Drabant 22

Hej!Er der nogen der kan fortælle mig om hvordan man finder ud af
årgangen på en Drabant 22,Det er ikke det væsentlige,Men det kunne da
være fint at vide det,Og så er det lige om der er nogen der evt.kender
båden,Som nu er navngivet "Lurifaks"og skulle vist komme fra Ringkøbing
og nu er den så havnet i Lemvig.Prøver at sætte et par billeder ind af den
uden mast og rig.102510251029 det lykkedes vist ikke alligevel
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!
Jeg har haft en drabant 22, der en tid lå i Rudkøbing (fra 1983 - 84) Vores havde sejl nr. 197, og var dermed en af de sidst fabrikerede.
Er det den drabant du har købt, bidrager jeg gerne med lidt historie..
Skibes liv er uransagelige.. Det var en helt ung fyr, der købte vores "skiv" da vi skulle have en større. Da vi i sin tid købte vores drabant 22 sad i i Faaborg havn og snakkede om prisen, men blev forstyrret at 2 Draken jagere, der larmede vel meget. Gid de måtte falde ned sagde vi til hinanden, og det gjorde de.. de stødte sammen og den ene pilot måtte skyde sig ud med katapult.. sådan er der så meget...smile
Øh hvormange Drababt 22 er det der lige er bygget ?
Citat fra Håndværkeren

Øh hvormange Drababt 22 er det der lige er bygget ?



Hejsa Håndværkeren!Jeg var lige en tur i ålborg idag og holdt så ind i nibe lystbådehavn og der lå også en drabant 22"Lille fix"men jeg synes der var noget forkert ved den i forhold til min og det var at den havde 2 vinduer i hver side og da jeg kom hjem skulle jeg jo lige kontrollere og der var forskellen
der var kun et vindue i hvert side på min,Men det siger vel ikke noget om alder eller årgang. Mvh.Henning.
Annonce
Hej igen..
Jeg mener at jeg har set en drabant 22 med sejlnr. 206.. som vist nok er en af de sidste, hvis ikke den sidste.
De tidlige modeller havde to små "vinduer" i begge sider, mens de seneste havde et aflangt.
Hej Ernst.
Det kan jeg godt huske at de lavede om på et tidspunkt med de vinduer. Men jeg syntes nu den så kønnere ud med to små vinduer.

Håndværkeren
Hej Håndværker,

www.udkik.dk er der en bådbase. Jeg er ikke sikker på kvaiteten af oplysningerne, men de skriver:
- designår: 1968
- indtil 1972 blev der bygget 100 stk.

Jeg ved ikke hvor de få informationerne fra men indimellem er de manglefulde.

Fx skriver de om den lille hyggelige båd LM16 "Indtil 1971 blev der bygget 455 stk." årstallet ved siden af stelnummeret på min er 1973 og stelnummeret er 419

Men oplysninger ovenfor kan måske give et prej.

>>Hilsen Lars cool
Hej Lars.
Udkiks oplysninger behøver ikke være ukorekte, men det forekommer dog at en del af disse båd baser skriver deres tal ud fra et skøn. Dog vil LM fabrikken altid kunne oplyse det korekte antal der er bygget.
Jeg komme dog til at tænke på at der på et tidspunkt blev støbt en del skrog på hobby basis, til gør det selv folket. Om der er kommet numre i dem ved jeg ikke, men det kunne da tænkes at der var nogle smuttere imellem.
Og LM 16 er virkelig en rar og godmodig lille jolle og der skal ikke meget motor til for at den kan opnå sin max fart.

V.h. Håndværkeren
Jeg tror din båd er en af de første der er bygget. Hvis du kigger på drabant22.dk er der en båd med sejlnr. DEN 2 der hedder Lurifaks, så det kunne meget vel tænkes at det er den. Min har sejlnr. DEN 37 og er fra 1971, så din er nok fra 69' eller 70'.
Det er de nyere både, der fik aflange vinduere, hvilket viste sig at være en fejl, da ruffet, og dermed båden ikke var så stiv længere, hvilket resultere i utættet vinduere og vredet skrog, hvis båden sejles hårdt.
Til sidst så er der bygget 203 Drabant 22, men et par stykker er gået tabt gennem tiderne
For ydeligere info se www.drabant22.webbyen.dk


m.v.h.
Brian
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis