LED belysning - Hvordan?

Jeg har en båd og har tænkt at teste noget med LED belysning, men ved ikke hvor jeg finder ud af hvordan og hvorfor.
en LED pære bruger 1,2V kan man f.eks. bare sætte 10 stk i serie og så sætte det til 12V? eller skal der nogle komponenter ind i kredsløbet?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere ting du skal tage højde for.

Hvor meget skal du oplyse ? Hele rum eller skal det bare være indikering ?

Hvis vi snakker om standart dioder, så er spændingen over dem ca 1,2V. Det kommer an på farven (rød, grøn og gul).

Hvis du bruger high bright dioder (5mm hvid eller blåwink så er spændingen ca. 5V.

Der er også mulighed for at bruge high power dioder på et par Watt, men de skal have køling, de skal også have ca 5V.

En diode er strømstyret, det vil sige du skal bestemme strømmen der løber igenmen den. Dioder skal altid sættes i serie og ikke i parallelt for at få samme lys udbytte af dem. Hvis man sætter dioder parallelt så skal de have vær deres modstand/forsyning.

Da skal have datablad på dioderne inden du kan beregne modstande eller strømforsyninger til dem. Hvis du bruger high power dioder kan du ikke bruge modstande, der vil blive afsat alt for meget effekt i dem. En high power diode, kan klare omkring 700mA.

Du kan også bare købe dem færdig bygget, så skal de bare have spænding. Eks mr16 spot til 12V.
tak.. wink
men jeg har lidt svært ved at følge med i din forklaring
jeg har set sådanne spots før.. men de koster 244 kr stykket og hvis jeg skal sætte 4 op så bliver det over 1000 kr med fatninger.

Man skal styre strømmen siger du.. dvs at et 12 volt batteri ikke vil virke fordi det svinger mellem 11,5V og 13,7V alt efter lade status?

Jeg kan ikke lige fange hvad det er der gør nogle få dioder i en spot så dyr.. hvilke elektronik er der i den?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er ikke elektronikken i den der er dyr, jeg vil omvend sige bare de brugte lidt flere penge på den del.

Det er dioden der er dyr, og huset den skal bygges ind i for at få køling. Teknikken er helt ny, og prisen falder også på sigt og kvaliteten stiger.

Hvis du bruger en 3/5mm diode kan du godt bruge en modstand (en diode er ikke meget lys) beregningen vil se sådan her du
Først spændingen over modstanden:
Max indput spænding - spændingen over dioden = spændinger over modstanden.

14V - 4V = 10V

Strømmen i gennem dioden skal være på 20mA. Det skal strømmen i modstanden også. medstandens værdi bliver:

Spændingen over modstanden / strømmen = modstandsværdien.

10v / 20mA = 500 ohn.

NB: det vil blive afsat dobbelt så meget effekt i modstanden som i dioden.

Her vil modstanden gøre dioden er strømstyret, men falder spændingen så falder lyset også.
jo men er dioden ikke også en "modstand" så 3 dioder der hver bruger 4V ikke det sammen i serie.. altså 12V og hvad sker der så hvis de får 13.7V?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Prøv at se på en LED's strøm/spændingskarakteristik (databladet). Du vil så se, at en LED ikke har en veldefineret modstand, men at 'modstanden' varierer kraftigt med spændingen over den.

Hvis du så tager i betragtning, at databladets karakteristik er typiske værdier, og at de kan variere en del fra komponent til komponent, vil du hurtigt kunne se, at med den nævnte kobling har du ingen check på, hvor stor strømmen vil blive.

I det tilfælde, som zink brian beskriver er der indkoblet en stor modstand, der tager hovedparten af spændingsfaldet og derfor virker batteri plus modstand som en (ikke helt ideel, men dog acceptabel) strømgenerator. Det koster til gengæld også et stort effekttab i modstanden. En elektronisk strømgenerator kan mindske dette effekttab, men det er ikke helt let at fremstille en sådan på et køkkenbord.
Annonce
sådan en elektronisk strømgenerator er det noget man kan købe i et byggesæt? Man kan købe har jeg set en osram led lampe med AAA batterier i til ca. 79 kr kr... så kan man jo bare give den en strømforsyning med den spænding som batterierne giver?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

sådan en elektronisk strømgenerator er det noget man kan købe i et byggesæt? Man kan købe har jeg set en osram led lampe med AAA batterier i til ca. 79 kr kr... så kan man jo bare give den en strømforsyning med den spænding som batterierne giver?



Ja det kan du gøre. Ingen problemer i det, med mindre du sætter flere lamper parallelt, for så vil den med det mindste spændingsfald over dioderne lyse og ikke de andre, eller ikke ret meget.

Det kan du igen klare med en modstand, jo mindre spændinger er over modstanden, jo mindre effekttab.

For god ordens skyld, skal vi så ikke kalde det en konstants strømsgenerator.
Hele kernen ligger i at den levere en konstant strøm.

Jeg arbejder på at lave en lille strømforsyning som byggesæt, det er ikke en konstants strømsgenerator, men en switsmode hvor men kan justere udgangspændingen til det ønskede. (med en super lille modstand vil det virke)

Der er et billed af den her:
tak for hjælpen.. håber du vil give besked når du når så langt.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lige en bemærkning.
Det nemmeste hvis du vil lave diodebelysning er at gå ind på dioder.dk eller lignende. Her får du enten dioderne færdigmonteret med modstande, eller de leveres med, så du selv skal lodde dem sammen.
Et andet tip når nu du er i gang med dioderne kunne være at montere et par røde dioder omkring instrumenter, samt andre steder hvor du gerne vil kunne se lidt uden at få ødelagt dit nattesyn.
Mvh. Andreaskaup
nu har jeg været en del rundt og kigge og hente info.. lagt en slagplan og midt i det hele kommer der en reklame fra Jem & Fix med diodelamper til kun kr. 19,95 for en lampe med 3 dioder. Jeg springer på den lette løsning og køber sådanne 3 stykker.
Men mange tak for hjælpen wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis