Tilbygning

1.
Jeg skal have lavet en tilbygning på 30 m2 til mit hus. Tilbygningen er en direkte forlængning af huset, og den vil bestå af 2 værelser, punktum.

2.
I den eksisterende del af huset har jeg et bryggers (ca 8 m2) og et lille værelse (også ca. 8 m2). De to ligger ved siden af hinanden. Ideen er at jeg vil flytte væggen ca. 80cm, så bryggerset bliver ca. 10 m2, og de restende 6m2 skal så laves til et lille toilet med bruseniche.


Hvad kan jeg forvente at disse projekter kan løbe op i? Jeg har ikke vilde ambitiner mht. at toilettet skal være direkte importeret fra Milano eller noget. Bare rimelig "standard" i virkeligheden.

Og hvor meget er der sparet ved selv at gå til hånde? Alle er velkomne til at øse ud af erfaringer mv. Jeg er ikke den fødte håndværker, men er sgu ikke bange for at kaste mig ud i noget. Har 3-4 tommelfingre, men ikke 10. ;-)

mvh
Jeppe
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da et fortrineligt spørgsmål. Vi skal selv til at bygge omkring 30 kvm til, der skal bestå af 2½ værelse. Svigerfar den gamle rotte, der er bygningssnedker, siger at det kan gøres for omkring 100.000, så vi har sat 200.000 af, bare fordi..*GG*
Well, jeg kan fortælle at vi har fået to forskellige tilbud på byggeriet. Et på ca. 400k "nøglefærdigt", og et andet på 350k. Endelig har vi et bud på 300k, men hvor vi selv skal lave lidt indvendigt tømrerarbejde. (Dog er materialerne med i prisen)
Damn, det var mange penge. Vi laver det hele selv, da vi har alle former for håndværkere i den nærmeste familie, og kan købe alle materialer til gode priser hos div. forbindelser. Så det lyder da som om priserne stemmer overens, 100-150 hvis vi gør det selv, og 350-400 hvis det skal gøres for dig. Men er godt nok også ved at gå ned ad stolen over håndværkerpriser.
Med momme und alles så regn med 10.000kr kvadratmeteren........
Citat fra Mumse Byg

100-150 hvis vi gør det selv, og 350-400 hvis det skal gøres for dig. Men er godt nok også ved at gå ned ad stolen over håndværkerpriser.

Lad os lave et lille regnestykke engang......

lad os bruge de 150.000 der her er afsat til matrialer og de 350.000 som pris...

En tømrermester og hans 2 svende tar opgaven og ska bruge ca en måned til det....

De 2 svende får nok omkring 30.000 i løn....

Feriepenge, pension tlf, arbejdstøj osv regnet ud på en måned
til de 2 svende er vel 20.000....

Svendne og mester har hver en bil så mon ikk omk. en måned
med forsik. osv. til bil og evt trailer ligger omkring 20.000

Så er der vel en bogholder, revisor der ska ha lidt..vel 10.000

så er der vel en firma add der ska dækkes+ div forsikringer 20.000

Og så er der lige alle de fremmede håndværkere der ska ind over (el/vvs)

Ved godt det her er grove tal men der er os meget som ikk er regnet med så mon det ikk er et dækkende bud på omkostninger for en tømmeremester der tar en opgave.......

Hans fortjeneste ved en sådan opgave på en måned er vel omkring 70.000.....brutto vel at mærke.....

Så om håndværkerpriserne er "til at falde ned er stolen af" er nok et spørgsmål om temperament, branchen har i mange år været en luder branche hvor der sku en del til at overleve og nu har den fundet et "godt" lejerolleyes

mvh ulrik

US Boligrenovering
Annonce
Fint regnestykke Ulrik, tak for det.
Carsten, VinduesPusher.dk

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
Hæ, nu brokkede jeg mig jo ikke, konstaterede bare at det er mange mange penge.....om det er FOR mange eller ej aner jeg ikke. Men derfor kan man jo godt synes at det er et stort greb i lommen. *SS*
Citat fra Mumse Byg

Hæ, nu brokkede jeg mig jo ikke, konstaterede bare at det er mange mange penge.....om det er FOR mange eller ej aner jeg ikke. Men derfor kan man jo godt synes at det er et stort greb i lommen. *SS*

var nu heller ikk myntede på digsmile fik bare lyst til lige at regne lidt for dem der tror tømrere el. andre håndværkere lever som konger pt.........smile
Der skal nok flere oplysninger til før nogen kan sige noget til den pris du har fået.
Skal et eksisterende tag føres ud over tilbygningen?
Hvilken tagbeklædning er der?
Er der niveauforskelle?
Murstensvægge?
Gulvbelægning?
Opvarmning?

Er muren der skal flyttes bærende?
Skal Gulvet op i hele bryggers/toilet for etablering af afløb mm. eller er det en brusekabine?
Gulvvarme?
30 kvm til en pris omkring 350K er IKKE dyrt.....
Hvis du kigger på prisen for nybyggeri af "hele" parcelhuse, tror jeg ikke du finder priser under 10K / kvm. Men der ses da priser på op imod 30K / kvm...

Og det du vil bygge er jo ikke KUN 30 kvm fordelt på 2 værelser.. men lige en ombygning af baggang og etablering af et lille badeværelse.. Ialt nybyggeri på 30 kvm og ombygning af 16 kvm og heraf et badeværelse.

De 30 kvm har en relativ lille kvadratmeterpris. Mens badeværelset er et af de dyrere enheder i at byggeri. Og hvordan sammenbygningen skal laves, og taget er det blot et enkelt halvtag eller skal der etableres en større tilpasning af det eksisterende tag?

Det der også vil koste er adgangforholdene... Det er mere besværligt at bygge til på et eksisterende hus. Der er ikke den samme frie plads som på et nybyggeri. Det er mere besværligt at få materialer til og fra et sådan byggeri end med et nybyggeri.

Og den evindelige timelønsberegning... Tømreren og mureren kan jo ikke have mange omkostninger.... Kun en kassevogn en masse dyre maskiner... Bogholderi og et værksted. Hvad med advokaten... Han skal bare have en blok.. en blyant og en lovsamling.. Resten kan han jo lave hjemme ved spisebordet... Men ikke mange anfægter at han beregner langt over 1000,- i timen.. mens tømrerens 400,- er noget der kan få de fleste op af stolen....

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis