Valg af gipsplader

Er ved at bygge om på min 1.sal og skal have købt et bjerg af gipsplader til skråvægge, skillevægge og lofter. Vil desuden anvende dobbeltlag gipsplader til skillevægge (går ikke ud fra det er nødvendigt til skråvægge og 1.sals lofter)
Spørgsmål:
1. Jeg kan vel anvende den samme slags gipsplade til alle tre slags overflader???
2. Hvilke gipsplader er gode??? Jem og fix har to slags gipsplader (A: MK godkendt plade og B: Godkendt til Klasse 1 beklædning). Hvad betyder disse betegnelser og hvad er forskellen på de to plader ud over størrelsen? Og er der forskel på disse plader ifht GDS plader hos andre byggemarkeder.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes at de billige gipsplader er for dårlige. Jeg er ved at lave min 1 sal i stand også og der har jeg med glæde givet en merpris hos Bygma for at få nogle bedre gipsplader.

Jeg synes de billige er mere "bløde" og knækker lettere. De dyre er mere stive i det.

Jeg har 2 lag på på alle skråvægge og skillevægge har jeg en OSB plade på først og derefter 1 lag gips. Det funker rigtig godt.

Hvis du har hanebjælker synes jeg det er svært kun med et lag. Der er jo mange samlinger
Pas nu på!!

Dine spær er en bærende konstruktion og skal jvf. BR-S derfor beskyttes til BD30. En BD30 beskyttelse opnåes ikke med et lag 13mm normal gipsplade alene (godkendt eller ej). Bruger du normale plader skal du have to lag på. Bruger du brandplader (Danogips type F eller Gyproc type GFE) kan du nøjes med et lag.

Endvidere skal din isolering på skråvægge fastholdes med brandtråd (kan ikke lige huske krav til brandtråd) eller min. 21x95mm forskalling pr. 300mm.

Ovenstående forudsat at du ikke har strå på taget - så er kravene højere!

Jeg ved ikke hvorfor at de skriver to forskellige ting ved hhv. den ene og den anden type plade i Jem&Fix kataloget (klasse 1 kontra MK-godkendt) - det muligvis fordi at disse plader brugt i et system (plader + stårreglar) har forskellige godkendelser.

De to godkendte plader du kan få i Jem&Fix er Gyproc plader GN(+E hvis du vælger den der er 900mm bred) - de har samme godkendelse som Danogips plader type A1.
Der ER forskel på de godkendte Gyproc plader du kan få i Jem&Fix og en GDS plade. GDS (Gør det selv) plader må ikke bruges i bærende konstruktioner, ej heller til beskyttelse af dem.

Iøvrigt syntes jeg personligt at et lag gips (på skrå- eller lodrette) vægge er for slattent. Jeg vil altid have to lag. På lodrette vægge kan indeste lag evt. erstattes af OBS eller finer plade)
Citat fra Staun

Dine spær er en bærende konstruktion og skal jvf. BR-S derfor beskyttes til BD30. En BD30 beskyttelse opnåes ikke med et lag 13mm normal gipsplade alene (godkendt eller ej). Bruger du normale plader skal du have to lag på. Bruger du brandplader (Danogips type F eller Gyproc type GFE) kan du nøjes med et lag.

Nå - jeg er lige blevet korrekset af kollega!

Det lovmæssige krav er mineraluld samt (kun) et lag gips mod dine spær. Vel og mærket godkendte plader (som Danogips type A1 eller Gyproc GN(E)).

Uanset ovenstående ville jeg nu alligvel vælge to lag!

Sorry.
Tak for svar.
Ok, så Jem og Fix pladerne er begge Klasse 1 beklædningsplader og må godt bruges i bærende konstruktioner. Den MK godkendte plade fra Jem og Fix er så lidt bedre end deres Klasse 1 udgave???

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det er nødvendigt med to lag plader i skråvægge. Er det mod brandfare?
En anden type plade end gips til det inderste lag i skråvægge og lodrette vægge kan man vel også vælge, hvis man har behov for at hænge tunge ting op med skruer??
Annonce
Ja - som jeg skrev i det rettede svar behøves kun et lag gips på dine skråvægge (og mod andre bærende konstruktioner) forudsat at der er mineraluld bag pladerne.
Vælger du to lag kan de inderste være OBS, finér, MDF eller anden type plade.

DETTE ER FORKERT! Se senere indlæg.
Nå da - jeg ændre mening som vinden blæser her!!!

Efter at have sovet på mine tidligere udtalelser besluttede jeg at undersøge sagen nærmere om hhv. et eller to lag gips på skråvægge. Jeg kunne simpelthen ikke forlige mig med at at skulle have taget fejl i første omgang!
Jeg ringede derfor til Danogips og de gav mig ret i at der skal TO lag alm. gips på skråvægge mod spær!! (modsat min kollegas mening)

1 lag 13mm alm. gipsplade kan kun holde i 15min - derfor to lag (15 + 15 = 30min.)

Dvs. at, jvf. mit første indlæg, SKAL der 2 lag godkendt 13mm gipsplade eller 1 lag 15mm brandplade på skråvægge. Så er den sat på plads!!

Opfylder konstruktionen bagved gipspladerne iøvrigt en BD30 beskyttelse er det naturligvis ikke nødvendigt, men det gør en alm. opbygning med forskalling på spærhovede ikke.
Er dette de nye regler eller gælder det også bygningsreglementet for 1998?
Min ombygning følger nemlig 1998 reglementet.

Tak for svar.
Nej, det er ikke noget nyt - det har altid været gældende, ihvertfald for BR-S 98!

BR-S 98 er jo stadig det gældende reglement for småhuse, men spørgsmålet er om du (af din lokale TF) evt. er fritaget for tillæg (det du nok tænker på er tillæg 12 der trådte i kraft pr. 01-01-2006 el. 31-03-2006)
Tak for svar. Vælger alligevel 2 lag gips over det hele (skråvægge til kip, lofter og skillevægge).

Har fået en skør ide med at lave hemse over gangen på 1 sal, sådan at mine børn som er i hulealderen kan kravle fra værelse til værelse (3 ialt).
Staun har du et bud på hvilket loftmateriale jeg bør vælge som bund for hemsene over gangen (pladerne skal ligge ovenpå hanebåndene) - alm gipsplader kan jo ikke holde til ungernes bevægelser.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis