bundbehandling til kalkning med jernvitriol??

Så har jeg virkelig brug for eksperthjælp :-)Min mand og jeg har købt en gammel gård (muret) som vi gerne vil have kalket med jernvitriol for at få den flotte brændte orange farve. Men det har vist sig, at det ikke er lige til, da der er flere forskellige overflader rundt omkring på gården og vi ved ikke hvor vi skal ende og begynde...feks vores stald: den har tidligere været kalket men er derefter overmalet med cempexo. Da væggene var virkelig grimme, har min mand banket overfladen ren flere steder og pudset det op igen, så der er altså 3 overflader:puds, cempexo og gammel kalk. Vores stuehus er af gule sten, som vi har vandskuret. Nu er spørgsmålet så hvilken bundbehandling det skal have, inden vi begynder at kalke med jernvitriolblandingen.
vi har fået at vide af en murer, at vi skal lave en blanding af kulekalk + lidt skalcem (murecement) fordi det så vil binde på cempexoen og de vægge vi har pudset, men jeg er bange for, at det næste lag kalk så ikke vil blive holdbart, da jeg jo har læst at man ikke kan kalke på noget, der er blandet cement i.
Men altså vores strategi er lige nu:
Først kalke med blanding af skalcem og kulekalk, derefter give det en almindelig hvid kalkning med kulekalk og derefter kalke med jernvitriolblandingen .
håber virkelig, at der er nogen der kan hjælpe, da vores gård er KÆMPE stor og vi ikke har mod på at gå igang med noget hvis det ikke holder....

på forhånd tusind tak for hjælpen :-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil umiddelbart tippe at I skal lave en grundbehandling med sandkalk, da jeg mener at den godt kan binde på cempexo'en. Personligt tror jeg ikke på kulekalk + murcem, da cementen vil ødelægge kulekalk'ens egenskaber.

Jeg vil foreslå at I ringer til Skandinavisk Jurakalk www.jurakalk.dk eller/og center for bygningsbevaring www.bygningsbevaring.dk. De kender/forhandler begge to traditionelle materialer (som kalk og jernvitrol), og er begge meget flinke til at give gode (og brugbare) råd.

/Hans
Hej

Jeg kan kun tilslutte mig at I kontakte Skandinavisk Jurakalk, hvis I vil være på et sikre side så kontakt evt. rådvad bygningsrådgivning. De har gratis tlf. tid fredag eftermiddag. De er uvildige og har mange års erfaringer med gamle ejendomme, de vil helt klart kunne give jer en god og uvildig vejledning.

Det er rigtig fornuftigt at undersøge tingene lidt først, så I ikke gør en masse spildt arbejde.

Rigtig god fornøjelse - jernvitiol bliver kun smukkere med tiden!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis