Trin for trin ang. maling..

Hey.. Jeg skal snarest til at male båden men skal lige være helt sikker på hvordan det skal foregå.

Den første fejl jeg har lavet er ikke at affedte inden slibningen, men jeg tænkte at jeg kunne affedte nu og så slibe båden engang mere med korn 220..?

Og så kommer malerarbejdet...

Da båden er på trailer har jeg valgt at bruge Hempels POLYBEST, meeeeen.. Jeg har jo lappet en del skruehuller osv, med glasfiber spartel, så skal de ikke have Ligth Primer? I så fald, havde jeg tænkt mig at give hele båden en omgang Ligth Primer, så jeg også ville få et indtyk af hvor der måske manglede at bliver spartlet med finspartel osv, sådan at den ser perfekt ud efter slutmaling med POLYBEST..

Ville i anbefale at give den hele en omgang Ligth Primer, eller er vedhæftningen på den slebne gelcoat lige så god?confused
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej .
du skulle da være i stand til at se eller mærke om dit spartelarb. er ok. hvis ikke kan du jo gi den lidt polybest på pletterne og så tjekke for ujævnheder, evt spartle og slibe igen, der er ingen grund til at komplicere det hele med primeren. der er een ting at være opmærksom på, og det er silicone fra gammel voks, det kan være et problem, det gi'r små "øjne" i malingen. besøg en autolakerer og køb en lille tube siliconefjerner. jo mørkere farve,jo flere ujævnheder at se. for at være sikker på at resultatet bli'r som ønsket, så mal først agterspejlet og se om resultatet er ok, det er lettere at slibe væk igen, jeg har da st nogen, som godt vidste det ikke blev godt, men alligevel fortsatte fordi de nu var i gang, og som bagefter sleb det hele af igen, meget dumt. held med det. !!!!!!!!!!! påføringsmetode ? !!!!!!!!!!!!!!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er ikke så meget for at se om min spartlinger er jævne for det er der ingen tvivl om at de er wink Derimod er jeg bange for at vedhæftiningen for POLYBEST bliver forskellig, da der nogle steder er glasfiberspartel og nogle steder er finspartel.. Og jeg er ikke helt sikke på om Polybest kan males direkte på glasfiber, gammel malling og finspartel?
Hvis jeg giver den hele Primer havde jeg tænkt mig at gøre dette med rulle, og så slibe dette og så påføre Polybest med sprøjte..?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det skal nok hæfte på alt der er matslebet. at rulle noget på betyder da bare nye ujævnheder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Møller

Jeg skal igang med en 29 fods der skal males overalt (bund - fribord - dæk )

Hvis der er gelcoat skal du mat slibe - du behøver ikke at give primer. Hvis du har været inde ved glasfiber skal du primer - dernæst spartle og primer inden du maler.
Jeg bruger Hempel light primer til bund - international toplac til dæk og fribord.

Husk - alt under vand skal være 2-komponent og du kan male med 1-komponent på 2-komponent men ikke omvendt.

Påføringsmetode :
Bund - (jeg er helt inde ved glasfiber) 1.gang med pensel for at sikre at at evt. "åbne" fibre bliver lukket - dernæst evt. spartling ogslibning. Herefter 4 x light primer påført med rulle - primer i to faver så man kan sikre at man får givet overalt.
Herefter bundmaling påført med rulle.

Fribord og dæk.
Pensel og malerpude.

Husk iøvrigt at overholde de malingsintervaller iht. leverandør - så slipper du b.la. for at slbe mellem påføringerne.

Toplac er 1-komponent og meget nem at arbejde med.

Håber det er til hjælp
nu har Fly leveret en fuldkommen brugsanvisning, jeg tror det er en jolle du har, så det er nok mere overkommeligt. Jeg ville, som Fly også bruge Internationals tilsvarende produkt, som jeg synes har fine kvaliteter. Og så lige en finte til Fly, er det stadig din opfattelse at du fik en billig båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Lynæs

Ha - god humor er altid velkommen - og ja det tror jeg

Den ende vel i 50 - 60.000,- under hvad jeg kunne få en tilsvarende danboat for i - måske bedre stand. Men man skal jo altid lige bruge lidt ekstra.

TIL GENGÆLD - min båd kender jeg helt inde fra fibrene og enhver - og jeg mener enhver afkrog - fandt bla. 2 mønter fra 1974 - de bliver "genmonteret"
og det bliver efter min og familiens mening den flotteste danboat 29 der findes og nogen sinde er bygget - øh - du spurgte ikke om vores timeforbrug, vel.

Men det korte af det lange er at der er meget mere arbejde i en båd end man selv tror - det kan ikke sammenlignes med nogen anden hobby - men det at arbejde med sin båd er for mig lige så stor en nydelse som at sejle.

Til orientering kostede maling + spartelmasse samt pensler 6.500,- incl. 15% rabat - til hele båden.
det er godt at høre, mange ville nok ha' gi'et op, men vi i forum glæder os til lidt fotografisk dokumentationsmateriale vedr. verden og nærmeste omegns flotteste DANBOAT 29. Det med nydelsen tror jeg man kunne fremskaffe andre meninger om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det skal I få - jeg har jo løbende taget fotos - jeg forventer at båden søsættes omkring 15. juni ( 2007 forstås ! )
Det jeg kan drage ud fra dette er at jeg kun behøver at give glasfiberspartlingerne ligthprimer, og ellers bare kan male Polybest ud på hele båden, både bund fribord og dæk?
Altså sålænge jeg ikke har været inde ved glasfiber der er under vandlinien, i så fald skal dette også have ligthprimer..

Båden er forresten en der i konstruktion ligner en Uttern, Shetland..

Da båden skal være på trailer er det ikke nødvendigt at give bunden bundmaling, derimod kan jeg bare give den Polybest der også ikk?
Nej ikke helt.

Du skal give en rigtig bundmaling fx. en hardracing selvom den står på triler.

Polybest kan ikke bruges under vandlinjen - det bør også stå på bøtte idet det er leverandørens egen vurdering af polybest

Jeg kan godt anbefale at få fat i Hembels lille søstærke og malerhåndbogen fra international
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også