ombygning til lystkutter

Hej

jeg har lidt spontant købt mig en af disse mange fiskekutter der er blevet i overskud. Ideen er ikke ny men den skal selvfølgelig bygges om til lystbåd i løbet af en årrække.. vores plan er først at give os i kast med at bygge et ruf så ståhøjden bliver god i lasten.. hvordan gør vi det? hvad koster et sådan ruf, hvis det bygges af en prof? vi vil gerne holde det i eg da resten af båden er i eg.. ruffet bliver ca. 2,4 x 5,5 meter.. er der nogle der har tegninger af et skylight..

uffe
Hej jeg har lidt spontant købt mig en af disse... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
okay så lidt ad gangen , f.eks. opmåling til skot . ( smiler )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Til opmåling af et skot, skal du bruge "pinden med hakker" det er en stump liste ca. 1 cm. tyk, 3 cm bred og i en længde der svare til længste afstand i krumningen af skibsskroget + 30 cm. I de 30 cm. skal der skære nogle vinkel rette hak der så skæres ud så de bliver til kilelignende hak i listen, ved hvert hak skriver du et tal, startende med 1. o.s.v.
Så skal du bruge en plade der er så stor så den kan stå lodret ved eks. et skot der skal gå fra dæk til dørk, den skal være ca. 65 cm. bred. den skal fast gøres så den ikke ændre stilling når du skal til at måle op. Nu stikker du listen ind på det højeste sted på skibssiden så spidsen af listen rammer siden, og hakkene ligger mod pladen. Med en blyant tegner du så på pladen hakkene af på pladen og skriver nummeret der svare til hakket. så fortsættes der ned efter med nye opmålinger til du ikke længere kan holde listen vandret så begynder du at dreje listen med krumningen , men hele tiden så du kan tegne minimum to hak af på pladen. Nu kan du så tage pladen ned og lægge den på den plade der skal bruges til skot, pladen skal så fastgøres til skotpladen så den ikke bliver forskubbet når du skal overføre dine opmålinger til skotpladen. Så er det sådan set blot at lægge listen på igen i dine optegnelser efter listen og mærke af for enden af denne, så vil der opstå en nøjagtig kopi af dit nye skot som vil være lige til at sætte på plads i skibet, det er muligt at der skal et par små finjusteringer til når du har fået skottet sat i.

Håber jeg har fået udtrykt mig på en måde der kan forstås.

V.h. Håndværkeren
citat: "til du ikke længere kan holde listen lodret" ????

prøver en lille skitse på min side

ErikChristensen 
Ja det var en fejl, det skulle selvfølgelig være vandret. Jeg rette teksten !
hvad er meningen med hakkene i pinden

ErikChristensen 
Annonce
Det er dem du skal tegne af på pladen og nummerere, sådan at når alle mål er taget lægger du pladen fast på den nye plade der skal være skot og overfører målene ud fra hakkene position.
[Indlæg slettet]

ErikChristensen 
jeg gør sådan, tegner uden om pinden rolleyes forstår stadig ikke hakkenes betydning

ErikChristensen 
Gid jeg havde en skanner, så kunne jeg lave nogle tegninger til dig så du kunne se hvad jeg mener
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis