Sommer og grill

Hej alle !

Nu da sommeren står for døren, hvis ikke den alllerede er kommet ind, ved vi jo alle, at det er tid til at grille.

Derfor følger min opfordring til at dele ud af jeres bedste grill-arrangementer, hvad enten det omhandler mad, drikke eller diverse udskejelser. Jeg står i den situation, at jeg er ret ny i grillens verden, hvorfor jeg gerne vil høre om jeres gode råd/idéer. At grille en pølse eller en bøf, kan vi vel alle brænde på.... Forstå mig ret, jeg vil gerne appelere til jeres kreativitet.

På forhånd tak

/Crazyasscool
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra crazyass

Hej alle !

Nu da sommeren står for døren, hvis ikke den alllerede er kommet ind, ved vi jo alle, at det er tid til at grille.


confused Vi griller da hele året, ikke nødvendigvis hver dag men biggrin også juleaften.

Nå men alligevel, jeg vil anbefale en rigtig god grill bog fra de store udland.

Nemlig bogen der er lavet af Steve Raichlen "How to grill" det er vel nok biblen indenfor grilleriet - nuvel Glæsels bøger er nu også fine.

Vi har efterhånden afholdt en del dåbsarrangementer (3 unger) og sommerfetser hvor grillen naturligvis har været et af de mange kullinariske delelementer. Uanset hvilken spise man har planlagt så er det sikkert .... køb for gudsskyld ikke kun nok pølser så det rækker til ungerne. Alle voksne skal lige forbi pølsefadet inden de går til deres plads.

Mvh.

René

Vi griller også hele året i vores 'absolut-ikke-Weber-kuglegrill' som er indkøbt for 150 kr i Jysk.

Vi griller primært 'kødklumper', altså nakkefilet, rullesteg, roastbeef o.l.

Vores grill har skillerum til kullene, og vi tænder altid kun op ude i siderne, så kødet ikke får for meget varme direkte nedefra.

Vi har købt en grill-bradepande, som ligner en grill-bakke, bare i hårdt rustfrit stål.

Når vi skal tænde op, drysser vi først grillkul i nederste halvdel af de to rum i siderne af grillen. De får et godt skvæt tændvæske. Så fylder vi efter med briketter op til der hvor risten ligger. Med en lang lighter tænder vi så kullene nedefra, de brænder med det samme, og så passer det hele sig selv i 20 minutter. Så er grillen klar til brug.

Risten lægges på, bakken med kødet placeres i midten, evt. bagekartofler i stanniol lægges med i bakken eller tæt ved, stegetermometer i og låget på.

Skal det være lidt specielt, laver vi en 'røgbombe' bestående af en spsk. oregano, en spsk. timian, en spsk. knust hvidløg og et drys savsmuld til hamsterbure, alt sammen pakket ind i stanniol og lagt enten i kullene eller lige over. Efter 10 min breder der sig den lækreste duft over kvarteret, og kødet får en lyserød kant med smag af det hele.

Bare lige et par inputs herfra.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Prøv at kigge på www.weberguru.dk så er der inspiration til at grille hele året, og det er ikke kun for dem der har en weber grill.
læg 2 bunker briketter - alt efter størrelse 5 til 12 stk.. ude i siden.. når de gløder så læg en fersk kylling i midten - på med låget og kig til den hver ½ time.. for varm.. luk for luften lidt. for kold kom lidt mere briketter på..
det tager ca. 2 timer ved den rigtige varme.. men det smager godt.. wink
det kan godt betale sig altid at bruge de samme kul eller briketter, så man lærer dem at kende - for de varmer forskelligt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kan kun erklære mig enig med de fleste af svarene....

Vi griller også meget nu da vi har fået et "rigtigt hus", så er det blevet lidt lettere.
Nogle "småtricks" som jeg selv benytter er:
- Istedet for grillstarter, så kan du hvis du har en lidt stor kugle grill købe en lidt mindre rist (tror nok nogle af de dyrere Weber har det som standard), eks i silvan eller et andet sted der sælger grill tilbehør, og lægge den som "kul-underlag" under grillristen, men stor nok til at du har luft unnder dine kul. Når du lægger et par optændingsblokke rundt om, knuser en blok i småstykker, og så lægger kul på og tænder, så fungerer det præcis som en grill starter, og du kan "overdosere" kul hvis du vil, så du ikke behøver TO startere hvis du har en meget stor grill. Som ekstra bonus kan du flytte alle kulene over i den ene side af grillen så du har en lunken, en varm og en meget varm zone på din grill (højre, midt og venstre), det er ENORMT praktisk når man eks. har noget færdigt, men ikke nænner at tage det af grillen før det skal spises.
- Hvis du VED du skal have en "lang fest", eller hvis du skal lave eks. and eller flæskesteg, og derfor har brug for ekstra lang tids "guf" på din grill kan du når de første kul begynder at varme godt, lægge yderligere et lag ovenpå. Disse skal lige brænde igennem inden de begyner at varme, og du kan derfor lige få 30-50 minutters ekstra varme på denne måde (afhængig af typen af kul/briketter - Jo længere tid de er om at "tænde" jo bedre), samtidigt med at du kan hæve temp i din grill hvis du lægger låg på (!) Du kan naturligvis efterfylde kul senere på aftenen, men det er så besværligt hvis man først lige skal have grillristen af,
- Et ekstra stykke "guf" til de voksne, især hvis man er ved at løbe tør for pølser er: RUGBRØD ! Grillet rugbrød med masser af olie, lidt salt og nogle gode stærke peberblandinger på.... Det er guf. Og du KAN næsten ikke brænde dem på, fordi der er altid nogen der gerne vil have dem helt forkullede.
- En meget overset spise på grill er LAM. Og et par lammekotteleter er præcis lige så lette at lave som et par svinekoteletter. Køb gerne et par stykker når du ser dem. Det bringer lykke til en grillfest.
- Fortsætter aftenen til ret sent, og du stadig har varme på grillen, men nu plages af "skumringsmyg", så stil grillen "i vindretningen", og hæld en håndfuld kul på (bare en 3-5 kul så der kommer lidt mere gang i grillen igen), og lidt knust hvidløg eller kanel, og så et par spiseskefulde madolie. Grillen vil begynde at ryge lidt indtil det meste af olien er brændt af, men myggene vil holde sig væk en times tid endnu (fra vindretningen i hvertfald).
- Brug gerne grill hele året hvis du kan lide grill mad. Du BEHØVER jo ikke at stå ved den hele tiden, og du SKAL heller ikke sidde ude for at spise grillmad. Eks. juleanden bliver ENORMT sprød og dejlig hvis man griller den.
- HUSK AT RENSE DIN GRILL ! Du må endelig ikke lade rist eller grill stå med gamle rester af med eller kul. Og du må endelig ikke bruge vand på grillen når der er varme på. Disse ting udsætter grillen for "stress" og kan betyde permanente pletter, rust eller det der er værre. Behandl din grill godt, og den vil behandle dig godt.
Annonce
Lige et tip med hensyn til at rense grillen:

1) Beklæd risten med staniol.
2) Fyr op for grillen til der er fuld varme på
3) Læg risten på og derefter låget
4) Åben luftspjæld i bunden og toppen.

Efter kort tid skabes der så meget varme på risten, at man opnår en pyrolyse-effekt, som kendes fra ovne. Risten bliver så varm, at snavs og fedt brænder af. Efterfølgende er dét der måtte sidde tilbage, lige til at tørre af.

Mvh. AllanE
Jeg har nogle gange efterhånden lavet kylling på min Weeber outdoor ... en firkantet sag med lufthuller i begge sider i bunden og i hver ende i toppen.
Jeg har skiftet mærke på kul og kan ikke lige lure fidusen med at styre varmen.
Er der en der har nogle tips vedr varme.
Er fuld luft oppe og nede lig med fuld varme... eller kan man nøjes med at åbne i bunden eller??
Uden låg på kører alt som det skal .. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har også denne rektangulære Weber og er kommet frem til med f.eks. kyllinger at det bliver perfekt, hvis man klipper kyllingen over i 2 halve og lægger dem på grillen med låg på,
Jeg lægger kun briketter på i enderne så kødet får indirekte varme.
Fuld luft og så steger en kylling på totalt 14-1600 gram fint på ca 3 kvarter og bliver rigtig fin i skindet, hvis man er til sprød skind!! :-)

En lille steg bliver også genial på samme vis. Det er virkelig en god ting at bruge systemet med indirekte varme under låg.

Bøffer steges med direkte varme og uden låg.

Når så de afsluttende, uundgåelige pølser så er færdige også, lægger jeg et stykke staniol hen over risten og lægger låget på igen i et kvarters tid, medens man labber det sidste rødvin i sig, hvorefter jeg lukker helt af for luften.
Næste gang er risten, som beskrevet ovenfor næsten ren og briketterne ligger tilbage i formindsket udgave, men gode at tænde op i næste gang.
Det er virkelig ikke mange briketter man bruger i denne lille fikse grill som primært er købt til campingbrug, men nu bruges som den eneste, stort set.

mvh og de bedste ønsker om god og sund appetit.
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det er noget hurtigere at klippe den over.. jeg bruger normalt 2 timer på en hel på ca. samme vægt.
Helt åben må være de runde i toppen og begge sider i bunden.

Når jeg vil rense min rist... giver jeg bare fuld luft i nogle minutter så briketterne gløder meget, og så låg på og lukke alt luft.. det giver samme effekt.
Smutter varmen ikke ud af de øverste huller... og vil den blive ved med at gløde og varme hvis den er lukket i toppen og ikke i bunden..
Ved godt jeg kan prøve mig frem selv..
Men titlen som den store grillmester skal jo helst ikke krakkelerer... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kommenterer inde i din tekst!

mvh
ktm


Citat fra grandoldman

Ja det er noget hurtigere at klippe den over.. jeg bruger normalt 2 timer på en hel på ca. samme vægt.

ktm: I min grill kan kyllingen slet ikke være under låget, så det er så enkelt!


Helt åben må være de runde i toppen og begge sider i bunden.

ktm: Jeps

Når jeg vil rense min rist... giver jeg bare fuld luft i nogle minutter så briketterne gløder meget, og så låg på og lukke alt luft.. det giver samme effekt.

ktm: prøv nu alligevel den med sølvpapiret!

Smutter varmen ikke ud af de øverste huller...

ktm: næh, tilsyneladende ikke mere en det er ok, og skindet bliver fantastisk

og vil den blive ved med at gløde og varme hvis den er lukket i toppen og ikke i bunden..

ktm: jeg har prøvet at lukke noget for luften på den ene og anden vis, men det har altid medført for lav varme og dårligt resultat.

Ved godt jeg kan prøve mig frem selv..

ktm: übung macht den Meister! :-)

Men titlen som den store grillmester skal jo helst ikke krakkelerer... wink

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis