230v til vaskemaskine.

hej.

jeg har fået mig en brugt vaskemaskine uden strømstik på, der sidder et 4 ledet kabel på maskinen, så jeg vil lige høre hvilke to ledninger der skal sættes sammen.

ledningernes farve er, brun, sort, grøn/gul, og en blå, hvor der sidder et mærke på, hvor der står N.

bagpå vaskemaskinen var der en anvisning til hvordan man sætter stikket på, jeg forstår bare ikke meget af det.

her er "koderne" på tegningen som er i en kasse, L3 (T), L2 (S), N, L1 (R). over den kasse med de her koder i, er der en streg mellem L3, og N, men under kassen er der en streg mellem N og L1, som går til det tegn som jeg mindes at have lært er stel/jord, en lodret streg, med tre vandrette streger neden under.

håber der er nogen som kan hjælpe.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at den kan tilsluttes 230 V? Det tyder da mere på, at den skal have 400 V.
Hej.

Brun og sort er faser. De skal samles. Vær opmærksom på at den så sluger en del strøm... Hvis du har mulighed for det, så få den sat til et kraftstik. Ellers sørg for at den ikke kører sammen med noget andet strømslugende!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra efry

Er du sikker på, at den kan tilsluttes 230 V? Det tyder da mere på, at den skal have 400 V.
jeg er slet ikke sikker, men næsten, da der var en anvisning på bagsiden om hvordan man gør, jeg forstår bare ikke anvisningen.
Citat fra Næstformanden

Hej.

Brun og sort er faser. De skal samles. Vær opmærksom på at den så sluger en del strøm... Hvis du har mulighed for det, så få den sat til et kraftstik. Ellers sørg for at den ikke kører sammen med noget andet strømslugende!

Næstformanden

jeg betaler ikke selv strøm, så det er ikke det værste problem, og jeg har ikke mulighed for at sætte et kraftstik op.

mine el kundskaber er ikke de bedste, det med at sort og brun er faser, betyder det så at de skal på den ene "pol" og jeg går ud fra at den grøn/gule er jord, og så bare komme den blå N på den anden "pol".
lyder det rigtigt? jeg vil nødigt brænde skidtet af.
faser, det er det samme som plus ledningen, og nul er det samme som minus..

Det vil sige at den sorte og brune skal på en plus pol. den grøn/gul skal på jord og den blå skal på nul/minus polen.
tak for det guffi.

så lige et sidste spørgsmål.

er der en plus og en minus? eller er det lige meget når det er veksel strøm?

jeg vil bare lige være helt sikker, da det ikke er særligt sjovt at slæbe en vaskemaskine op på 6. sal smile
Annonce
Jeg begynder at blive meget betænkelig ved din sikkerhed.

Ved vekselstrøm findes der ikke noget plus og minus. Vekselspænding er fordelt på tre faser og en nul, men muligvis er der kun ført en af faserne frem til din lejlighed.

Du kan ikke være sikker på, at du blot kan sammenkoble de to faser. For at kunne sige det, må man vide hvorledes maskinen er konstrueret. Tidligere var det ganske normalt at en vaskemaskine skulle tilsluttes to faser og nul. Hvis det er sådan en maskine kan den ikke køre på 230 Volt.

Jeg tror, at du burde forhøre dig hos en fagmand og så få ham til at tilslutte den, hvis den ellers kan anvendes i din installation.
Hej igen.

Chris--> Det er ligemeget om du betaler for strøm eller ej. En alm stikontakt må ikke belastes med mere end 13 A max. Så når jeg siger at der skal være strøm nok, er det Ampere jeg mener og ikke om der bliver ved med at komme spænding ud af stikkontakten!!

Derefter er jeg enig med efry. Hvis du ikke ved noget som helst om det, er det billigere/sikrere at invitere en elektriker på kaffe. Det tager ham ikke længe at sætte den til. Og du slipper for at brænde din vaskemaskine af!

efry--> Det med de 2 faser er rigtig nok fra gammel tid. Hvis man så står og mangler en fase til installtionen kan man koble dem sammen. Man skal så bare lige være opmærksom på strømforbruget på den aktuelle fase!!
Jeg har lige koblet en vaskemaskine til en 230V forsyning på den måde. Og den brugte ikke mere end at den kunne køre sammen med lyset.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu var det jo også en brugt vaskemaskine, der var tale om. Jeg har lige udkiftet min mors gamle vaskemaskine (Vølund), der var koblet til 3x400 Volt, men kunne omkobles til 2x400 Volt. Tidligere var det ikke usædvanligt at varmelegemet var beregnet til 400 Volt og derfor skulle kobles mellem to faser for at afgive varme.

Tænk på, at i dag anvender man normalt 40-60 grader ved vask, mens man tidligere vaskede en stor del af tøjet ved 80-90 grader (såkaldt kogevask) og der var en væsentligt større mængde vand i tromlen. 220V ville godt nok give nogen lange vaskeprogrammer den gang.
ok, jeg tror lige jeg vil få fat i en elektriker, men i skal have tak for at i ville svare på mit indlæg, nyd solen smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis