Gode råd til vedligeholdelse og rengøring af lædersæder

Hej kære "Gør-det-selv'ere"

Jeg mangler nogle gode råd til rengøring og vedligeholdelse af autolædersæder. Læderet er i sort og lettere brugt.

Håber I kan hjælpe...

Med venlig hilsen

Ulrik Jepsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ulrik.
Jeg ville anbefale dig først at rengøre dem med noget saddel sæbe af samme type som bruges til ridesadler, derefter skal det have en lanolin baseret voks.
Du kan købe begge dele i www.harald-nyborg.dk

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren

Tak for dit gode råd. Det vil jeg prøve.

Med venlig hilsen

Ulrik Jepsen
Har netop fået monteret en spritny læderstue i min Galaxy, hos en top proff fyr i Taarbæk, der laver næsten alt Audi, BMW, Merc og Porsche mm. der kommer til landet.

Til vedligeholdelse siger han en lille håndfuld sæbespåner i 10 liter lunkent vand, ca. hver 2-3. måned, måske en gang om måneden hvis man har børn.

Vask læderet af, lad det tørre ca. 10 minutter - vupti. Intet andet.

Afhængigt af standen er det nok en god idé starte med en "grundbehandling/-rengøring" som Håndværkeren foreslår.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Og grunden til at du skal bruge sæbespåner, er at de indeholder lanolin. Men hvis lædersæderne er meget tørre skal de have noget voks med lanolin. Og så kan vedligeholdelse med en god sæbespåne vand være udmærket, men husk at vandet skal køle ned til håndlunket, eller vil læderet stramme sig sammen når det tørre op igen.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker. går det bedre med dit ben ?

Benny N.
Hej Benny.
Ja det går rigtig fint, det er dog stadig "vandkølet" men det må jeg lære at leve med siger ham "Rørlæggeren"

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis