Falder mit hus sammen??

;O) Overskriften er måske en smule overdrevet, men min kone jagede lige en tvivl i livet på mig: Jeg går og river alt ned på 1.salen. Væggene er af gl. selotex-plader og alle vægge er bygget op i træ. Kan jeg resikere at 1.salen kolapser? Når jeg fjerner alle vægge og stolper? Jeg fjerner naturligvis ikke de stivere som sidder på spærrene!! Og gavlene i huset er muret op i samme sten som st.plan. Taget er tækket med tegl, så burde jeg ikke kunne rydde hele l..... så det bliver til et stort åbent rum?????

M.v.h.

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nød til at beskrive spærret for os så vi kan komme med et bud.

Mvh.

René

Jeg skal prøve at forklare så godt jeg kan:

Spærrene er fra gulv til toppen ca. 480 cm højt. Fra gulvet og 235 cm oppe løber der en "rem" på tværs. jeg vil skyde på, at hældningen er tæt på 45 grader. Yderst i begge sider er der sømmet et bræt vinkelret på siderne og dette bræt går ca. 1oocm ind på/i gulvet. Alle spærrene er naturligvis forbundet med lægter som teglene lægger på. Gavlen i begge ender er mursten.
Det er vist det man kalder Hanebåndsspærfag (læser jeg lige i den bog du anbefalede mig at låne på biblioteket) Og så må det være type 2, dog med den forskel, at p6 ligger vinkelret på spærrene. Håber I/du forstår!?

M.v.h.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Det lyder som om spærkonstruktionen er selvbærende. Det vil faktisk undre mig meget hvis den ikke er.
Det du bør være opmærksom på er stabiliteten. Et eller andet skal sikre, at spærfagene bliver stående lodret. Nu er de jo holdt sammen af taglægterne, men forestil dig alle spærne vælter ud mod den ene gavl. Så lægger hele taget sig ned.
For at undgå dette skal der være nogle kryds mellem spærne eller nogle hele plader.

MVH Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 05-07-2003).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Så burde der ikke være de store problemer forbundet med dit projekt.

Det der står tilbage skal blot helst være noget i stil med nedenstående princip:

........./\
......../...\
......./___\ Hanebånd
....../.......\
...../.........\
..../...........\
.../I...........I\
../_I_______I_\ Gulv 1. sal (Spærfod)
....I...........I
....I...........I
....I...........I
....I...........I
....I______I Gulv stueplan

Ignorer punktummerne.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 05-07-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 05-07-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 05-07-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 05-07-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 05-07-2003).]

Mvh.

René

Tak for det!!!

Fin tegning ;O) Men jo, det er præcis sådanne det kommer til at se ud. Det som du viser BRANDMAND, er jo, at stiverne som er monteret på "gulvet står vinkelret på. Hvorimod "mine" sidder vinkelret på spærrene´s tagsider. Eneste forskel er at der er mulighed for at udnytte flere kvm, når de sidder som på din tegning!!

Jeg bliv kold ned af ryggen ved tanke om, at taget skulle risikere at lægge sig ned!! BBbrrrrr.... Det kan godt være at jeg bare for en sikkerheds skyld skulle banke nogle lægter på skrå?

M.v.h.

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Annonce
Som jeg læser din beskrivelse er det der normalt er en lodret skunkstolpe i dit tilfælde lavet i 45 grader i forhold til gulvet og altså vinkelret mod taget.
Hvis dette er tilfældet så kunne det "måske" tænkes at du HAR fjernet den lodtette skunkstolpe, der måske har stået ret langt inde i rummet. Altså at dit gamle rum havde en ret høj skunkvæg.

Dit hus må være ret bredt med den højde du beskriver og derfor kan man godt forestille sig at de almindelige skunkstolper står ret langt inde i rummet for at give en bæring af spærret. Den skrå skunkstolpe kan overføre et ret stort tryk fra spærret.

Grundlæggende må du naturligvis ikke fjerne bærende dele af spærrene. Og det er lidt svært at sige om du har forbrudt dig mod dette..

Så er du bare lidt i tvivl så få en til at kigge på sagen og ofre lidt på en beregning, så er du mere sikker og der er ingen der kan rejse tvivl når du en dag sælger eller en storm har væltet taget... Du vil også kunne få en Dimmension og plavering af en skunkstolpe hvis du vil lave noget om på konstruktionen af spærene.

Sikkerhed sikkerhed sikkerhed så går det nok.

Men kan du lægge et par billeder ind er det langt lettere at se hvad du mener.. Måsk kan Orla fortælle lidt mere om hvordan spær normalt er udformet, eller måske kender han den type lidt specielle spær som du måske har..

Venligst Njord wink en glad amatør smile

MVH Njord
Hej Falkmand

Jeg tror du lige skal få en statiker til at se på konstruktionen. Umiddelbart lyder det som om tingene er i orden, men konsekvenserne er fatale, hvis noget går galt. Når der kommer en ny storm som i december 1999, skulle du gerne føle dig tryg.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej "Falckmand",
lad du bare huset falde sammen. Så kan du fuppe dit forsikringsforhold, lige som du snyder og bedrager med skat, moms og afgifter (det er jo det indtryk man får når man gennemgår alle dine andre spørgsmål)!!!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej smile

@jensjensen
Hvad hulen har du gang i?

Mvh
ThomasB
Att. Jens Jensen...

Du er da et fjog af rang, når du ikke en gang er reg. bruger af dette gode forum, og så begynder at kritisere andre!! Og hvor er det lige jeg er "kommet" til at træde dig over tærene. Er det ved at vi alle kan spare nogle penge ved at lave det selv? Eller er du også modstander af at, min nabo laver noget for mig som jeg ikke er god til. Mod at jeg så hjælper ham med noget andet som jeg ved ind til?? Hvorfor, helt præcist, er det du føler at du er nød til at skrive det du har skrevet?? Er du en så lille person, at du helst skal prøve på at jorde andre? Men du har måske så mange penge, at du bare køber det første og ikke tjekker dig andre steder??
Ved du hvad = GET A LIFE!!!!

Med vrede hilsner

------------------
FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis