Nyt Hus.. Billigste varmekilde til 300l vandtank og gulvvarme.. nogle forslag?

Hej,
Jeg og min kæreste (som er gravid) har lige købt sommerhus grund. Vi skal have revet eksisterende ned, og bygget et helt nyt op med nyt fundament osv. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål omkring opvarmning/energi. (Vi har ikke naturgas eller centralvarme ude ved sommerhus grunden).

Vi skal have bygget gulvvarme samt have fliser i hele huset (80 kvm). Vi vil gerne have en konstant varme på 25 grader i gulvvarmen, således vi har en 18-20 grader i hovedhøjde. Eftersom vi skal have fliser i hele huset, vil vi gerne have at gulvvarmen er konstant tændt.. men til billigste penge.
Vi har indkøbt en ny metro 300l vandvarmer som vi fik billigt. Derudover har vi også en ny brændeovn.. men denne behøves ikke at anvendes. Vi skal have badekar i badeværelset.

Hvilke løsninger findes der,, nu når huset skal bygges op fra grunden?... Jeg har desuden også købt en masse pex rør (med de røde rør).

Jeg er ikke meget for at koble vores 300l vandvarmer til EL, da jeg tror det ville være for dyrt...


Hvilken billigste løsning ville i foreslå at opvarme vores gulv, samt 300l vandvarmer?


mvh Milan.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Milan.
Gulvvarme er en god løsning hvis der er varme på hele tiden, men til et sommerhus hvor i måske kun opholder jer i weekenden er det en dyr løsning.
Der vil brændeovnen være det bedste alternativ til opvarning. Og så en varmepumpe. En 300 l. vandvarmer kan du ikke bruge til meget i et sommerhus, ud over en enorm elregning. Og så er det ikke de pexrør med den røde slange udenom der bruges til gulvvarme. det er kun til frem løb af varmt vand til brugsvand, så vidt jeg er orienteret.

V.h. Håndværkeren
Hej håndværker,
tak for dit svar.

Vi skal bo der hele åretsmile... og vi gider ikke radiatore nemlig.. derfor gulvvarme i hele huset.

Hvordan kan jeg så få varmet vandvarmeren op?.. jeg vil helst ikke sælge den til en mindre model. Måske skal jeg seperere vandvarmeren fra gulvvarmen, så de kører på hvert sin energikilde?.. =) jeg er helt rundt på gulvet,, og vi skal til at gå igang med opbygning af huset om ca. 1mdr.

dvs jeg kan ikke bruge de pexrør med rødt rør uden om? hvilke nogle er det så?..
Du har overhovedet ikke brug for den vandvarmer på 300 liter, en 50 liters vil være rigeligt til en familie.
Gulvvarmerørene er Pex rør uden den blå eller røde kappe udenom, den er der for at give isolering så vidt jeg har forstået.
Du kan bruge alternativ varme. d.v.s. jordvarme eller luftvarmepumpe, eller som Anders skriver et træpille fyr.
At bruge El. til opvarmning er komplet hul i hovedet. Det hus som jeg bor til leje i havde El varme da jeg flyttede ind, det kostede 21000,00 Kr. det første år, og jeg havde ikke mere end 21 grader i stuerne, 15 grader i soveværelse badeværelse og køkken, huset er på 90 m2.
Nu beskriver du ikke hvad det er for en type hus du vil bygge, det er jo også en faktor der er væsentlig. Bygger du eks. et ægte bjælkehus skal der ikke ret meget energi til for at holde en god temperatur indendøre hele året rundt.

V.h. Håndværkeren
Hej igen

Er helt enig med håndværkeren, du skal have en eller anden slags centralvarme som også varmer din varmtvandsbeholder op. Du kan så også have en elpatron i samme. Så kan du slukke pillefyret om foråret og lave varmt brugsvand med elpatronen. Mener at 100l er alt rigeligt.

mvh Anders
Annonce
Jeg kan da lige nævne at jeg har varmet 250kvm op i denne vinter med 4,1 tons træpiller og en del brænde i brændeovnen. En fyringsudgift på 8000 kr. Den tidlige ejer brugte også brændeovnen men derudover for 25,000 kr olie.
Pillefyrsystemet kostede mig ialt 38000 i indkøb, monterede selv.

mvh Anders
Jeg har fået den Metro vandvarmer gratis,, og den er i uåbnet emballage.. så jeg ved engang om der er el-patron i den... ville det ikke være dumt at sælge den, for at købe én der er mindre?.. eller kan det virkelig betale sig hvis det er Så dyrt at varme den op...

Vi skal have bygget et træhus.. med omkring 200mm isolering og to gipsplader.. (tror noget det var dét, håndværkeren sagde smile.
Der skal være lærkeklink udenpå.

luftvarmepumpe?,, dvs jeg kan bruge den i forbindelse med min brændeovn, og få skubbet luft til de andre værelser`?...

med pillefyr kunne jeg opvarme min vandvarmer og gulvvarmer konstant?.. men det er en dyr løsning til at starte med?..

nogle der kender til "Edilkamin"... se evt dette link: http://www.edilkamin.com/termocamini_tecnologia.aspx
Hvad er dette for en teknologi?... Man kan vidst hente disse til billige penge i polen =)

mvh milan... tak for jeres gode råd indtil videre!
Hej

Husets varmeinstalation er ikke et sted at spare. Mhp kanmin eller brændeovn, så er det for de fleste et godt supplement til et centralvarmeanlæg. Som hovedvarmekilde bliver det tit lidt surt i længden. Så er det også en urimelig stor mængde træ som skal igennem. Har du adgang til dette på en nem og billig (helst gratis) måde. Vil du selv arbejde med det?
Du nævner gulvarme. Vandbåren gulvarme kræver en eller anden form for fyrenhed (ikke din metrovandvarmerwink ) dvs naturgas, fjernvarme, oliefyr træpillefyr, fastbrændselfyr, varmepumpe m.f.
El varme er helt yt.

mvh Anders
Hej Milan,

Jeg er ikke helt enig med de andre mht. varmtvandsbeholderen 300 L måske lige i overkanten, men hverken 50 eller 100 L er nok. godtnok er i kun 2 nu, og en på vej, men måske i vil have flere børn, og så vil i fortryde at i valgte en for lille vvb

Vi har selv et sommerhus med gulvvarme og klinker, spa, og en varmtvandsbeholder på 300 L.

Hjemme har vi gasfyr 18 kw, 160 L varmtvandsbeholder, denne er ikke stor nok til at fylde vores spabad, desuden har vi 3 små børn, men når de bliver større, så må vi nok investere i en større vvb!

Det kunne være interesant at vide hvilken model jeres 300 L metro beholder er, er det en solvarmebeholder, ventralvarme, osv. oplys evt. typenummer.

Hvis du opvarmer med el, så kan du normalt max opvarme med 9kw, men normalt ligger elpatronen på 3 kw.

Gulvvarme og brændeovn er en dårlig kombination, når nu i skal bygge nyt og købe nyt, så køb evt. en brændeovn der er beregnet til opvarmning af vand, tilslut så brændeovnen til gulvvarmesystemet. Jeg mener at det er ca. 40-50% af varmen der så går til centralvarmen.

De pexrør du skal bruge til gulvvarmen er enten pex 20*2 eller alupexrør disse får ogsåi 20*2

Mvh

Klaus
Hej Milan.
En varme pumpe har intet med et varmeflytninganlæg at gøre.
Den består af en kompressor og en ventilator der blæser udendørs luften igennem noget der kunne minde om en bilkøler, i køleren som i dette tilfælde faktisk afgiver varme fra luften udendørs er der en vædske med et meget lavt kogepunkt ved komprimering, den opvarmede vædske sendes igennem et par slanger ind i huset hvor den enten afgiver varmen igennem en blæser til hele huset ( ligesom brændeovnen) eller den er tilkoblet en slags varmeveksler der så sender varmen ned i dit gulv. Selv i 10 graders frost kan varmepumpen trække varme ud af luften udendørs.
Jeg kan forstå du er temlig "grøn" hvad alternativ energi er for en størelse. Noget det ville være ret klogt at blive rimeligt godt opdateret i, da det ikke er småpenge der kan spares på den konto.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis