Hjælp til isolering af kælder under terræn!

Hej

Vi er så heldige at det hus vi har købt fra 1923 har fået isoleret 3 ud af 4 kældervægge, men den sidste skal vi til at igang med snart.

Nu melder der sig så nogle spørgsmål, da jeg ingen erfaring har med det.

Vi har fået erstattet en fedtbrønd med en tagbrønd og kan nu se at fundamentet på huset er meget ujævnt. Det består af en masse mindre sten og ikke meget cement. Se de vedhæftede billeder.

Der er ca. 15 kvm. uisoleret kældervæg under terræn.

Nu er spørgsmålet så skal jeg smøre cement på når jeg har børstet al jorden væk for at få den plan inden jeg sætter drænplader op?
Hvad for en type cement skal jeg bruge?
Jeg har ikke blandet cement før så hvordan blander jeg det bedst til formålet?
Hvor køber jeg billigst bedst "ingredienserne" til denne cement blanding?

Uden på cementen regnede jeg med at smøre noget asfalt lignende produkt på for at fugtisolere, men er der et produkt i kan anbefale?

Uden på dette har jeg tænkt mig at sætte 100mm tykke Sundolit drænplader + vandnæse for at undgå vandet i at rende ned bag drænpladen (Det er bestilt). Hvordan sætter jeg dem bedst fast mod fundamentet?

Jeg laver ikke omfangsdræn, da en kloakmester har sagt han ikke mener det er nødvendigt p.g.a. den meget sandede jord. Det er der heller ikke lavet rundt om resten af hust.

Skal lige siges at det kun er den side der ikke er isoleret hvor der kommer rigtig mange saltudtrækninger. Intet på de andre 3 sider af huset.


Jeg har før fået meget god information herinde og håber på der igen sidder nogen der vil dele deres erfaringer med mig smile .
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg ikke aner en dyt om cement smile .
Jeg kan hjælpe lidt af vejen.

Har selv lavet øvelsen, fandt ud af hvordan platon anbefaler det. De anbefaler ikke tjære på væggen.

Min metode var :
Lod væggen stå som din ser ud, sørgede for der ikke var nogen skarpe sten.
Satte platon på. Satte 220 mm. styrolit uden på. satte ca. 30 cm. nøddesten bag ved isoleringen, dette med dræn for neden.

Satte et aluprofil der afsluttes inde i en rille i væggen med silicone.

Dette aluprofil, så der ikke render vand på bagsiden af platonpladen (som rammer kælder væg) som der ellers foreskrives af platon, men hos mig render det på forsiden, og ud til drænet (platon afsluttes med et svej for neden).

Har du mulighed for at stoppe vandet i at rende ind på væggen så mener jeg ikke du behøver alt det ekstra arbejde det giver med rasping tjære osv.

Her virker det. Fugtigheden er nede på 45 %, også selvom vi har nedbørs rekort.

Prøv at google dig frem til en norsk hjemmeside med platon (husker ikke producentens navn), her er en video på 30 minutter, måske her er nogle gode ideer.

Det med kældervægge er religion her inde. Min holdning er de skal være 100 % diffusionsåbne, mange mener at man skal lukke fugten inde med diverse smøre på ting og sager.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nå du skriver du har sat platon på inderst op ad den rå kældervæg, mener du så platon drænplade? Hvor tyk var den plade?

For mig lyder det ulogisk ikke at lave kælderydervæggen mere plan inden man sætter drænpladen ind mod væggen. Hos mig er ydermuren under jord niveau meget ujævn. Der må da kunne trænge vand ind bagved?

Lyder smart med aluprofilet. Selv har jeg bestilt Sundolit 100mm drænplader + vandnæse som vist også er aluminium. Gad vide om 100 mm. er nok til også at isolere kældervæggen? hmm.

Kan se du skriver du har sat 220mm. styrolit op hvorhenne og er det en isoleringsplade eller? og hvor sættes den henne?

Når nu jeg alligevel skal lave alt det andet grave, smøre cement på, sætte drænplade op så betyder det ikke det store at smøre asfaltproduktet på.

Cool med de 45%. Jeg ved ikke selv hvor stor luftfugtigheden er i vores kælder.Den lugter ikke, men der er saltudtrækninger på den væg der ikke er isoleret udefra.

Lyder ok at man ikke spærre fugten helt inde, men det må da være smart at forhindre den i at komme ind udefra :-).

Hvor meget måtte du give for platon og styrolit materialerne?

Vh. og tusind tak for svaret. Håber der er flere der "blander" sig med deres erfaringer.
Christian
Platon pladen er faktisk bare en tyk membran, det er de der "lego" overflade plader, jeg kunne have valgt noget andet, men kunne ikke finde noget så stift plastic materiale.

Rækkefølgen er som følger :
Kældervæg, platon plader, "vand", 220 mm flamingo (styroit), 30 cm nøddesten, jord.
Under nøddesten er der placeret drænrør halvt i sand/jord.

Normalen for udførelsen er :
Kældervæg, tjære/asfalt, "vand", platon.... Mit vand løber altså uden på pladen og ikke inde på væggen, derfor ingen glat tjæret væg.

Da jeg så hvor ujævn min væg var i jorden opgav jeg. Man må ikke grave mere end 3 meter af ad gange aht sammenstyrtning af hus, så tanken om at det skulle stå åbent i ugevis aht tørretide tiltalte mig ikke. Det tiltaltle mig heller ikke at skulle ligge så langt under jordniveau i dagevis og smøre beton på, når nu min logik for at få vandet væk fra indersiden virker perfekt.
Som sagt tidligere smører nordmændene ikke tjæreprodukter på.

Jeg kikkede også på drænplader, men droppede dem, de var for dyre, og kunne ikke med min ujævne kældervæg, det kunne styrolitten, den fik lidt form af væggen da jord og sten præssede på.

Styrolit er det der bruges til gulvisolering. ca. 100 kr. pr m2.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR

Jeg er virkelig glad for dine uddybende svar!

Jeg har bestilt drænpladerne fra Sundolit så det må jeg hellere holde mig til.

Din din teori om at vandet p.g.a tjære/asfalt vil løbe bag om den første plade er den bevist af fagfolk? Eller er det forsk. meninger alt efter hvem man spørger?

Er styrolit det bedste eller er der andre mærker? Hvor længe kan sådan en plade mon "overleve" under jorden?

Har godt læst det med de 3m. og det tør jeg ikke overskride! Så tror jeg nok der venter en pænt stor skideballe fra fruen biggrin .

Og det er 100kr. pr. m2 af den på 220 mm?

Hvor mange mm. tykke var den første platonplade du har sat op?

Jeg har ikke omfangsdræn på de 3 sider som den tidligere ejer har isoleret, men det fungerer åbenbart rimeligt, da der ikke er saltudtrækninger på de andre 3 sider i kælderen.

Den tidligere ejer har lagt rockwool ned under jorden. Aner ikke noget om det, men forestiller mig at det går meget hurtigere til i fugt end de styrolit plader som du foreslår.

vh.
Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ingen fagfolk har beskrevet det for mig
Nu skal vandet rende ca. 5 cm. opad på undersiden af aluprofilet for at gå ind bag min platon plade og nå ind til væggen. Platon pladen er ca. 10 mm tyk.

Det sker ikke... siger min fysik mig.

Tænk på min platon som en alm. inddækning. Pladen kunne være hvad som helst, men platon er en god tyk "plastic", pisse dyr men hvad, jeg har fået en masse gode m2 for pengene.

Styrolit er nok optimalt, rockwool suger vel vand vil jeg tro og så ryger isoleringsevnen.

Flamingo forgår ikke lige sådan i naturen. Det har en nedbrydningstid der er længere en hvad huset vil stå. Det er snart 100 år.
Jeg vil tro at det holder 100 år mere. Det eneste der kan ødelægge det er fysisk påvirkning, så som hvis en bil kører oven på det.

100 kr. pr. m2 er for 220 mm. Det var et tilbud. Jem og fix tager vist en 120 kr. mener jeg.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja så kan jeg godt se at det nok bliver svært for vandet at komme derom.

ok 10 mm. så må jeg jo næsten kunne "nøjes" med 12,5-15 mm. styrolit plade hvis det laves så har jeg ca. det samme som dig i tykkelsen af isoleringenn.

Et sidste spørgsmål lige nu. Fastgjorde du pladerne med noget? Skruer, fliseklæb det sidste har jeg set foreslået på f.eks Sundolits hjemmeside.

Det er helt sikkert at jeg nu skal have noget isoleringsplade!!!!
Nej de stod fint selv. 220 mm er jo en bred "satan". Lidt sten ned bag ved og den blev presset op mod væggen. Nogen sætter platon fast med søm Men at sømme i et underlag som mit er umuligt, intet holder.

Platon pladerne blev holdt fast ved at jeg monterede dem på styrolitten oven på jorden, inden jeg placede dem. Dette ved at sætte nogle lange søm igennem platonen ind i styrolitten. Overlæg på platon ca. 20 cm.

Jeg klippede først platonen til da det hele var færdigt, for så til sidst at lave rille til aluprofil / vandnæse.

MVH

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Nej de stod fint selv. 220 mm er jo en bred "satan". Lidt sten ned bag ved og den blev presset op mod væggen. Nogen sætter platon fast med søm Men at sømme i et underlag som mit er umuligt, intet holder.

Platon pladerne blev holdt fast ved at jeg monterede dem på styrolitten oven på jorden, inden jeg placede dem. Dette ved at sætte nogle lange søm igennem platonen ind i styrolitten. Overlæg på platon ca. 20 cm.

Jeg klippede først platonen til da det hele var færdigt, for så til sidst at lave rille til aluprofil / vandnæse.

MVH

MVH


Her er et link der måske kan bruges wink http://www.systemplaton.dk/dk/pdf/Xtra.norsk.utv.pdf
mvh.
ERik
Yep, det var dette der vises på den norske hjemmeside for platon, bare på film. Bemærk de bruger ikke maling på soklen og de har placeret vandnæsen så vandet render ude på platonen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også