har lagt mærke til at mange sejlbåde kun går for motor.
Nogen der ved hvorfor? og er der nogen der har nogle fiduser eller god viden om farvandet her..
Jeg kommer fra Køge Bugt og der er der jo kun stranden at passe på, ellers er der jo vand nok alle steder.
Turen kommer til at foregå midt i Maj hvis ikke himmel og hav står i et.
Jeg er kendt hele vejen til Enø men resten må være efter søkort og kompas. Nogle gode råd der også?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Turen fra Enø til Svendborg skulle ikke byde på specielle problemer.
Du skal dog være opmærksom på dybderne når du går ned langs Langeland, men der er pænt afmærket. Her skal du skifte fra at gå relativt tæt på Langeland og over på fyns siden.. men søkortene viser klart hvad der er af muligheder.

Selve Svendborgsund har det specielle der er at strømmen skifter efter tidevandet, og den løber ret pænt. Sikkert derfor ange snupper maskinen, frem for sejlene.. Og slyngningerne samt træerne gør også at vinden skifter relativ retning i forhold til hvor man vil hen...

Der er ikke noget specielt slemt på turen...

Over selve Storebælt har du dog også det specielle at der er meget storskibs trafik.. og de sejler ganske hurtigt og kan kun følge sejryterne meget nøje.. Så hold udkig og vær opmærksom hele tiden. Pludseligt er fragtskibene der...

MVH Njord
Hej Andy.
Svendborgsund = Min bukselomme !
Nu kan jeg ikke lige huske hvormeget din båd stikker, er det under en meter, er sundet bredt at sejle i når du kender det (det kommer du nok til) Men som Njord skriver er grunden til at mange vælger at sejle igennem for motor at renderne nogen steder er ret smalle og at vandet (strømmen) kan sætte med helt op til 4 Kn. ved almindelige vejr forhold. D.v.s. sejler du for sejl igennem og strømmen er imod dig samtidig med at du skal krydse dig igennem nogle steder, vil du blive sat meget tilbage ved hver stagvending. Jeg har prøvet at krydse fra Vestbroen (Svendborg Lystbådehavn) og op til Iholm, det tog 3 timer i en let Vestlig vind med stærk modstrøm. Det var i en ældre spidsgatter der som bekendt er langkølet.
Så første gang du skal igennem eller du skal jo blot om til Vindeby så vidt jeg ved, vil jeg nok anbefale dig at sejle for motor.

V.h. Håndværkeren
tak...
Den stikker ca. 90 cm og er meget kortkølet så den vender let.
Jeg studerer søkort og har jo også min almindelige fornuft... og dulighedsbeviset.. men umiddelbart er det strømmen der er den vigtige..
Ja jeg sætter jernhesten i vanden over den store sejlrende med mindre vinderner perfekt...

Svendborg

Citat fra grandoldman

tak...
Den stikker ca. 90 cm og er meget kortkølet så den vender let.
Jeg studerer søkort og har jo også min almindelige fornuft... og dulighedsbeviset.. men umiddelbart er det strømmen der er den vigtige..
Ja jeg sætter jernhesten i vanden over den store sejlrende med mindre vinderner perfekt...

Hvem er vinderne denne uge ?wink
LOL .. du er da en ordkløver nu.. og ved udemærket hvad jeg mener.. tastefejl og så mangler der et lille mellemrum...
men jeg vil lade det stå lidt endnu... så dem med en langsom computer kan nå at se det...

der skulle stå..
vinden er perfekt..

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere