Synker herregårdssten meget...

Hvor meget synker herregårds sten når man vibarere dem, ved lægningen.

Snakker vi mm eller cm... ?

Jeg skal nemlig ha dem til at passe med nogle eksisterende fliser... hvordan gør man det...?

og.. lige et mere.. skal man vibraere afretnings gruset, før man "trækker det af"

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer jo meget an på hvor godt dit sand/grus er vibreret??

Men jeg vil tror at hvis du virkelig vibrere det rigtig godt, så vil dinne fliser næsten ikke sætte sig når du lige kører vibratoren over dem til sidst, så jeg vil sige nogen få mm.
Citat fra Lopus

Hvor meget synker herregårds sten når man vibarere dem, ved lægningen.

Snakker vi mm eller cm... ?

Jeg skal nemlig ha dem til at passe med nogle eksisterende fliser... hvordan gør man det...?


og.. lige et mere.. skal man vibraere afretnings gruset, før man "trækker det af"


Er det en indkørsel du skal lave eller er det en havegang ?

Jeg har været med til at lægge ca 500m2 indkørsel hos min forældre og vi gjorde følgende.

15cm stabil, blev vibreret rigtig godt. 5cm stenmel som også blev vibreret. Til sidst lage vi ca. 2cm stenmel igen som vi træk af i, blev lige tromlet først inden vi træk det af og lage stenene. Indkørelsen satte sig kun nogle få milimeter efter vi vibreret til sidst.
Jeg ville nok lægge et par rækker lige op til det eksisterende for at se hvad der skal til.

I mine læsninger af diverse produktblade (Wevers, IBF etc), står der, at man skal regne med at det sætter sig ca. en cm - og at en del af afretningsmaterialet vibreres op i mellemrummene mellem stenene.


Dit indlæg har noget tid på bagen - har du løst problemet, eller....

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jeg har lagt fliserne ja.. og er fint tilfreds..!

Jeg ved faktisk ikke hvor meget de satte sig, for da jeg vibrarede dem til sidst, kørte jeg lidt ind over fortov, så der kom en jævn overgang..

Rundt langs hus sokkel m.m syntes jeg ikke det ser ud som om det har sat sig.. så det er højst 4-5 mm...

Det var noget lættere at ligge de fliser end jeg forventede.. men nøj det var hårdt.. nåede at slide hul i 3 par kvalitets hansker..! :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Citat fra Lopus

Hvor meget synker herregårds sten når man vibarere dem, ved lægningen.

Snakker vi mm eller cm... ?

Jeg skal nemlig ha dem til at passe med nogle eksisterende fliser... hvordan gør man det...?


og.. lige et mere.. skal man vibraere afretnings gruset, før man "trækker det af"


Mellem fliser er ikke meget plads til at vibrere.
Læg grus ude i -Stentykkelse minus 1,5 cm.- .
Skær et bræt sådan, at den har en fordybning passende til mellemrum fliser - 1 cm og er stentykkelsen - 0,5cm dybt.
Bank grusen med fødderne ret hård træk efterfølgende af med dit tilskårede bræt. Husk at slå nogen søm i i dette del af brættet som 'sliber' på fliserne.
Ellers sliber du trået og dine sten ligger dybere og dybere.
Efter arbejde kan du slå de sten nede med en hammer.
Læg dertil et bræt henover sten for ikke at beskadige stenene.
Gå arbejdslyst.
(Du kan også lej en pladevibrator med gummimåtte nedenunder og vibrere det efterfølgende. Anbefales dog ikke ved ret stor og 'tynde' fliser.)
Annonce
Hej Lopus

Skal herregårdne ligge imellem fliserne eller er det en belægning optil fliserne?
Citat fra RasmusGartner

Hej Lopus

Skal herregårdne ligge imellem fliserne eller er det en belægning optil fliserne?


Undskyld, men forstår ikke hva du mener...!

Jeg er færdig med mit fliselægning...!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Man kan finde vejledning til hvordan man laver en terrasse, eksempelvis med Herregårdssten her: http://www.fc-beton.dk/fliser_tips_tricks_45.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis