Opretning af bjælke

Hej,

Når en bjælke lægges på plads istedet for en bærende væg, skal den så ikke kiles på plads ? Jeg formoder at dette er korrekt, men skal kilerne ind under bjælken eller over bjælken - Måske er det ligemeget ? Jeg ville nok lægge bjælken godt på plads over muren i begge side og klodse op oven på bjælken. Lad mig vide hvad der er det "normale"

Spørgsmål 2

Ved inddækning af bjælke med 2 lag gips for at brandsikre, har I nogle gode ideer til hvordan gipsen fastgøres på bjælken (H-bjælke 100x100)

Tak for hjælpen smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Rodehouse (den 13-07-2003).]
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan gik det med din bjælke ??

Kan du ikke hjælpe mig, med at besvare mit indlæg som hedder "overligger" !!!!
Jeg skal lave et hul på 200 cm i bredde min mur er bærende og er ca 14 cm bred.
Jeg fjerner ikke muren helt op til første sal, men der bliver ca 30 cm op til loft, så det bliver et jævnt tryk på min bjælke. Jeg regner med at den skal hvile på 30 cm i hver side. Jeg har købt en HEB100 som er 100x100 mm tror du det er nok ??? Kender du nogen som har lidt erfaringer inden for området ??? På første sal over hvor bjælken skal ligge er der en gipsvæg , som jeg har sat op for at dele rummet i 2. Håber du kan hjælpe eller kender nogen som ved noget om dette.

Når den nu kommer derop regner jeg med at "simse" den med nogle stål plader for at få den i vatter. Hvordan skal jeg gøre den fast ??? Skal jeg ligge den i noget mørtel og hvad er evt. blandingsforholdet ?? Kan jeg skumme den ???

Schjoelin
Hej Schoelin

Hvor bredt er der til begge sider af bjælken?
Ud over gipsvæg på 1. sal, er der så andet der oppe?

Jeg har engang lagt en HEB120 op, som var godt 3 m lang, og som skulle bære en 1. sal, hvor der var godt 3 m til ydermur i begge sider.
Bjælken var beregnet, og egentlig kunne en HEB100 godt holde, men den faldt ud p.g.a. for stor nedbøjning.

Fastgørelse: Jeg ville lægge den i mørtel, jeg har ingen tiltro til skum.

Mvh. Carsten
Schjoelin - hvad mener du med bærende? Står der en mur ovenpå den eller er det bare 2-3 bærende bjælker, er ligger an på muren?
Jeg ville umiddelbart vurdere din bjælke som for lav - det er højden, der giver styrken (bredden er næsten ligegyldig). Men her bør du kontakte en ingeniør, der kan beregne styrken - der er INGEN forsikring, der dækker, hvis skidtet bøjer ned.
Du kan bruge næsten hvad som helst til at klodse den i vatter - det må bare ikke kunne give sig. Brug evt. færdigblandet støbemix - så gør du ikke noget forkert.
Det er også vigtigt, den er rimeligt i lod, så du ikke får et skævt tryk på muren.

Når først den er klodset på plads for oven og neden skal den nok blive der - der er ikke behov for yderligere fastgørelse.

Mvh.

Jan R.
Jeg har lavet noget lignende (fik en ing til at beregne)

Jeg skulle bruge en bjælke til erstatning for en 4,6 m lang bærende ydermur
bære 1. sal samt tungt tag

Fra ing kom:
HEB200 (20*20 cm) på 4,9 m vægt =297kg lidt svær at bugserer ind i huset!
men den skulle oplægges på en lille jern plade(15*20*1,5 cm) i KC 50/50/700 mørtel

jeg har lagt 3! lag gips på 3 sider (hvilket er brandkrav ved alm gips)

God fornøjelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis