VHF-antenne i mast på sejlbåd

Hej.

Jeg skal have monteret en VHF-antenne i toppe af min mast (ca 13m).

Jeg har taget topdækslet af masten, og har til min gru opdaget at der ikke er nogen kanaler at trække kablet i.

Er der nogen der har erfaring med hvordan dette kan gøres.
Jeg er lidt bange for kablet med tiden bliver slidt af diverse fald, der jo også løber inde i masten.

Håber på et par gode hurtige råd.

Med venlig hilsen
Sunwind
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig vil der være et slid, men det er jo minimalt på årsbasis. Hvis du dog aligevel ønsker at beskytte det kabel kunne du trække det igennem en ganske almindelig haveslange, så skulle problemet være løst de næste 10 år.

V.h. Håndværkeren
sidste sommer skiftede jeg en ledning til min toplanterne.. det var ikke fordi den var slidt af at glide op og ned af fald... men fordi den var irret over 1 meter ind pga alder... der var faktisk intet slidt at spore.. tilgengæld har jeg prøvet at spænde den nye ledning op så den sidder lidt stramt... og købt en ledning i lidt mere blødt plast/gummi fordi den gamle ledning slog mod indersiden af masten når den lå i havne mod lidt bølger og jeg og mange andre hader den "larm" som fald og ledninger laver.
Jeg har læst et sted at man kan smide noget isoleringsskum ind i masten og så trække fald fri så de går i "skum-kanaler" - nogen der ved noget om det?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har nu trukket kablet så det liggerlangs bagsiden af masten (stramt) i modsatte side af faldet til storsejlet.

Samtidig har jeg flere steder smurt Sikaflex på det i håb om det så vil klistre sig fast.

Jeg takker for de gode råd, og håber jeg slipper for larm i masten. biggrin

Sunvind.
Jeg mener at kunne huske noget om at der på er tidspunkt var nogle spiraler i handelen som kunne trækkes inden i masten, hvor faldene så lå indeni, man undgik så den larm sådanne fald kan give.

V.h. Håndværkeren
Hej Sunwind.
Jeg er ny her, første inlæg o.s.v. Du har måske allerede monteret alt og fået mange svar.
Er selv sejler - samme mastehøjde og har sejlet med VHF-kabel inde i masten i ca. 15 år - uden problemer.
Der er boret et hul på siden af masten, hvor kablet kommer ud, og derefter ført op til ant. Husk at lave en "sløjfe" så event. vand/kondens IKKE kan rende IND i kablet, (brug kraftigt kabel, mit er RG58).
Det eneste "problem" er at kablet ved uheldige "vugninger" kan klapre lidt i masten (ordnes ved at lave et dobbelt halvstik forneden på kablet, hvor det kommer ud ved dækket, og STRAMME til, så kablet ikke slasker i masten.
Håber du kan bruge det, god fornøjelse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis