Ledningsdimensionering

Jeg skal have dimensioneret en ledning, altså hvor stor diameter ledningen skal have for at kunne få strøm nok igennem.

Hvis nogen kender en formel for ledningstykkelse i forhold til hvor meget strøm der skal igennem ledningen, vil jeg blive meget glad tongue
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for linket men jeg kan ikke rigtigt finde andet end nogen generelle tykkelser, jeg skal bruge noget til at beregne det mindst mulige tværsnit ved en maskine med et bestemt strømforbrug.
Det har jo dels noget at gøre med hvor meget spændingsfald man vil tillade, altså længden spiller ind her, og dels hvor meget varme man maksimalt tillader afsat i ledningen.

Her er et skema, hvor du f.eks. kan se, at ved "mindre gode varmeafledningsforhold" kan man tillade en strøm på 13,5 A gennem en kobberleder med et tværsnitsareal på 1,5mm2.
Hvis ledningen er meget lang kan det være fornuftigt at vælge et større tværsnit af hensyn til spændingsfaldet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Mange tak det manglede jegsmile

Hvor har du skemaet fra?
Det stammer oprindeligt fra stærkstrømsbekendtgørelsen.
En mere detaljeret version findes på mit første link:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Er det godt?
Annonce
tak for hjælpen skal du have HansW
Velbekomme!
Iøvrigt tænker jeg på, du måske havde fået flere svar, hvis du havde placeret spørgsmålet i en anden kategori.
Men jeg kan godt se der ikke lige er en, der hedder "El".

Er det godt?
Ja den er nok ikke helt god, men jeg viste ikke helt hvor jeg skulle lægge den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis