Vinca minor?

Hej,

Vi overvejer at tilplante ca. 45 m2 med Vinca, men er kommet noget i tvivl om, hvordan det vil se ud - og om det overhovedet duer som bunddække på så stort et område.
Har kun set det på små områder, hvor det ser godt ud - men her er der tale om et helt indgangsparti!!!

Vil gerne høre alle erfaringer hermed - og gerne se et billede, hvis nogle af jer skulle ligge inde med et af et større område (har ikke kunnet finde noget på nettet).

(og skulle nogen være ved at rydde helt bed for planterne, er jeg en glad køber ;-))

Mvh.

Jan R.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke selv erfaringen med så stort et område med Vinca Minor.

Men hvis jeg selv skulle lave et indgangsparti af den størrelse med bunddække, så ville jeg kigge på Heuchera, som har en mængde forskellige flotte varianter m.h.t. bladtegning - og jeg ville nok også bryde fladen med lidt højere planter. Hvilke præcist, kommer også an på øvrige omgivelser samt husets udseende...

Det var jo ikke et svar - men inspiration, hvis du hopper fra tanken med Vinca Minor.
Hej Zep,

Tak - det var jo et svar, jeg kan bruge ;-)
Indgangspartiet er godt 20 meter langt og lidt over 2 meter bredt, ligger lige op ad naboens hus. Vores huse er ældre "villaer" i to etager.
Der er plantet kraftige engelske roser med jævne mellemrum samt enkelte opstammede pil, hvilket er grunden til jeg ikke vil have vedbend. Roserne kan snildt afgrænses, så bunddækket ikke generer dem.
Der er en del blæst...

Så nu er jeg også interesseret i erfaringer med denne!!!

Mvh.

Jan R.
Nogen er løbet med mit camera (knurre). Jeg ville ellers lige være løbet ud og tage et billed af min mørkbladede (rød) Heuchera - på dansk Alunrod...

Jeg købte to sidste sommer og plantede i altankasser, hvor de trivedes helt fint. I efteråret blev de så sat i bed (fuld sol) - og stortrivedes! Vinteren igennem har de beholdt deres blade og nu skyder de rigtig godt og begynder at brede sig.

Det jeg har set på mindre end et år har overbevist mig om, at jeg vil bunddække med en eller anden form for Heuchera på et langt stykke her (delvis skygge). De trives iø også i Norge, har jeg erfaret på det norske haveforum: http://www.hagegal.no/hagefora/ Så blæsten burde ikke være et problem hos dig.

Jeg lægger et (elendigt) billed af, hvordan en af dem så ud, da jeg havde købte den - idag er den 3 gange større og tæt nær roden. Der kommer ikke ukrudt op mellem bladene, men som med alt andet bunddækkende, skal man sørge for, at der er renset godt for flerårigt ukrudt forinden.
Hej Zep,

Ved du, om de kravler op i andre planter? Har ledt med lys og lygte dd. - og set et enkelt "kravlende" billede, men der findes jo også et utal af arter (tak for linket).

Fandt for øvrigt ud af, man kan købe dem som frø - og selv så og prikle dem (hedder det det?) til en noget mere fornuftig pris ;-)

Mvh.

Jan R.
Annonce
Har netop idag sået en af slagsen for første gang selv (der er et billed af den her: http://www.abnativeplants.com/index.cfm?fuseaction=plants.plantdetail&plant_id=77). Hvis jeg kan finde ud af det, så har jeg ganske rigtig sparet en mængde penge ;-) Og ja det hedder "prikle", når man skiller de små planter ad, så de kommer i flere potter. De skulle ikke være så vanskelige at frøformere, efter hvad jeg har læst mig til.

Nej jeg kender ikke til, at de kravler op i noget. De er sådan nærmest lave og tueagtige og kan iø deles i flere stykker, når de er blevet større. Stænglen med de små lidt uanselige blomster skyder op i vejret, men er ikke slyngende. Har iø et nærmest svævende let udtryk - sådan lidt skyagtigt (svært at forklare), når de står flere sammen i blomst.
Takker - så skal den bedre halvdel vist blot bestemme farve(r). 10 mod 1 på hun vælger nogle, jeg ikke kan købe som frø smile
(prøvede sidste år at så lidt tilfældigt indsamlet frø - og opdagede til min frygt, at det virkede. Er blevet helt pjattet med at få ting til at vokse)

Tak for hjælpen Zep!

Mvh.

Jan R.
Pas lige på med den der frødille... Det griber om sig og pludselig begynder du at så krydderierne fra køkkenet for slet ikke at tale, at du måske begynder at klippe i folks planter, hvor du er på besøg, for at se, om de kan bruges til at lave nye stiklingeplanter med *GGG* (nej har ihvertfald ikke stiklinger af hverken roser eller vindruer i drivhuset pt - og slet ingen såbakker, fløjter ganske uvidende ;-) )

Pøjpøj med projektet! (venter lidt spændt på føljetonen om, hvordan det skrider frem og hvilke(n), der blev valgt - husk fruen på, at farven godt må passe til roserne ;-) ).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis