Køb af påhængsmotor

Jeg er i markedet for at indkøbe en ny påhængsmotor til min 2 tons langkølede sejlbåd. Tommerfingerreglen siger 3 hk/ton, så en 6 hk motor vil passe.
Nu er det jo ikke så tit at man køber ny motor, så derfor vil dine erfaringer med div. fabrikater være velkomne, idet det jo ligesom ikke er særligt realistisk at afprøve flere modeller egenhændigtwink

Jeg hørte nogle tale om at 2 taktere ikke længere på importeres pga forureningskrav, så dermed må det jo blive en 4 takter med 1 cyl.
Hvordan er den med vibrationer i båden. Bliver det enerverende i længden?

De forskellige fabrikater, såsom Suzuki, Johnson, Honda mm. ser meget ens ud, så man skulle tro de kommer fra samme fabrik og prisen er stort den samme?

Er der nogle der er bedre til at bakke end andre? Er det alle med udstødning gennem skruen, der bakker dårligt?

Andet der er værd at bemærke sig ved sådan et køb?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en 5 hk 4 takt mariner... med en cylinder.... ja i tomgang kan den godt ryste noget mere end min gamle chrysler med 2 cylindere, men når den skal trække så mærker jeg det ikke... den er også meget mere lydsvag og økonomisk...
Jeg købte mariner fordi det er hvad søværnet og andre pro bruger. Jeg fik den gennem en der arbejdede i marinen med en god rabat. så jeg fik ikke modificeret den til sejlbåd.. noget med et ekstra hul til udstødningen og en anden skrue.. men jeg er ganske godt tilfreds.. den bakker fint dog ikke så kraftigt som når den kører fremad.
Jeg har haft den siden 99 og aldrig skiftet andet en olie og en enkelt gang tændrør (fordi jeg glemte at trykke choker ind)
Den starter altid, også på 2 år gammel benzin... har den ligget en vinter hiver jeg lige 2 gange i snoren for at få olie rundt i den og så får den choker og dødmandsknap på og vuptil så kører den.. efter et hiv.
Sidder der ikke en lille plade der hvor motoren skal sidde .. der skulle stå max hk - på min der kun vejer et ton står der 7,5 cheval (heste)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kender godt del "regel" der siger 3 Hk. pr. ton men du vil blive mere tilfreds hvis du også har et rimeligt overskud af Hk. så behøver den heller ikke køre med så mange omdr. når du blot skal frem i stille vejr, og ved havne manøvre i lidt god vind på tværs vil du blive glad for det større moment sådan en lidt større motor har. Så 10 Hk. vil jeg nok anbefale dig.

V.h. Håndværkeren
Hej.
Tidligere blev der lavet sejlbådsmodeller, som var gearet anderledes, havde en større skrue, et bedre sejtræk og et lidt bedre bak, motoren var derfor ikke egnet til planende både, lidt a la Seagull, men trak et tungt læs bedre, ved ikke om de stadig findes, det gør de nok ikke. Der er jo ikke ingen ph.motor der bakker bare noget der ligner fremad, det har ikke med udstødning at gøre eller ændret skrue, sådan er det bare, også med andre motortyper.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis