Indkørsel, Hældning

Hejsa

Jeg skal til at lægge mig en ny indkørsel. Jeg har været ved at undersøge hvor meget at belægningen skal falde, og blev noget chokeret. Der er et eksisterende underlag som jeg ikke helt kender formatet af men ca 20 cm stabilgrus så vidt jeg har testet rundt omkring. Nu vil jeg gerne hæve det lidt og har fået mig noget brolægger sand og havde egentlig bare tænkt mig at køre dette på, gi' det en tur med en pladevibrator og vupti så havde jeg nye flotte bondegårds sten i hele indkørslen.

Nu har nivuet på de gamle sten været noget svingende, og jeg skulle i samme ombæring sørge for at de nye fik rigtigt fald og sådan. Men anvisningerne siger 20-25 % hældning og det vil i bedste fald give mig en højde forskel på 32 cm i længden af min indkørsel. Et andet sted stod der at faldet skulle være 20% væk fra bygninger ol. men det vil stadig give en højde forskel på 8,6 cm på min 4,3 m brede indkørsel.

Er der nogen der vil dele lidt viden og/eller erfaring på dette punkt.

På forhånd tak

John
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vemmelund

Jeg kan da godt forstå, du er lidt i vildrede - og selvom jeg ikke er ekspert ud i belægninger er jeg RET SIKKER på, at du har forvekslet procent med promille...
Faldet skal være omkring 2.5 %.

Se denne vejledning, der finder du vist de oplysninger du behøver: http://www.bygogbolig.dk/pro/brochure/laegning.pdf

God fornøjelse...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hmmm, hvis min matematik fra skolen stadig er gældende er 25% af en meter nu godt nok 25cm. Med andre ord svarer et fald på 2.5% til 2,5cm pr. meter.

OK ?? confused

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

wink wink Nåeh

jamen der står ikke 25% men 25o/oo = promille (tusindedele)

Er vi SÅ enige biggrin biggrin ?

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg tror, at du blander begreberne. 2,5 cm pr meter svarer til 2,5% eller 25 promille og ikke 25%.

Du kan muligvis godt gå ned på 1,5 eller 2 cm pr meter, men husk på, at fliserne ikke er glatte, og at de kan sætte sig en lille smule i årenes løb. Hvis du vil være sikker på, at der ikke senere danner sig vandpytter på fliserne bør du næppe gå under 15 promille.
Annonce
Ok, min fejl. Det står i promille, og ikke i Procent....

Men 2,5 cm p meter lyder for moir stadig af meget, men nu har jeg prøvet at sætte snore op, og det ser måske ikke så slemt ud i virkeligheden.

Så mange tak for de opklarende kommentare

John
En god regel er, at vand skal hurtigt væk fra bygninger, derefter betyder det knap så meget.

Har lagt en del indkørsler, og man kan godt nøjes med 1 cm i fald (når man er væk fra huset) - MEN det giver mindre margin til unøjagtighed, effekt af sporkørsel i dårligt opbygget/afrettet underlag etc. Jeg holder med efry i holdningen til min 15 promille

Ligger indkørslen stik vest, er der større sandsynlighed for, at vandet af og til kan presses mod faldretningen.

Mvh.

Jan R.
Jeg takker. Jeg havde også tænkt mig at give den mellem 15 & 20 promille.
Den gamle indkørsel havde ligget i 35 år, og samlede kun vand et sted. Egentlig godt når den ligger stort set i vatter...
1 cm pr. meter siger mand


kan det siges per enkelt end A2 * 41 (9.000 del x X2) = 24 ja!!!

lav 1 cm pr meter.

og husk det ikke må falde ind mod dit hus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis