Skur lyd isoleret

Hej

Jeg har købt en bjælkehytte på 20 m2 med 50 mm brædder på vægene. Bjælkehytten sættes på sokkelsten. Hytten skal fungere som et alt muligt rum. Værksted, opbevaringsrum, men det skal bla. også bruges til at spille musik i.

Rummet vil blive opvarmet en gang imellem når man opholder sig der vha. en gasovn eller lignnende. men det vil ikke være konstant opvarmet.

Der har været en række indlæg som jeg har prøvet at finde svar ved. men på nogle områder er der uenighed om emnerne.

Isoleringen skal helst ikke være den dyreste løsning men bare en fungerende.

så her er spørgsmålene.

1. Hvilken isolering er bedst når det også skal fungere som lydisolering?

2. Jeg er mest i tvivl om jeg skal bruge en dampspærre eller ej. Det gælder både på gulv, loft og vægene når hytten kun opvarmes en gang imellem. Ved gulvet er jeg også i tvivl om jeg skal bruge lecanødder eller stenuld under brædder.

3. Hvis jeg bruger lecanødder skal det så fyldes helt op under guldbrædder og hvad hvis jeg sætter nogle gipsplader i siden. skal der så være huller i disse til udluftning og vil der ikke komme kulde herfra ind mellem lecanødder og guldbrædder så varmen fiser ud eller kulden stiger op i hytten?

4. Kan jeg afslutte med gipsplader indvendigt efter isolering eller hvilken plader er godt og afslutte med på vægene.

5. Ved loftet vil jeg isolere indefra. HVordan gøres det bedst og skal der overhovedet bruges dampspærre her?

6. Mellem sokkelsten og trykimpræneret bundramme. Er det her nødvendigt med tagpap imellem?

Håber i vil og kan svare på spørgsmålene.

Med venlig hilsen
Tomhus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår slet ikke at du vil isolere det hus, hvis huset er bygget af 50 mm. planker er det i sig selv isoleret både for varme og lyd.
Det er ganske unødvendigt at lægge leca grus under gulvet, bare du lukker langs soklen med noget træ, hvor der er et par huller til ventilation. Du kan godt isolere loftet med en 100 mm. Rockwool mere er spild af penge.
Du skriver at det engang imellem skal bruges til øvelokale hvor det så skal opvarmes, og ellers ingen varme, der vil jeg nu anbefale dig at du har en konstant temperatur i huset på ikke mindre end 5 + grader, så en lille elradiator på 500 w. vil være rigeligt, det vil så kun være i frost perioder den vil tænde, og for det meste kun i de mørke timer. Eller du anskaffer dig sådan et solpanel der ved hjælp af solen blæser varm tør luft ind i huset hele året rundt.
Så enkelt kan det gøres.

V.h. Håndværkeren
Hej
Hvis du skal have musikinstrumenter stående, så er frost og kulde ikke noget jeg ville ønske mig i mit øvelokale, så isolér det

1 Brug rockwool
2 ved ikke om du skal bruge dampspærre
www.leca.dk kan du læse alt om lecanødder - det er nemt at bruge
3 se 2...
4 ja, du kan bruge gipsplader, brug dem som er godkent, de er nemlig brandsikre
5 Du skal jo bruge nogle spær til at sætte gipspladerne fast i. æt dem op med en afstand, som passer til rockwoolen, sæt rockwoolen op, brug ståltråd til at holde det fast. Sæt dampspærre, monter gipspladerne
6 Jeg ville lægge murpap, selvom træet er trykimpræneret

Søren
Hej Søren.

1. Træhuse / bjælkehuse må ikke være trykimpræneret, du må ikke bruge trykimpræneret træ inden døre !

2. Med en væg tykkelse på 50 mm = 5 cm. er det da spild af penge at isolere. Så går hele ideen med at bygge i træ væk.

V.h. Håndværkeren
Hej håndværker
1 :Tomhus har en bundramme af trykimpræneret træ, jeg vil bruge murpap
2 :5 cm træ holder ikke på varmen i en kold vinter. Jeg vil isolere, jeg synes ikke det er spild af penge, det skal jo som han skriver lydisoleres.

Tomhus vil, så vidt jeg kan læse af hans detaljerede indlæg, gerne gøre noget ud af det, derfor skal han også have et brugbart svar, ikke kun den enkleste løsning

Søren
Hver sin lyst for sine penge, grunden til at han ville isolere var ganske rigtigt for lyden, hvilket jeg blot overså.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej og mange tak for jeres fine og interessante svar.

Håmdværker: Du skriver noget om i dit første indlæg at 50 mm træ også isolere for lyd. Bjælkehytten er fra nynorm.dk og er samlel med fer og not med gevindstænger i hjørnerne. Jeg håbede på at jeg måske kunne undgå at isolere disse vægge men er i tvivl om det vil trække ind.

ssk: Der er ikke tale om disederet lydinstrumenter ud over et par guitare men mere elektronisk udstyr. Men jeg er ikke i tvivl om at du har ret angående isolering ville være bedst. Dog vil det blive MEGET dyrt at isolere hele hytten idet der skal bruges en bestem hygrodiode dampspære da der ellers vil forekomme fugt som ikke kan komme ud. Denne dampspærre har jeg set til 4100 kr og det er virkelig mange penge for en dampspære synes jeg.

Ud fra jeres fine svar har jeg tænkt mig følgende:

1. Isolere loft med 100 mm isolering (skal jeg her bruge vindpap under taget?)

2. Isolere melle spærerne på gulv med 45 mm isolering. Fra bunden af vil jeg først lægge trådnet for at holde mus oma. ude, herefter vindpap. Så 45 mm isolering og tilsidst er jeg meget i tvivl om jeg skal lægge en hygrodiode dampspærre inden jeg lægger gulvet. Mest pga. prisen.

Håndværker: Dette spiecielle solenergi anlæg som puster varmt luft ind så jeg på en bygge messe. Udstilleren fortalte at det ikke kunne bruges til opvarmning men udskiftning af luften. Har du evt. et link til en forhandler af disse og ved du hvad prisen ca. ligger på?

En el radiator vil nok blive en for stor strømsluger tror jeg.

I må meget gerne kommentere overstående og evt. besvare mine nye spørgsmål hvis i har tid og lyst.

Med venlig hilsen
Tomhus
Du kunne jo købe en fugtstyret, støjsvag ventilator for under en tusse, så kkan du jo bruge ganske alm. 0.2 mm plastikdampspærre

God fornøjelse

Søren
Efter lidt søgen på nettet fandt jeg faktisk siden men netop omtalte solpanel.
Her er linket: http://www.solarventibutik.dk/
Der er priser fra ca. 3100,00 til 11.000,00 Kr.

Håber du kan bruge det til noget.

V.h. Håndværkeren
Hej med jer.

I har virkelig kommet med nogle gode input. Især det omtalte solpanelet. Og med sådan et kørende er det jo som nævnt også muligt at bruge en alm. dampspærre.

Jeg er dog spændt på hvor meget et sådan solpanel vil kunne holde temperaturen på i hytten om vinteren.

Tusinde tak for jeres gode råd og idéer.

Med venlig hilsen
Tomhus
Hej Tomhus.
Lige en sidste bemærkning, men også tak for at du gider reagere på vores hjælp.
Nu ved jeg jo ikke om du har et drivhus, men jeg kan sige dig at en dag med minus 10 grader udendørs men med høj sol direkte på drivhuset. Var det faktisk muligt at sidde i "bar røv og viklers" der ude, temperaturen inde var oppe på 25 plus grader når døre og vinduet var lukket.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis