hul i skroget

Jeg har brug for at lave et hul i skroget, hvor igennem vand fra en pumpe skal komme ud. (Over vandlinien)

Hvordan laver jeg nemmest hullet?

Hvad gør jeg med hullet, så glasfiberen ikke suger vand?

Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh.,
Chr.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåeh ja der er måske lige et par småting !
Du skal plasere hullet så højt at det ikke kommer til at virke som et indgangsrør for søvand, d.v.s også når båden ruller i søen. Når du skal bore selve hullet skal du bore for med et lille bor først (eks. 3 mm.) lad boremaskinen køre med lave omdr. så du ikke brænder boret igennem glasfiberen, herefter plastre du et dobbelt lag Tesa crepe på udvendigt så du ikke laver flosser i gelcoaten. Brug et kopbor (ikke et af dem hvor du kan skifte "sav" klingerne) men et rigtigt kopbor, bor så ca. halvt igennem fra ydersiden og så fra indersiden også med lave omdr. Så får du et flot hul ! tag så et stykke sandpapir og slib rundt i hullet og lidt på kanterne så det skarpe lige fjernes.
Så vidt jeg husker kan man købe nogle små reperations sæt til gelcoaten, det smørre du i den åbne glasfiber, det nemmeste er at tage en gummihandske på og bruge fingeren som "pensel" lad det hærde et døgns tid, så er det tiden at sætte gennemføringen i hullet, jeg har erfaring for at secomastik er bedre end silicone, det bruger du som paknings matriale når de skruer gennemføringen fast i hullet., husk at det skal ikke knokles i hullet men blot spændes med fast hånd, lad det tørre nok et døgn inden du moterer slangen på gennem føringen.

V.h. Håndværkeren
a pro pro
En af mine gode venner fik sat sin båd i vandet og da kranen var kørt væltede vandet ind.
Nogle havde forklaret ham at man først kommer silikone på og så spænder løst til.. når det er tørt spænder man så til og det hele skulle virke som en pakning.. men ak. det dutter ikke..
Han måtte have båden op igen og så bleve det renset og fik et nyt lag silikone og spændt godt til uden at volde det... det meste silikone kom ud igen.. men den blev tæt.. og er det endnu wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du vil få svært ved at finde en proff. som anbefaler silicone til dette formål, Sicaflex er langt at foretrække. Og er det et sted med distancemateriale, skal man være særdeles omhyggelig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
sorry... i min verden er alt sammen silikone.. måske brugte han noget andet.. men hvad er "distancemateriale"? .. vil lige tilføje at den jeg taler om er en jernbåd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nyere glasfiberbåde består som regel af et laminat bestående af 3 lag. Yderst et lag glasfiber, dernæst et distancemateriale, som regel et kunstprodukt med lav vægt, en art skum, eller balsatræklodser, inderst et lag glasfiber. Distancematerialet skal være limet fast på både inder og yderskal. dette gi'r et meget let og stift materiale, som mister sin styrke hvis sammenhængen svækkes osv. Grunden til at håndv. ikke mener det skal spændes hårdt, er at distancelaget kan spændes fladt, ingen mekanisk styrke i den retning, derfor godt med tætningsmiddel på den type båd, og ikke for meget sammenspænding. så går det nok. Men det mest korrekte ville være at fjerne et stykke inderskal+distancemat. og så forstærke yderlaminatet, evt med en en finerklods, så gennemføringen kan spændes ordentlig fast. for ikke at lyde for kategorisk, skal jeg lige sige efter min mening.
Kommer der vand ind i distancemat. , kan der ske en frostsprængning eller balsatræ rådner, man skal derfor være forsigtig med at anbefale et produkt, man ikke rigtig ved hvad er, det kan få grimme følger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for de mange svar. Jeg prøver...
Chr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også