Hjælp til isolering af kælder under terræn!

Hej

Vi er så heldige at det hus vi har købt fra 1923 har fået isoleret 3 ud af 4 kældervægge, men den sidste skal vi til at igang med snart.

Nu melder der sig så nogle spørgsmål, da jeg ingen erfaring har med det.

Vi har fået erstattet en fedtbrønd med en tagbrønd og kan nu se at fundamentet på huset er meget ujævnt. Det består af en masse mindre sten og ikke meget cement. Se de vedhæftede billeder.

Der er ca. 15 kvm. uisoleret kældervæg under terræn.

Nu er spørgsmålet så skal jeg smøre cement på når jeg har børstet al jorden væk for at få den plan inden jeg sætter drænplader op?
Hvad for en type cement skal jeg bruge?
Jeg har ikke blandet cement før så hvordan blander jeg det bedst til formålet?
Hvor køber jeg billigst bedst "ingredienserne" til denne cement blanding?

Uden på cementen regnede jeg med at smøre noget asfalt lignende produkt på for at fugtisolere, men er der et produkt i kan anbefale?

Uden på dette har jeg tænkt mig at sætte 100mm tykke Sundolit drænplader + vandnæse for at undgå vandet i at rende ned bag drænpladen (Det er bestilt). Hvordan sætter jeg dem bedst fast mod fundamentet?

Jeg laver ikke omfangsdræn, da en kloakmester har sagt han ikke mener det er nødvendigt p.g.a. den meget sandede jord. Det er der heller ikke lavet rundt om resten af hust.

Skal lige siges at det kun er den side der ikke er isoleret hvor der kommer rigtig mange saltudtrækninger. Intet på de andre 3 sider af huset.


Jeg har før fået meget god information herinde og håber på der igen sidder nogen der vil dele deres erfaringer med mig smile .
Hej Vi er så heldige at det hus vi har købt fra... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik aldrig skrevet en afslutning på denne tråd om hvad resultatet blev. Jeg brugte sundolit drænplade som også er "flamingo" lignende bare med riller i til at aflede vandet på ydersiden af pladen. Herudover gravdede jeg ca. 2-3 m. ad gangen hvorefter jeg rensede kældervæggen og berappede den tror jeg det hedder sådan at den blev noget mere plan, da den var ret ujvæn. Herefter smurte jeg tjære på der er beregnet til f.eks kældre vægge. Dernæst satte jeg sundolitpladerne og heretfer monterede jeg en ALU skinne øverst fra sundolit som leder vandet væk fra kældervæggen og udover sundolit pladen. Så var det bare at fylde hullerne. Jeg fortryder idag at jeg kun satte 100mm drænplade op og ikke gik op i mindst 200mm, da arbejdet jo stort set var det samme.

Jeg havde nogle saltudblomstringer før projektet som jeg har fjernet og indtil videre er der ikke kommet flere til. Så uden at have målt luftfugtigheden må kælderen vist være isoleret bedre på den ene side ihvertfald.

vh.
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også