Nyt eternit tag

Vi kender nok alle de problemer der var med eternittage, f.eks. B6-pladerne, fra år tilbage.

Er der nogle der ved om "de" har fået styr på kvaliteten - Og at de nye holder bedre ?

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis kravet er eternit, har firmaet Ivarsson fra Rødekro ikke haft problemer med deres overgang til asbestfri frodukter, og de har faktisk de samme produkter som Dansk Eternit.
Dansk eternit har ændret deres produktionsmetoder for ca. 1,5 år siden, så de bliver produceret på samme måde som Ivarson altid har gjort.

Hvis kravet er et let tag, har du jo også muligheden for at vælge en stålpladetegl, f. eks. evergreen som holder farven betydelig længere end eternitprodukterne.

------------------
www.orla-nautrup.dk
OK - Men vi er ikke så meget til ståltag - så det bliver noget eternit.

Hvordan ligger priser/størrelse på Ivarsson i forhold til Dansk Eternit ?

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
.. Og er der forresten nogen som har erfaring med nedtagning at et eternit tag
med asbest ?
Kan det lade sig gøre uden at grunden automatisk bliver omdannet til en giftgrund pga. asbestfiberne ? (konstruktionen er nemlig ikke stærk nok, så den kan bære et
ekstra tag har jeg fået at vide)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så længe du ikke knækker pladerne og håndtere dem med lidt varsomhed kan det sagtens lade sig gøre.

Vi har valgt at lade det ligge for at spare besværet med nedtagningen og således også kan bygge i regnvejr. Vores spærkonstruktion er ikke den vildeste men kan godt bære de 5-10 kg. ekstra pr m2.

Hvis du vil have det vurderet så ring til en tagmester og få ham til at give et uforpligtende bud på udskiftningen. Så får du også et helt reelt svar på om konstruktionen kan holde eller ej.

Man sparer immervæk noget tid og besvær ved ikke at nedtage de gamle eternitplader.

Mvh.

René

Annonce
Hej smile

Dit gamle eternittag er glimrende som undertag, hvis ikke der er sådan et i forvejen. (hvis du skulle vælge ståltag)

Eternitplader med asbest, forvandler ikke din grund til en "giftgrund", da fibrene faktisk ikke er giftige.

Derimod er de ikke rare at have i lungerne, da de finder vej til de yderste forgræninger af lungerne, og kan ikke transporteres væk - så derfor skal du huske åndedrætsværn.

Jeg har et par gange hørt, venner og bekendte, fortælle skrækkelige historier om "da deres nabo fjernede deres gamle eternittag, og ALLE blomster gik ud i haven". Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da asbest kun er farligt for mennesker og dyrs lunger.

Jeg har selv lagt eternittag for et par år siden, og jeg må indrømme at det ikke er noget jeg gider igen. Jeg ville vælge nogle lætte betontagsten evt. dem med velcrotape i toppen. (ved ikke om dit tag kan bære, men de må også findes som lætte sten)

Alternativt ville jeg IGEN overveje om ståltag ikke var sagen. Pladerne kommer i de længder du skal bruge, og tager ikke mange timer at montere.

Mvh
ThomasB
Vi har også et gammelt eternit tag som vi overvejer at skifte ud, men det er mest af kosmetiske årsager.

Er der nogen som ved hvad sådan et ståltag koster (f. eks fra Lindab da jeg kun har hørt godt om dem).

Hvad skal jeg regne med m2 prisen er hvis vi selv laver så meget af arbejdet som muligt.

På forhånd tak
-Roed
Jeg har lige fået et tilbud ind ad døren på tag til et normalt parcelhus på ca. 138 m2 - jeg afventer de 2 andre tilbud med posten en af de nærmeste dage.

Det første bud er på godt 32.000,- med lægter og alt det løse.

Jeg vender tilbage til tråden med de andre bud.

Lindab Topline plader i fuld længde.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 03-07-2003).]

Mvh.

René

Til Brandmand: De ca. 32.000 (jeg går ud fra det kun er materialeprisen - ellers måtte den tømmer gerne kommer forbi mig),- passer nok meget godt for de 138 m^2. Ellers ring til Dansk Eternit og opgiv mål og hældning - så sender de dig en komplet stykliste, du kan gå til tømmerhandleren med (de har faktisk også en okay HP).

Til ThomasB: Hvorfor gider du ikke det igen. Jeg har da på fornemmelsen (har ikke prøvet det) at det er "rimeligt" let. Hvordan er det med betontegl ? er det ikke meget svært at lægge ? Hvad er "lette" betontegl ? - Jeg troede de alle ligger omkring de 40-45 kg/m^2.

Jeg har "hørt" at ståltag i lange baner kan være svære at sætte op (det lyder iøvrigt nemt), da det ikke er muligt at rykke det undervejs - dvs. at den første plade skal ligge 110 % lige.

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
-> JR

Joe prisen er alene for materialerne - men at lægge stålpladetag er faktisk gør det selv arbejde de kan betale sig.

Rigtigt at fuldlængdeplader er lidt sværer at håndtere, men 2 lægter op til taget og så trække dem op så er den i orden.

Jeg har været med til at lægget et decra-tag det var nu heller ikke så svært.

Når lægterne først er lagt, med den helt præcise afstand så er det bare der udaf. Jeg vil forsøge med fuldplader for at spare tiden med at lægge alle enkeltrækkerne - for det var jo også en mulighed med Lindab.

I øvrigt har jeg hørt priser på arbejdsløn med stålplader incl. materialer på pænt over de 50.000,-

Mvh.

René

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også