Afslutning af åbning af dobbelt mur - HASTER HELT VILDT!!!

Hejsa,

jeg har åbnet en dobbelt mur til en stor dør. På spærene på loftet har jeg sat to limtræsbjælker fast.

Nu vil jeg gerne have afsluttet væggen, så jeg kan få understøttet limtræsbjælkerne. Skal murstenene ligge på en speciel måde? Huset er fra 1934 og jeg kan se, at håndværkerne har vendt stenene, så den lange side peger over på den anden væg (stenene ligger på tværs), således, at hulrummet i væggen er aflukket fra oven.

- Er det nødvendigt at aflukke hulrimmet fra oven?
- Hvorledes kan jeg ellers få afsluttet væggen og få understøttet limtræsbjælkerne?
- Hvordan ville en murer gøre?

/Brian
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lidt svært ved at se det for mig.
Skal du have muret falsene op, eller er det overlukningen af hullet du spørger til?
Øhhmm? Ved ikke lige havd en fals er *s*?

Men, jeg har hver side af væggen, som skal mures op og understøtte limtræsbjælken. Jeg mangler ca. at mure 4 skiffer fra toppen af de to vægge og op til limtræsbjælken.

Og, så har jeg hulrummet i mellem dobbelt væggen. Jeg kan se på de eksisternde vægge, at murerne har lukket dem af i toppen, med sten der ligger på tværs.

Jeg håber, at det hjalp lidt på forståelsen... Ellers, så må jeg tage et billede, hvis det kunne hjælpe lidt. Det får jeg gjort i aften efter arbejde.

/Brian
Du skal have min 30 mm isolering mellem indermur og ydremur.
Det var sådan jeg forstod spørgsmåletconfused

Mvh Thomas

En fals er den lodrette afslutning af et stykke mur. Det røde område på billedet.

Hvis du bare mangler de sidste 4 skfiter kan de mures op som det underliggende murværk. Til overlukningen kan der evt. bruges ståltegl, men det afhænger af hvor stor last der vil være på overlukningen.
Er lasten for stor skal der et jern op.

Den overlukning du har hvor stenene "ligger på tværs", er sandsynligvis et såkaldt "lige stik".
Her er mursten muret på højkant, men stikket er kileformet.

Du må gerne tage et billede, men jeg ved ikke hvornår jeg kommer forbi igen. Jeg har nemlig ret travlt i weekenden. Ellers er der sikkert nogle andre, der kan svare.
Tak for Jeres svar. Jeg kan godt forstå, at det virker forvirrende det jeg skriver...

Falsen har en af mine kammerater muret for mig. Han er ikke murer, men dog enormt fiks på fingrene. Det er godt nok pisse grimt at se på, men der skal trodsalt puds og dørkarm op, så det kan ikke ses (o; Alt er muret i forbandt, så styrken burde være der...

Det jeg snakker om er toppen af væggen, som jeg skal have muret op til mine limtræsbjælker. Den del af væggen, som ikke er revet ned er muret meget specielt med mursten som ligger på tværs. Derfor går mine tanker på, om man skal mure sådan en afslutning specielt.

Jeg får taget et par billeder i aften. De fortæller trods alt mere end ord.

/Brian
Annonce
Hejsa,

så lykkedes det at få taget et billede.

På billedet kan i se åbningen, samt en overligger, som der i øjeblikket er understøttet da den blev sat fast i mandags.

Falsen er også muret, hvoraf en del af den allerede er pudset op.

Der, hvor mit problem opstår er i hver side i toppen. Oppe under loftet ligger to limtræsbjælker, som jeg gerne vil have understøttet. Det vil sige, at jeg skal have muret et par skifer op.

Har I nogle ideer til hvordan jeg skal gøre dette? Skal det gøres på en speciel måde? Den gamle væg har sten liggende på tværs, så væggen lukkes af i toppen.

/Brian
Hejsa,

jeg vil bare lige rykke for, om der er nogen kloge hoveder der kan hjælpe...

/Brian
Den letteste måde at lukke dit hul i toppen, er nok ved at smide endnu et ståltegl op. Altså 3 ved siden af hinanden i dit tilfælde.
Ovenpå disse kan der så mures almindeligt op under bjælkerne. Hele molevitten mures i forbandt med det resterende murværk.

Jeg ved ikke om dette kan bruges, men ellers kan du bare spørge igen.
Åhhh, ok. God ide med det ekstra ståltegl.

Men, der hvor mit problem er lige nu er, at jeg skal have muret de to endevægge op. Disse to stykker mur kommer til at bære limtræsbjælken. Mit problem er, at jeg ikke ved om jeg skal ligge sten på tværs, som lukker hullet i hulrummet af i toppen. Sådan ser de eksisterende vægge nemlig ud.

Hvis jeg er helt umulig at forstå, så kan jeg prøve at tage nogle flere billeder...?

/Brian
Det kan også være, at jeg er lidt langsom i optrækket biggrin

Så muren over dørhullet skal bære vægten af et par limtræsdragere? Disse dragere kan man ikke se på billedet, da de går vinkelret på murhullet?

Hvis det er rigtigt forstået skal du mure normalt op over stålteglet. Hvis du smider 3 ståltegl op, kan du evt. mure muren over hullet massivt. Altså en 1½-stensmur. Disse sten skal mures i en ganske kraftig kalkmørtel, eller i en ren cementmørtel. Det er vigtigt, at dine ståltegl er understøttet når du murer de overliggende skifter. Understøtningen skal blive stående et par dage inden den kan fjernes.

Hjalp det?
Ellers skriv, evt. suppleret med lidt flere billeder biggrin
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis