Lærk vs trykimprægneret

Hej
Jeg har bygget en carport som skal bruges til udhus... jeg havde egentlig tænkt mig at beklædningen skulle være lærk...men jeg er kommet lidt i tvivl fordi jeg læser at lærk er udsat for skimmelangreb og det pynter vel ikke på træet...men hva er bedst?? Udseende..holdbarhed ..pris??..selve carporten er trykimp. og skal ha en gang farve...en eller anden olie...... og det kunne vel betyde at der bliver en væsentlig farveforskel..på evt. lærk og det trykimp.. Jeg forestiller mig at det skal være klinkbeklædning.
Jeg vil vældig gerne ha skydeport...eller rettere to...som skal skydes til hver sin side.... Hva med skinner til det formål....hva er bedst??
Links til skydeskinner og klink i trykimp. (evt priser) modtages med tak!!

MVH
Henrik H
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
miljø mæssigt vil det jo være mest korrekt at sætte lærken op, har jeg fået fortalt..

Og på min egen gavl har jeg også valgt lærk da jeg syntes det er rigtig pænt når det får sin gang lærkeolie.

til skyde porten der ville jeg selv bruge en svalk skinne, og mon ikke sådan en hjemmeside hedder svalk.dk


Kan huske at da jeg lavede min gavl der var prisfoskellen for mig 25 kr pr. m2 for lærk og trykket.. altså lærken dyrest
Hej

Jeg mener at en klinkbeklædning af gran er noget af det bedste man kan bruge, hvis man ikke vil have en trykimprægneret beklædning.

Uanset hvad man anvender, vil der sandsynligvis komme skimmelsvampeangreb, hvis der ikke anvendes grundingsolier med fungicider.

Husk at træbeklædninger/konstruktioner skal holdes min 15 cm fra terræn eller belægning iøvrigt.
Vil bare sige at hvis du vælger tryk i stedet for lærk så vælg Trykimpræneret fyr det er meget bedre pga gran der lukker celler i når det bliver skåret op så derfor har maling og trykimpræneret svær ved at komme ind i træet. Der er fyrtræ meget bedre til.
Det trykkede træ er noget giftigt pis.

Trykimprægneret træ, især af ældre oprindelse - indeholder tungmetaller, som kun nedbrydes langsomt i naturen. Derfor er det vigtigt, at du afleverer trykimprægneret affaldstræ på en godkendt losseplads.

Altså skal man sortere det trykkede fra det alm træ.

Dette har i mine øjne intet med træ at gøre, en af grundene til at jeg elsker træ, er netop på grund af de miljøvenlige egenskaber.

brug hellere en træ sort der er langtidsholdbar som beklædning.

Find passende træsort her : http://trae.dk/
Njaeh - ved ikke hvad der er bedst. Trykimprægneret, der holder mange år - eller hvidt træ, der skal males oftere og holder kortere.....;-)

Anyway - min carport blev beklædt med lærk - ca. 50 m2, fordi den bedre halvdel syntes det så helt formidabelt ud. Den er behandlet med de bedste grundingsolier og behandlet med rigelig højkvalitets transparent træbeskyttelse. OG alligevel bliver skidtet jordslået/skimmelsvampsbefængt.... op i mere end en meters højde.
Såeh - nu hedder det heldækkende næste gang (håber jeg at få lov til ;-))

Min "mester" er skiftet over til varmebehandlet fyr, der grundes og males med heldækkende maling.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Jeg har opført en carport i lærk sidste år. Jeg har forbehandlet med grundingsolie (linolie) blandet med husrens. Derefter har jeg behandlet med farvet linolie - jeg har ingen problemer med svamp eller skimmel.

JASE
Hej
Jeg er kommet til opsætning af klinkbeklædning...Jeg har brug for en "vejledning"...Hvordan gør man??
Hvor starter jeg? Hvordan med skrueafstand??
Jeg har valgt trykimprægneret træ..skal jeg bruge rustfrie skruer..??
Hvad gør jeg med hjørner... indvendige såvel som udvendige hjørner?? Jeg har droppet grundingsolien...hvad siger I til det??
Den gamle carport fylder 26 i år ..og er aldrig blevet "behandlet" med hverken det ene eller det andet...??
Har I evt links hvor jeg kan se hvordan man begynder og slutter klinkbeklædning??
Det nederste bræt er ca 10 cm over jorden...jeg regner med at jeg sætter en Eternitplade INDVENDIG..gravet ca 15 cm ned i jorden og op under beklædningen..så jeg lukker af for sne og lign...er det nok??

MVH
Hej
Jo længere tid der går inden du giver din efterbehandling jo større bliver behovet for en grundingsolie.

Brug som minimum varmtgalv. eller rustfrie skruer/søm (evt. ruspert behandlede skruer).

Du starter forneden og fastgør hver brædt med 1 stk søm/skrue 25 mm fra nederste kant.

Jeg ville sørge for at der var mindst 15 cm til trækonstruktionen fra terræn/belægning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også