Bremser piver indimellem

Hej,

Jeg er lige blevet bilejer for første gang rolleyes
Jeg har overtaget en Hyundai Accent fra 1997, som har overholdt alle service - senest for ca. 10.000km siden hvor der bl.a. blev skiftet bremser.

Men det undrer mig, at bremserne piver en smule når jeg bremser. Altså det er der ikke når jeg ikke bremser - der er ikke nogen "skurrende" lyd. Det er heller ikke altid det kommer, men indimellem - såvel kold som varm. Men det kommer uanset om jegtræder let eller hårdt på bremsen, så piver det lidt foran (skivebremser).

Jeg har ikke særlig meget forstand på biler men kan da finde ud af at skifte olie, tændrør og hjul m.m. confused Men er der nogen måde jeg enkelt kan se om der er noget galt med bremserne?

Mvh
Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er såmænd ikke unormalt. Nogle skiver og klodser fungerer bare ikke godt sammen - og nogle klodser er for ringe kvalitet...... Problemet var meget udbredt, da man skiftede fra asbest-belægninger til non-asbest.
Det kan også opstå, fordi der bremses for lidt/med for let fod.

Hvis bilen ellers bremser godt og jævnt (du skal kunne bremse bilen ned lige uden at røre ved rattet), burde der ikke være nogen ko på isen.

Mvh.

Jan R.
Hej

Bremsehylen kan også skyldes at der ikke er tilstrækkeligt kobberfedt (eller andet egnet smøremiddel) bag på bremseklodserne.

Hvade en gang en peugeot 206, som fik en meget irriterende hylen hver gang den havde kørt 10 kkm efter sidste service. Lyden forsvandt hver gang, når den fik ny smørelse bag på klodserne. Da den havde kørt ca. 80 kkm forsvandt problemet.

MVH Lars

Lars, Aalborg
Problemet kan være bremsestøv. man kan skille bremserne ad foran og rense dem for bremsestøv(også rillen midt i klodsen skal renses). Det kan også være kanten der kommer på skiven når skiverne er slidt, der tager du klodserne og sliber kanten der rammer skivens kant skrå. Er svært forklare på skrift.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Hej igen,

Undskyld at jeg ikke har fået svaret...
Men jeg synes efterhånden af piveriet bliver mindre og mindre... så det tyder vist på at det bare er noget støv som I snakkede om. Og jeg synes heller ikke at det piver lige så højt længere... så....

Tak for jeres svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis