Nostalgi Hjørnet.

For ikke så længe siden købte jeg mig et nyt Nikon Digital Kamara.
Jeg har i 31 år haft et Nikon EM spejlreflex Kamara, som bare har virket upåklageligt altid, og stadig gør det. Men her i går faldt jeg lidt i staver over fremskridtet. For det er da utroligt at jeg bare kan fyre løs og så sidde indendøre og udvælge dem jeg vil gemme og bare smide de andre væk.
Jeg har engang haft en Svigerfar der var prof. fotograf, og han syntes at jeg skulle lære at tage ordentlige billeder, så han lånte mig et gammelt spejlreflex uden lysmåler og alt det der nymodens pjat, som han udtrykte det !
Jeg fik istedet en lysmåler og besked på at tage lige så mange billeder jeg havde lyst til og jeg skulle tage mange billeder af samme motiv, i forskellige vinkler og lysforhold. Så blev de fremkaldt og vi sad og udvalgte de bedste, det var faktisk ret spændende.
Men jeg købte så for 31 år siden mit eget Nikon, har altid taget et par extra billede af motivet og så bare smidt de fremkaldte negativer der ikke var gode væk. Faktisk en bekostelig affærre, jeg har pt. ca. 6000 Dias billeder stående og lige så mange papirbilleder. En ferie tur kunne godt koste 15 ruller dias á 36 stk, hvor så det kun var halvdelen der blev brugt.
Da jeg i sin til købte mit Nikon gav jeg 6500,00 Kr, for det det var mange penge for 31 år siden. Det nye jeg har købt kostede "kun" 1350,00 Kr. og her kan jeg så fyre løs så meget jeg lyster uden at det koster noget særligt.
Det er simpelthen utroligt hvad der er sket af fremskridt de sidste 30 år.

V.h. Håndværkeren smile
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håndværkeren

Der er mange som dig der har store mængder af dias og film liggende. Hvad med at få disse digitaliseret?

Vi tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra Adm: Reklame ikke tilladt i indlæg. Slettet af administrator.

det er vel en kompaktkamera.?

du har købt for at afprøve digitale teknologi.?

før man skal brænde flere kroner af.!!!

 

men jeg har en spejlreflekskamera en canon 400D med batterigrep

og zoom opjektiv cannon usm F 4.5 17mm. 85mm

til 12.000.kr

og min foto kerriere med kodak instanmatik kamera af den type

hvor man bare smider filmen i og fyre løs.!!!

og jeg købte en digitalt kompakt kamera.

før jeg brændte pænge af til dslr kamera (d) for digital.

Tillykke med det nye kamera, som du sikkert får megen glæde af, da det jo er til at ha' med overalt. I vore dage ta'r de så gode billeder at, det rækker til de fleste formål, jeg har også anskaffet mig et kompakt, og det store og dyre, ville efterhånden, hvis det havde været en campingvogn, kunne benævnes som fastligger, jeg gider ikke slæbe rundt på det, det vejer med udstyr 1,6 kg. Så vi ser frem til lidt billeddokumentaion for nogen af dine vilde påstande.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Jan.
Hvis du mener sådan et helveds maskineri med 100 Hk og alt for mange gear, så har jeg prøvet det.
Det var en Ka-ka-kawazaki, det var skrækkeligt bare en lille bevægelse af rullen og den var ved at sætte sig på røven, da den efter alt for kort tid nåede 160 kmt. havde jeg fået nok og trillede stille tilbage.
Så tak for tilbudet men det er ikke lige noget for mig. Når jeg med spjætten en sjælden gang når op på 100 kmt. incl. sidevognen syntes jeg det går rigeligt stærkt.
Annonce
Hej Håndværkeren...
Det var selvf. ment i spøg, kender dig indstilling og har respekt for den....... men er nok ikke helt enig.. Men det behøver vi jo heller ikke være hver gang ;-)

Men er tilgengæld helt enig med hensyn til digital kamera.. det er intet mindre end ginialt!!
Når man så vil have de gode fotos på papir, sender man skidtet via nettet, et par dage efter dukker i op i postkassen, og det er en del billigere en det gamle..... smart !!

Mvh Jan J
Håndværker:

Ingen tvivl om at digitalkameraet er den største revolution, der er sket, siden rullefilmen blev opfundet, og fotografering blev tilgængeligt for hvermand.

Min indgang til foto er en storebror, som købte et brugt spejlrefleks i 70'erne, og selv fremkaldte billederne (S/H naturligvis) ovenpå dybfryseren i et af vores forældres kælderrum.

Jeg købte så et Kodak Instamatic med kassette-film, og tog mange 'gode' billeder med det, men det kostede jo mange ugers lommepenge at få en enkelt film fremkaldt.

I mange år tog jeg stort set ingen billeder, men kiggede dog misundeligt på ham fra kollegiet, som havde et Pentax spejlrefleks og kunne tage de fedeste billeder, når han endelig fik dem fremkaldt.

I 1999 skulle jeg så 2 x 2 uger til Grønland, det måtte jo foreviges, så jeg købte et Samsung kompaktkamera med 3 x optisk zoom, og det nåede da at tage 4 film deroppe, som jeg er ganske tilfreds med.

Interessen var der stadig, men problemet var de skide (sorry) 36 eller 24 billeder, der med djævlens vold og magt skulle tages, før man kunne fremkalde filmen, så det blev kun til ferie- og festfotos.

I 2003 købte jeg så mit første digitalkamera. Det var kun 1,2 Mpix, og det åd batterier som vi andre æder chips, men bare følelsen af at kunne tage et billede og se det på 'puteren kort efter var jo genialt.

Kort efter blev det afløst af et 2,1 Mpix, som var lige så sultent på batterisiden, men gav næsten dobbelt så meget for pengene. Jeg boede på det tidspunkt i Nordsjælland, tæt på Rågeleje, så samtlige rådne høfter blev foreviget fra alle sider.

Så mødte jeg Elizabeth, vi flyttede sammen, og der kom et 4,1 Mpix ind i livet, det har også taget rigtig mange gode billeder (4 Mpix er i virkeligheden nok til langt de fleste formål). Alle kameraer var naturligvis kompakt-typen med autofokus (eller rettere fast fokus fra 1m til uendeligt)

En dag klunsede vi så et gammelt, østeuropæisk spejlreflekskamera, uden anden automatik end en lysmåler. Men man kunne justere blænde, lukketid og fokus helt manuelt, selv bestemme om et billede skulle være guld eller lort. Det kostede pludselig fremkaldelse igen, og tog tid, men for ind i den lede, hvor kom der ind imellem nogle gode skud ud af det.

Da vi i 2005 arvede efter min far (ikke voldsomt, men en rar pose penge), besluttede jeg mig for, at hvis jeg nogensinde skulle råd til et godt kamera, var det nu. Valget faldt på et Canon EOS 300. Det var på vej ud af markedet, men både konen og jeg fandt efterfølgeren, EOS 350, for lille, det lå ikke så godt i hånden som 300'eren.

Det kamera har så fulgt os i snart 4 år, det tager nogle rigtig fornuftige billeder og er nemt at bruge, men har samtidig en masse muligheder, hvis man har tålmodighed til at sætte sig ind i dem. Og det bliver ikke skiftet ud foreløbig, 6 Mpix er alt rigeligt til os, selv hvis vi vælger at printe et billede i A4.

Vi har efterhånden rigtig mange digitalkameraer i hytten her - min mobil f.eks. har et 2Mpix + et skod til chat.

Men selv det HP Photosmart, som vi klunsede for 3 måneder siden, og som i princippet også er 6 Mpix, kommer ikke i nærheden af den billedkvalitet, som vores Canon kan levere.

Det skyldes nok mest optikken og billedchippen. Et kamera, som har en 'åbning' på 2 mm, en plasticlinse og en billedchip på størrelse med en lysdiode, kan dårligt hamle op med rigtig optik, 35 - 50 mm frontlinse, udskiftelig optik og en frimærkestor C-MOS billedchip.

Ikke at kompaktkameraerne ikke kan levere gode digitalfotos - det kan de bestemt, og fordi de er så meget nemmere og hurtigere at bruge, kan de ofte tage mere autentiske billeder. Men skal der eksperimenteres, er der ingen vej udenom et spejlrefleks.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har også et Canon 300D, som jeg købte lige da det kom frem. Super kamera. Er rigtig glad for det. Er enig i, at man ikke har brug for mere end 6 Mpix, så hellere en god optik. Jeg savner dog somme tider en lidt støre buffer. Den kan kun tage 4-5 raw-billeder i rap. Det kan somme tider sætte lidt begrænsninger.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis