ombygning til lystkutter

Hej

jeg har lidt spontant købt mig en af disse mange fiskekutter der er blevet i overskud. Ideen er ikke ny men den skal selvfølgelig bygges om til lystbåd i løbet af en årrække.. vores plan er først at give os i kast med at bygge et ruf så ståhøjden bliver god i lasten.. hvordan gør vi det? hvad koster et sådan ruf, hvis det bygges af en prof? vi vil gerne holde det i eg da resten af båden er i eg.. ruffet bliver ca. 2,4 x 5,5 meter.. er der nogle der har tegninger af et skylight..


uffe
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er søreme svært at svare på sådan bare lige, men Egetræ er dyrt især i de dimentioner du skal bruge, men et slag på tasken; et sted omkring 25-30.000,00 Kr.
Citat fra Håndværkeren

Det er søreme svært at svare på sådan bare lige, men Egetræ er dyrt især i de dimentioner du skal bruge, men et slag på tasken; et sted omkring 25-30.000,00 Kr.


Men er det til at gå til eller skal vi have nogle proffer til det.. Vi har jo også nogle ønske om lidt koøjer (gerne brugt) til lysindfald i siderne.. vi regne med den skal stikke ca. 45-55 cm op fra dæk hvor den er højest..Derud over skal der laves et skylight og måske en indgang til lastrummet
Prøv at lægge begge dine hænder op på bordet, med håndfladen ned mod bordet !
Peger begge dine tommelfingre imod hindanden, så vil jeg mene at der er en lille chance for at du kan lave det selv, det der er det væsentligste er tålmodighed tålmodighed & Tålmodighed.

V.h. Håndværkere
Hej. Det virker underligt at høre folk har købt ting til istandsættelse, og så ikke aner det fjerneste om, hvordan man bærer sig ad. Det er modigt eller ....... Du må jo ud at se hvordan har andre gjort, finde andre i samme situation. Da du så oven i købet vil arbejde i egetræ, skal du nok i forhold til Håndv. metode med tålmodighed, inskyde: afsindigt skarpt værktøj, ellers er det ikke til at arb. i.
ikke at foragte : gåpåmod og en røv af penge.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Hej. Det virker underligt at høre folk har købt ting til istandsættelse, og så ikke aner det fjerneste om, hvordan man bærer sig ad. Det er modigt eller ....... Du må jo ud at se hvordan har andre gjort, finde andre i samme situation. Da du så oven i købet vil arbejde i egetræ, skal du nok i forhold til Håndv. metode med tålmodighed, inskyde: afsindigt skarpt værktøj, ellers er det ikke til at arb. i.
ikke at foragte : gåpåmod og en røv af penge.



Ja det er jo tosset.. det ville jo være nemmere blot at sætte sig hen i en krog i stuen.. Troede dette forum var hjælp til selvhjælp og ikke hovede rystende opstød.. konstruktiv kritik var mere brugbart...
konstruktiv kritik af hvad ? jeg mener jeg gav et par bud på vejen frem, finde andre, måske samlet indkøb, droppe egetræ, som er meget vanskeligt at høvle og stemme i, uden meget skarpt værktøj. Da jeg selv gør det selv, kan jeg sige, det er dyrt, selv hvis man selv gør det, og det er svært da der ikke er mange rette linier i et skib som dit. Men jeg håber da det lykkes for dig.
der findes korte bådbyggerkurser, som kan findes på nettet, også om slibning af værktøj, det ville jeg gerne deltage i, for skarpt værtøj er Alpha & Romeo i træarbejde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

konstruktiv kritik af hvad ? jeg mener jeg gav et par bud på vejen frem, finde andre, måske samlet indkøb, droppe egetræ, som er meget vanskeligt at høvle og stemme i, uden meget skarpt værktøj. Da jeg selv gør det selv, kan jeg sige, det er dyrt, selv hvis man selv gør det, og det er svært da der ikke er mange rette linier i et skib som dit. Men jeg håber da det lykkes for dig.
der findes korte bådbyggerkurser, som kan findes på nettet, også om slibning af værktøj, det ville jeg gerne deltage i, for skarpt værtøj er Alpha & Romeo i træarbejde.


okay taget til efterretning.. møder blot meget modstand vedrørende dette projekt.. skarpt værktøj og tålmodighed er vejen frem.. ved godt lidt om håndværk og hænderne sidder vist rigtigt.. og frem for alt skal det jo ikke være færdigt til maj
hvis du kan så find en bådebygger, og få ham til at vise og forklare hvordan de måler op med deres underlige værktøj, for en opmåling er noget af det værste at udføre og overføre til f.eks et stykke træ til udskiftning, eller få håndværkeren til at beskrive og forklare brugen af den slags, hvis han da vil.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hæ Hæ Hæ !
Ja det var det første der fald mig ind da jeg så dit svar Lynæs, en bådebygger har da ikke noget underligt måleværktøj, enhver kan da finde ud af at bruge en Kinastok og en pind med et par hakker i. Og en stor passer har enhver vel prøvet at bruge i lille målestok i skolen, det eneste der så er tilbage og som enhver der arbejder seriøs med træ kender er smigstokke eller vinkelen. Men det er straks værre at skulle forklare det på skrift, det må jeg lige tænke lidt mere over hvordan jeg kan gøre det, hvis jeg kan !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis