Bærende væg ?

Vi har lige købt hus (huset er fra 1947)

Husets mål er 72 kvm i stueplan og 72 kvm i kælder der pt. bliver brugt til beboelse.
VI vil gerne flytte nogle murer, men er usikker om dette kan lade sig gøre hvis gulvet i stueplan er lavet af beton/cement. Tidligere har jeg snakket med en byggesagkyndig og jeg mener at han sagde at man ikke kan flytte vægge hvis gulvet er lavet af beton/cement - er dette korrekt - eller kan det lade sig gøre.

I det tilfælde at man ikke kan flyttte muren vil vi istedet gerne lave en dør eller bue er dette muligt?

VI overtager først huset om 2 uger og har derfor ikke mærket efter om det er cement/beton. En af vores bekendte nævnte at gulvet også kunne være lavet af baunedek (jeg ved ikke om det staves sådan - hvis dete rlavet af dette materiale - hvilke muligheder har man så?

Jeg glæder mig til at få svar på disse for os vigtigste spørgsmål.

Bjarne Rene
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bjarne...
Dine spørgsmål er svære at svare på uden at se hus eller tegninger, men hvis gulvkonstruktionen over de vægge, der ønskes flyttet, er tung (beton) er de nok bærende. Husets alder derimod taler for en anden konstruktion, men mulighederne er mange, så det kræver et kig på hus eller tegning. Selvom det overliggene dæg ikke er beton er nedenstående vægge sandsynligvis bærende, så mit gæt er, at du må indstille dig på den sidstnævnte løsning, der med garenti er en mulighed, det kræver dog lidt regnearbejde og en godkendelse. Sådanne åbninger kan enda laves ret store hvis ellers lofthøjden i kælderen tillader at "hullet" ikke er åbent helt til loft.
God fornøjelse med det nye hus....

Peter
Hej Bjarne,

Jeg har lige været på Bygningsinspektoratet i Århus. Her fik jeg set tegningerne på mit hus og talte med en statiker. Han kunne naturligvis ikke beregne helt specifikke ting for mig, men han hjalp et godt stykke af vejen.

Prøv den samme service i byen hvor du bor. Der er ofte en del hjælp at hente.

God arbejdslyst - Claus smile
Hvis du har tegningerne så skriv en mail med tlfnr. så klare vi den over fonen..
Ja, og selv en bærende mure kan altså erstattes med en jernbjælke i loftet, der har godt fat i de to ydermure, så helt umuligt er det nu ikke.

En jernbjælke kan f.eks. være en jerbaneskinne fra DSB der er kasseret. Koster nok ikke meget og kræver bare nogle stærke folk til at lægge op.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg har snakket med sælger og fundet ud af at det er træbjælker og lerjord der ligger mellem kælder og stueplan - dette er jo godt da der så ikke skulle være noget i vejen for at vi flytter de mure vi har lyst til, bare vi får understøttet med træ eller jernbjælker!

Da de fleste mure er bærene i kælder bliver vi jo nok nødt til først at flytte murstensmurene i stueplan, før vi flytter murstensmurene nedenunder i kælderplan. Da murene i stueplan ellers vil blive for tunge for gulvet

Nu er det så bare at gå i gang med at få væltet nogle vægge - er der nogen der har nogle gode tips mht. fremgangsmåden?
Annonce
Du skal da ikke flytte noget ovenpå?! Medmindre de skal ned alligevel. Det skulle godt kunne lade sig gøre at understøtte loftet i kælderen med nogle "soldater" og midlertidige bljæker, for derefter at etablere den blivende konstrution.
Peter
Jeg syntes lige umiddebart at de bygningsmæssige ændringer der antydes i denne tråd er lige en tand mere end "projekter-det-selv" arbejde.

Det er ikke altid at vægge kun har en bærende (lodrette påvirkninger) rolle i bygningens statiske system - de indgår ofte også på en stabiliserende måde. Forstået sådan, at de vandrette påvikringer (vindkraft) også skal føres ned i fundamentet via skivevirkningen i væggene...

I et normalt hus vil flere af de indvendige vægge derfor optræde som stabiliserende elementer i husets længde- og tværretning. Selv gipsvægge kan indgå i tværstabiliseringen, det behøver ikke nødvendigvis være tunge vægge.

Gå evt. på biblioteket og kig i SBI-anvisningen "stabilitet i småhuse", for at se lidt af ideen i det med stabilisering af huse.

Jeg vil helt klart anbefale, at du som minimum tager kontakt til en rigtig god troværdig håndværker der kigger på huset inden du flytter/erstatter nogle vægge.

Bedst er det om du får egentlig ingeniørmæssig rådgivning - det er altså ikke så dyrt set i relation til udsigten til skader der kan opstå under og efter arbejdet.

Forsikringsmæssigt står man meget dårligt når man selv "projektere" og der efterfølgende sker skader.

P.S. Jeg vil ikke være sortseer, men det er altså ikke almindeligt lav-det-selv arbejde at ændre på et hus i relation til bærende og stabiliserende konstruktioner - slet ikke hvis man er i tvivl om væggen er bærende eller stabiliserende.


Mvh.

René

Er enig i at projektet skal rundes af en fagmand, men at indervæggene skal være stabiliserende for tværlaster i et hus på 72m2 anser jeg for meget usansynligt med mindre det har meget lette ydervægge. De indgår i den lodrette lastnedføring hvilket s'føli' også er en kritisk ting at pille ved uden et større regnearbejde. Men når dette foreligger vil dele af projektet nok godt kunne udføres som LDS arbejde, men må nok give ret i at det ikke bliver det hele smile

MEGET Varme sommerhilsner

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis