Paneler på gipsvægge

Hej smile

Jeg skal til at montere fodpaneler på en gipsvæg. Panelerne blev taget af da jeg skulle lægge et trægulv. De var sømmet fast på det bagvedliggende træskelet.
Gulvet er nu lagt og panelerne bliver nu hævet pga. det nye gulv (panelerne lå tidligere direkte på det underliggende spånpladegulv). Jeg kan derfor ikke skrue skruerne i det bagvedliggende træskelet.

Hvad er det bedste at gøre nu? Skrue panelerne fast med skruer i gipsvæggen og benytte plugs til gipsplader eller lime panelerne på plads?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giv dem en gang lim, Og så skru dem i de lodrette stolper. Som højst sandsynligt står pr. 40 cm
Enig med Carsten.
Jeg lavede snedker arb. på et etage byggeri i Herning for nogle år siden og der limede jeg dem fast, for væggene var så hårde, at der gik tre-fire bor til i hver rum.
Så tog jeg min egen varm-limpistol med og limede dem fast.
Malerene var henrykt, for der var pludselig ingen efter spartlen/malen til dem og de var på akkord !! Og det holder, for jeg blev nød til at pille et par af igen, da en kunde ombestemte sig. Tog tapet og vægspartel med af ! ! !
Så den skal sidde i skabet førest gang !! Og så skal det gå hurtigt, for det hærder på ca 10 sekunder...
Kan selfølgelig bruge sillicone men så skal det støttes indtil det er hærdet. Og det er noget bøvl at få stillet an...
Er det helt udelukket at ramme lægten, hvis du sømmer lavt og skråt ned ?

Mvh Jesper
Tømrer

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej ,
Det virker fint at skrue med plugs. Jeg har monteret i hele mit hus med plugs, let og smertefrit.
2 skruemaskiner i gang - 1 med bor til at bore for med og en med bor til plugs. Borer gennepanel og ind i væg med lille bor, væk med panel og bor ud til plug, i med plug på med panel...

vupit :-)

Hils!
Har sat omkring 150-200 m fodpanel op på denne måde:

1. Bor igennem panel og ind ind væg med et universalbor (laves af fx Walkö).

2. Sæt en plug på en skrue og slå den igennem panelet og ind i muren.

3. Skru skruen i.

Det er vist den letteste måde at gøre det på.

/Anders
Brug en almindelig søm pistol med nogle.. 50-60 mm dykkere i, og skyd dem fast ind i gipsen..

skyd skråt først den ene vej og den anden vej, så du laver en slags kryds med sømmene...

det virker og det hurtigt, og det minimalt hva der skal spartles bagefter.
(man kan endda få en pistol der kan skyde direkte ind i mursten, hvis det blev aktuelt.)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak til alle for jeres gode forslag!! smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også