Indregulering af ventilationsanlæg?

Hej

Er der nogen her i gruppen son har forstand på indregulering af ventilationanlæg i boliger?

Mvh..

Claus


Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at vide at man kun opnår det optimale ved at anvende et flowmeter der nøjagtigt kan fortælle hvormeget de enkelte ventiler giver og der med skal justeres på..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej.
Jeg har godt nok kun erfaring med Genvex anlæg, men en indregulering i et etplans hus på 160 kvm. koster mellem 800 og 1000 kr. udført af en genvex montør her i jylland.

MVH Steen
Hej
Jeg har selv kørt og lavet ventilation.
Det vigtigste er at måle på den totale indblæsning og totale udsugning. Systemet skal have et minimum af vacum, d.v.s. der skal suges mere luft ud end ind. Dette er for at modvirke evt. fugt skal presses ind i konstruktionerne i dit hus.
Måden dette gøres på, er at anvende et luftmålingsinstrument med en prope der stikkes ind i et forboret hul i friskluftintaget og i udblæsningskanalen og regulerer på spjæld monteret i ind/ud-blæsningkanalen. Hvordan ventilerne står i de forskellige rum betyder ikke så meget - de må gerne stå rigeligt åbne for at modvirke luftstøj i ventilerne.
Ventilerne "indstilles" først og derefter reguleres hovedflowet.
Beregn dit kbm-volume i huset og indstil anlægget til 0,3 x dit volumen.
Advarsel - Lad dig ikke friste af tørretumbler og emhætte - de sviner både rør og anlæg til. Lad dem gå til det fri.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvor du kan låne et luftmåleinstrument.

God fornøjelse
Hvordan regulerer du flowet ned, er det kun ved hjælp af indreguleringsspjældene som sidder på de strenge der går til ventilerne, eller skal jeg have et spjæld på hver af de to ø160mm rør?

/Claus

Morten
Annonce
Hej CCC.III

Ja du skal have et Ø160mm indreguleringsspjæld på dine to Ø160 strenge. Det ene på dit friskluft før ventilationsanlægget og det andet på din udblæsningsstreng efter ventilationsanlægget.

Husk at hvis dit ventilationsanlæg står på loftet, at El-trace dit kondensafløb- Jeg har set adskellige vandskader, når kondensafløbet fryser om vinteren.

God fornøjelse
Hej

For lige at skære det hele ud i pap:

1. Skal jeg så stadig have indreguleringsspjæld på alle mine strenge (ø100)
2. Hvordan bør trykket/vacuumet være på hver ventil (ø100)
3. Jeg har ikke noget kodensafløb, kun en afløbsbakke, som ikke skal føres uden for
4. Har I nogen erfaring med Dantherm anlæg (Elite 400)

Mange tak for hjælpen

/Claus

Morten
Hej CCC.III

Du spørger om du skal have indreguleringsspjæld på alle dine Ø100 strenge.
Til det må jeg først spørge til om du både har indblæsning og udsugning i samme rum.
Da jeg opsatte ventilationsanlæg lavede vi indblæsningsventiler i alle opholdsrum ( Stue, køkken, værelser, soveværelse) og udsugningsventiler i alle vådrum ( bad,toilet og bryggers ) PÅ den måde blev der et naturligt luftflow fra opholdsrummene og til vådrummene.
Vedr. indstilling i de forskellige rum betyder ikke så meget. Men f.eks stuen, som normalt er huset største rum sættes 2 eller flere indblæsningsventiler.

Husk at isolerer dine indblæsningskanaler med min 150 mm lamelisolering afsluttet med f.eks. polypap. og din udsugning med min. 100 mm. Der er stort varmetab i varm luft der bevæger sig.
Hvis du har varmeflade på dit anlæg, så stil det til ca 2 gr. mere end din normale rumtemperatur, så vil det forhindre at du mærker træk fra dine indblæsningsventiler, men koster noget energi.

Et andet fif er, at opsætte ventilationsanlægget på en hård rockuldplade lagt oven på en plade og at forbinde ventilationsanlægget og spiorørene med et lille stykke flexslange, så får du ikke vibration fra blæsere overført til hele rørsystemet og til spærrene.
Husk også lyddæmpere

Til sidst er det en god ide', at forbinde rørsystemet og ind/ud-blæsningsventilen med et stykke lydflex ( en netslange, som er isoleret med mineraluld der er omsluttet med en blød plastkappe) Denne slange vil slå turbulens i stykker inden den når ventilen, samtidig med at den fungerer som lyddæmper.

Håber ikke jeg har taget pippet fra dig.

m.v.h. Elektrikeren

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 11-07-2003).]
Hej

Jeg havde tænkt mig flg.
Stueetage:
Stue: 2x indblæsning 1x udsugning (over brændeovn)
Bad: 2 x udsugning
Køkken: 1x udsugning
Bryggers: 1x udsugning
Gang: 1x indblæsning

1 Sal:
Værelser: 1x udsugning 1x indblæsning (på hvert rum) (med lyddæmpere monteret 300mm)
Gang: 1x udsugning 1x indblæsning
Soveværelse: 1x udsugning 1x indblæsning (med lyddæmpere monteret 300mm)

Selve apparatet: 1x lyddæmper på sugesiden og tilsvarende på indblæsningsiden (900mm).

Derefter havde jeg forestillet mig at sætte indregulerings spjæld på alle strengene til alle rummene (ø100).

Grunden til at jeg vil have alle de ventiler er for at få hastigheden ned på hver enkel ventil (er dette godt??)

Håber du har tid til at svare på alle disse spørgsmål?

Mvh

Claus

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ccc.lll (den 12-07-2003).]

Morten
Hej ccc.III

Da du taler om at suger over din brændeovn, så synes jeg du skal lave et bypass. Hvordan dette gøres kan jeg forklare dig i en mail, medsend evt. skitse over dit hus og placering af ventilationsanlæg, så skal jeg give dig mit forslag til hvordan jeg ville projekterer ventilation hos dig.

Min email står under min profil.

m.v.h. Elektrikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis